گفت‌‌وگوی پانا با دانش‌آموزان نخبه کشور؛

مسیر پرچالش و پر از زیبایی‌های المپیاد ادبی از زبان یک قهرمان

تهران (پانا) - المپیاد ادبی مسیری پرفراز و نشیب است که برای موفقیت در آن تنها تلاش کافی نیست، بلکه عشق به ادبیات و اشتیاق به یادگیری از مهم‌ترین عوامل به‌شمار می‌روند. این مسیر با چالش‌های متعدد و آزمون‌های دشوار، می‌تواند همزمان زیبا و سخت باشد. در این گفت‌وگو به بررسی تجارب یک دانش‌آموز موفق در این عرصه و نکات مهمی که برای عبور از دشواری‌های این مسیر لازم است، پرداخته‌ایم.

کد مطلب: ۱۵۵۳۱۴۹
لینک کوتاه کپی شد
مسیر پرچالش و پر از زیبایی‌های المپیاد ادبی از زبان یک قهرمان

محمدرضا فریفته، دانش‌آموز پایه دوازدهم مدرسه فرهنگ تهران و طلایه‌دار المپیاد ادبی ۱۴۰۳، در گفت‌وگویی اختصاصی با خبرگزاری پانا، از تجربیات خود در مسیر المپیاد ادبی، چالش‌ها و دشواری‌های آن، و اهمیت عشق به ادبیات برای موفقیت در این عرصه گفت.

تفاوت تصورات و واقعیت‌های مسیر المپیاد

این دانش‌آموز نخبه که نامش در فهرست برترین‌های المپیاد ادبی کشور می‌درخشد، با اشاره به تصویر مبهمی که از المپیاد در ذهن دانش‌آموزان وجود دارد، اظهار داشت: «وقتی پا به عرصه المپیاد گذاشتم، با تصویری آرمانی و دست‌یافتنی روبه‌رو شدم که با واقعیت تفاوت بسیاری داشت. تصور می‌کردم با تلاش کافی، به موفقیت خواهم رسید، اما در ادامه راه متوجه شدم که سختی‌ها به مراتب بیشتر از تصوراتم است.»

عشق به ادبیات؛ لازمه موفقیت در المپیاد

فریفته، عشق و علاقه را لازمه اصلی موفقیت در المپیاد دانست و افزود: «المپیاد مسیری است که باید با عشق و علاقه طی شود. اگر صرفا به دنبال موفقیت و کسب رتبه باشیم، در میانه راه خسته خواهیم شد. عشق به ادبیات و اشتیاق به یادگیری، مهم‌ترین انگیزه برای عبور از چالش‌ها است.»

چالش‌های دوره طلایی و آزمون زبان‌شناسی

دارنده مدال طلای المپیاد ادبی، از چالش‌های دوره طلایی و الزام شرکت در المپیاد زبان‌شناسی به عنوان یکی از دشوارترین مراحل یاد کرد و گفت: «پس از کسب مدال طلا، با اجبار شرکت در المپیاد زبان‌شناسی مواجه شدم. این در حالی بود که من هیچ علاقه‌ای به این حوزه نداشتم و مجبور بودم زمان زیادی را صرف آن کنم. این موضوع برایم بسیار آزاردهنده بود.»

احساس مسئولیت در برابر اساتید و مربیان

محمدرضا در ادامه با اشاره به احساس مسئولیت خود نسبت به اساتید و مربیانش، بیان کرد: «احساس می‌کردم که مدال طلا، امانتی است که از تلاش‌های اساتیدم به من سپرده شده است. این احساس مسئولیت، مرا تشویق می‌کرد تا با وجود سختی‌ها، به راهم ادامه دهم.»

توصیه‌های محمدرضا فریفته به دانش‌آموزان علاقه‌مند به المپیاد

این دانش‌آموز برتر، در پایان صحبت‌های خود، خطاب به دانش‌آموزانی که قصد ورود به المپیاد را دارند، توصیه کرد: «اگر می‌خواهید در المپیاد موفق شوید، باید عاشق این مسیر باشید. بدون عشق و علاقه، تحمل سختی‌ها و چالش‌ها غیرممکن است. همچنین باید آماده روبه‌رو شدن با کارهایی باشید که به آن‌ها علاقه‌ای ندارید. در نهایت، این عشق به یادگیری و پیشرفت است که شما را به قله‌های موفقیت خواهد رساند.»

خبرنگار : ساجده ساعتی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار