پیام قدردانی محمدحسین پورثانی پس از پایان خدمت در معاونت پرورشی وزارت آموزشوپرورش
تهران (پانا) - حجتالسلام محمدحسین پورثانی، معاون پیشین پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، در پایان فعالیت خود، با صدور پیامی از همکاری، تلاشها و همراهیهای همگان در این معاونت قدردانی کرد.

متن پیام حجتالاسلام محمدحسین پورثانی به شرح زیر است:
«بسمالله الرحمن الرحیم
در آخرین روزهای سال ۱۴۰۳ و در ماهی که منتسب به شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی است، دستبهقلم میشوم. در سالی که اتفاقات تلخ زیادی رقم خورد؛ از حادثه پرواز اردیبهشت و شهادت سید ابراهیم عزیز و همراهانش تا شهادت شهدای مقاومت، بزرگانی چون اسماعیل هنیه، یحیی سنوار، سید هاشم صفیالدین و سیدالشهدای مقاومت، سیدحسن نصرالله. اما قطار انقلاب همچنان محکم و استوار در حال حرکت است. با تمام این سختیها، ما هنوز در طرف درست تاریخ ایستادهایم.
چند روزی است احساس فراغت بیشتری دارم و راحتتر میتوانم فکر کنم؛ درباره سختیها و دشواریها، درباره اینکه در این یک سال به مسیری که میخواستیم رسیدیم یا خیر، دربارهی ناملایمتیها، کمبودها و ... بگذریم.
برای دانشآموزان عزیزی که هر روز یک برچسب به آنها میزنند؛ یک روز نسل Z و یک روز نسل آلفا، یک روز نیت و آنها را قضاوت میکنند. شاید هدف از این برچسبها این باشد که بگویند آنها از اسلام و انقلاب فاصله دارند؛ اما هر وقت به اقتضائات آنها توجه کردیم، دیدیم از ما جلوترند. وقتی اربعین را برای اولین بار مجوز دادیم، بعضیها میگفتند استقبال نمیشود، اما در مرز تا عراق، همهجا تا چشم کار میکرد، دهه هشتادی و دهه نودیها بودند. نسل آرمانی که آینده انقلاب متعلق به آنهاست؛ همانها که امین انقلاب مدام به آنها مأموریت میدهد، چراکه خوب آنها را میشناسد. همانهایی که بالای ۵۰۰ هزار نفر به سختترین عمل عبادی آمدند و اعتکاف دانشآموزی را به اعتکافهای کشور اضافه کردند. همانهایی که امسال، بعد از ۱۲ سال، به حج عمره رفتند. نمیدانم جریان فروش ماشین پدر برای رفتن پسر به حج را شنیدهاید. باز هم بگوییم اینها از اسلام دور شدهاند؟
در این یک سال، چند هدف اصلی و محور مهم را هدف گرفتیم. اولاً لازمه هر برنامهریزی، شناخت وضعیت موجود است. با همکاری خوب آقای درخور و نصرتی و با اضافه کردن دکتر صمیمی به تیم، نسبت به شناسایی مسائل حوزه پرورشی اقدام شد. پس از مشورت با تمامی صاحبنظران این حوزه، این مسائل اولویتبندی شد. سپس نسبت به راهحلها و تعریف پروژهها، جلسات گستردهای گرفته شد و برنامهای جامع و مسئلهمحور تدوین شد که چراغ راه حرکت ما شد. در سه ضلع مهم برنامهریزی، نیروی انسانی مهمترین عنصر است. برای اولین بار، با برنامهریزی گسترده، با تعریف نَشا (نقش/شایستگی/انتظار) و تشکیل کانونهای ارزیابی تخصصی، نسبت به تشکیل شتابدهندههای پرورشی اقدام گستردهای صورت گرفت و با برگزاری دورههای مختلف، امروز حلقه میانی حوزه پرورشی در رستههای مختلف شکل گرفته است.
یکی دیگر از مسائل اصلی ما، پیوند بین آموزش و پرورش است؛ دو مسیری که در واقع یک مسیر است و بهغلط در برنامهریزیهای ما تفکیک شده است. اگر به دنبال فراگیر کردن برنامههای پرورشی هستیم، مهمترین و اصلیترین کار، همین امر است. برای محققشدن این هدف، برنامههای ویژهای صورت گرفت؛ از سرود درسی و تئاتر درسی تا اردوهای درسی و آموزش معلمان، تا پیشنهاد خوشهبندی دروس و ورود معاونت پرورشی در بطن برنامه درسی، تا پیشنهاد اختصاص یک روز برای فعالیتهای تربیتی، تا به رسمیت شناختن تنوع موقعیتهای یادگیری، تا گنجاندن بند ارزیابی رشدی دانشآموزان در برنامهی هفتم. ولی هنوز آغاز راهیم.
مسئله بعد، جذابسازی فعالیتهای تربیتی است؛ موضوع مهمی که حضرت آقا در دیدار سال گذشته با معلمان تأکید فرمودند. در این زمینه، با تلاش دوستان و ساعتها کار کارشناسی، کارهای ویژهای صورت گرفته است؛ از لیگ جِت و آیلیگ تا جایزه ملی بازی و کارینو، و از همه مهمتر، طراحی باشگاه دانشآموزی پروفایلمحور. شاید یکی از اقدامات قابل افتخار، رونق دوباره اردو در کشور بود که میتوان به تصویب حکم الزام آموزشوپرورش به برگزاری یک روز اردو برای دانشآموزان در طول سال تحصیلی، ابلاغ دستورالعمل مالی اردوگاهها، اختصاص ردیف مالی برای اردوگاهها، تهیه و تنظیم سند منظومه یکپارچهی سناریومحور اردویی تا اوج، تربیت مدرسین اردویی و تشکیل حلقه میانی شتابدهنده اردویی کاما، تجهیز اردوگاهها به وسایل بازی ادونچر برای اولین بار، تشکیل اتاق وضعیت اردوگاههای کشور و تمرکز بر ۳۰ اردوگاه و افتتاح چندین پروژه عمرانی، اجرای طرح شهید صدرزاده در اردوگاهها، اصلاح دستورالعمل اردویی، برگزاری ویژهاردوهای راهیان پیشرفت و نور و اجرای سه طرح ویژه هفتسنگ، شهید نیری و تمشک اشاره کرد.
در این دوره، یکی از دغدغههای مهم حضرت آقا مورد عمل قرار گرفت. ایشان در کتاب قرارگاههای فرهنگی میفرمایند: "جریانهای فرهنگی باید مثل شیرینی قند در چای حل شوند، بهنحویکه شیرینی آن به زبان بیاید و سختی آن در گلو احساس نشود." لازم است از حجتالاسلام والمسلمین قمی، ریاست محترم سازمان تبلیغات اسلامی کشور که مثل یک استاد همیشه در کنار ما بودند، تشکر کنم. برگزاری طرحهایی مانند زندگی با آیهها، آیلیگ، جشن تکلیف و غیره را میتوان از موارد همافزایی با این سازمان دانست. قُرب بقیةالله و جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در این دوره بیشترین همکاری را با معاونت پرورشی داشتند. از لیگ جت و طرح تا اوج و جشن تشرف تا کمک به برگزاری حلقه میانی دارالقرآنها و کانونها از همکاریهای مشترک خوب ما بود. جا دارد از سرلشکر جعفری، حجتالاسلام والمسلمین دسمی، برادر زارع، برادر عزیز سید احمد عودتیان، برادر دوستدار و حجت الاسلام جزینی تشکر ویژه کنم. طرح بزرگ آرمان، تحولی ویژه در تنوعبخشی به موقعیتهای یادگیری و هویتبخشی به دانشآموزان است؛ طرحی که امروز در سراسر پایتخت فراگیر شده است. لازم است از دکتر زاکانی، دکتر توکلیزاده، حجتالاسلام شیرنژاد و همه رفقای خوب آموزشوپرورش شهر تهران و قرارگاه آرمان تشکر کنم.
تشکلها نهتنها رقیب ما نبودند، بلکه مثل یک تکیهگاه محکم در کنار ما قرار داشتند؛ از اردوهای راهیان نور و پیشرفت تا برگزاری محافل بصیرت و تربیت حلقههای میانی دانشآموزی. در این مسیر، سردار مجتبی باستان عزیز مثل یک برادر در کنار ما بود. جا دارد از برادر جانعلیپور، حسین تاریخی و حجتالاسلام حسینی تشکر ویژه کنم.
جریان سرود بهعنوان یک ابزار تربیتی در این دوره به معنای واقعی کلمه فراگیر شد؛ از نسل آرمانی یک و دو تا یکصدا ایران و آقا اجازه و جشنوارهی سرود کلاسی.
قطعاً در دنیای امروز، بدون رسانه و حرکت همافزای رسانهای، حرکت ما بسیار ضعیف و ناقص خواهد بود. صداوسیمای جمهوری اسلامی همکاری گستردهای در اجرای برنامههای مختلف با ما داشت که از برادر جلیلی، برهمانی و باطنی بهصورت ویژه متشکرم.
شبکهی شاد بهعنوان امنترین و فراگیرترین شبکهی دانشآموزی کشور، در راهاندازی سکوی کارینو و برگزاری پویشها و باشگاه دانشآموزی کشور کمک شایانی به ما کرد که جا دارد از برادر حکمتکیا بهطور ویژه تشکر کنم.
ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی در این دوره، همکاری بسیار گسترده و خوبی با وزارت آموزشوپرورش داشت که میتوان تهیه و تصویب سیاستهای تحولی معاونت پرورشی و تصویب جذب برگزیدگان و نخبگان قرآنی و فرهنگیهنری در دانشگاه فرهنگیان را بهعنوان دو اقدام مهم و مؤثر این ستاد نام برد. از صمیم قلب از استاد بزرگوار خانم دکتر علمالهدی، استاد گرامی حجتالاسلام والمسلمین دکتر خسروپناه و آقایان موسوی، حسینی، درخور و نصرتی تشکر میکنم.
در واقع میتوان گفت از چالش دخالت همه نهادها در امور تربیتی، فرصتی بینظیر برای همافزایی ساخته شد.
از سال ۱۳۹۰، یکی از مسائل مهم معاونت پرورشی، برگشت معاونت تربیتبدنی به معاونت پرورشی بود؛ مسیری سخت که شاید آورده خوبی هم نداشته باشد. هم در مشهد و هم در تهران، به سراغ معاونین تربیتبدنی رفتم و ارتباط بسیار نزدیکی با آنها برقرار کردم که ثمره آن، اجرای طرحهای بسیار خوبی شد؛ از طرح شهید صدرزاده تا حلقه میانی معاونین پرورشی و تربیتبدنی. آورده دیگر این ارتباط، حرکت همافزای درونسازمانی تا سطح مناطق بود که موجب تسریع و تسهیل امور پرورشی و تربیتبدنی شد. جا دارد از رفیق عزیزم، معاون سابق پرتلاش، توانمند و انقلابی آموزشوپرورش، جناب آقای دکتر صادق ستاریفرد تشکر کنم.
یکی از نکاتی که حضرت آقا بهعنوان مأموریت اول حوزه پرورشی در دیدار امسال معلمان فرمودند، بحث پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در بین دانشآموزان بود. با تشکیل شورای راهبردی نماد و با حمایت وزرای آموزشوپرورش، مسئله نماد به مسئله اول آموزشوپرورش تبدیل شد. در این مسیر، تصویب آییننامه نماد در شورای اجتماعی، برگزاری ۲۰ جلسه شورای راهبری نماد، تدوین پروتکلهای درمانی، راهاندازی ۶۵۲ مرکز مشاوره در کشور، تقویت نرمافزاری و سختافزاری ابرسامانهی نماد، تهیه و اجرای برنامهی عملیاتی جامع و مشخص کردن ۳۲ منطقهی هدف را میتوان از مهمترین اقدامات نام برد. راهبرد جدی ما در مسئله نماد، اولویت پیشگیری بر درمان است. طراحی و اجرای اردوهای سناریومحور، اتاق فرار، کافه دخترانه، پارک دیجیتال و ... نیز از اقدامات نوآورانه در راستای کاهش آسیبهای اجتماعی بود.
در بُعد مسائل مالی، اداری و تقنینی نیز باید به افزایش ۴۰۰ درصدی بودجه پرورشی، استخدام بیش از ۱۴,۰۰۰ مربی تربیتی بعد از ۱۲ سال، تدوین دستورالعمل مالی اردوگاهها و کانونها، تصویب سیاستهای تحولی معاونت پرورشی در ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی، تصویب بینظیر احکام امور تربیتی در برنامه هفتم که قابلمقایسه با هیچ برنامه توسعهای نیست و تدوین نظام جامع امور تربیتی اشاره کرد.
جا دارد از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، مخصوصاً کمیسیونهای آموزش و فرهنگی و به ویژه استاد ارجمند جناب آقای دکتر حاجی بابایی که همیشه همراه ما بودند تشکر کنم.
در این مسیر سخت، لازم است چند تشکر ویژه داشته باشم:
اولاً از دکتر باقرزاده عزیز، معاون متدین، انقلابی، دغدغهمند، تربیتفهم و دلسوز پرورشی که هم در مشهد و هم در تهران به ما لطف ویژهای داشتند و اصرار ویژه ایشان منجر به آمدن ما به تهران شد.
ثانیاً از دکتر نوری عزیز که پرتلاش بود و هست. همیشه گفتهام کم میخوابد، کم غذا میخورد و انرژی زایدالوصفی داشت و ما را در این مسیر یاری کرد.
ثالثاً از برادر انقلابی، دکتر صحرایی عزیز که هوش سرشاری دارد و اهل ریسک و اجرای جسورانه برنامه است. خیلی از او آموختم، ولی اعتراف میکنم که هیچوقت نمیتوانم جسارت و هوش او را کسب کنم.
رابعاً از آقای دکتر کاظمی عزیز که انصافاً کاربلد و متخصص است و بر تمام بخشهای وزارتخانه اشراف دارد و در این مدت به حقیر لطف ویژهای داشتند.
خامساً از همکاران و مدیران کل ستادی؛ از علی صادقی همراه، سید حسن عمادی نجیب، ابوالحسن قلیزاده شریف، محمدمهدی امیری دلسوز، از حسین صادقی کاربلد، رسول نباتی تندوتیز، عباس مهاجر مهربان، از دکتر اسماعیل بحریزاده برنامه فهم، از وحید بیگدلی عزیز، از صمیمی انقلابی، از محبی متعهد، از قماشچی پیشکسوت، از علی عراقی و از همشهری عزیز خودم، دکتر قمرزاده که سهم جدی در افتادن ما در این وادی سخت داشت.
نمیشود از خانی نگفت. فقط در وصف او میتوانم بنویسم: "المُؤمِنُ کَالجَبَلِ الرّاسِخِ" کسی که تکلیفمدار و استوار است. و خداقوت به علی فلاحتکار، مرد تشکیلاتی و عاشق کار دانشآموزی که سازمان دانشآموزی را به روزهای اوج خودش برگرداند. عمیقاً از او تشکر میکنم. از مشهد او را میشناختم؛ پیگیر و دغدغهمند، مشاور و تربیتشناس، فرزند شهیدی که آرمان انقلاب برایش مهم بود. با سختی و تلاش آمد و به ما کمک کرد. از خانم دکتر ابراهیمی میگویم و مطمئناً در این حوزه اتفاقات خوبی خواهد افتاد. و کسی که دینش رو به دنیای دیگران نفروخت و لقب خادمی قرآن برازنده اوست میکائیل باقری عزیز که حقیقتا من را تحمل کرد.
از همه معاونین استانها، مدیران کل، مدیران مدارس، معاونین پرورشی و همه کسانی که علم این کار را برافراشتند، تشکر میکنم. از مربیان جهادی و تربیتی و شتابدهندههای مردمی که تمام تلاشم را برای ورود مؤثر آنها در فضای تربیتی به کار گرفتم سپاسگزارم. مصداق این تلاش را میتوان در نگارش نظام جامع تربیتی، سیاستهای تحولی پرورشی و آییننامه اوقات فراغت پیدا کرد. سعی کردم دیوارهای آموزشوپرورش را بردارم و از این ولینعمتهای اصلح استفاده کنم. بهطور ویژه از هادی زینعلی، علی یکتا، علی جانباز و حجت الاسلام حامد تقدیری که در این مسیر ما را یاری کردند، تشکر میکنم.
از همسر عزیزم که شبانهروز پای کار خانواده بود و نبود من را جبران کرد، از او که حقیقتاً انقلابی است و عاشق مسیر روحالله، از او که حقیقتاً عاشق سربازی ولیعصر و عاشق تربیت فرزندان است و از او که واقعاً همسر است، تشکر میکنم و فقط میتوانم بگویم شرمنده اویم.
در پایان، ضمن تشکر از وزیر محترم بابت انتصاب شایسته برادر عزیزم، جناب آقای دکتر صادق ملکی که شخصیتی انقلابی، متدین، کاربلد و اهل برنامه است، برای ایشان آرزوی موفقیت و سربلندی دارم.
برای سرباز سنگر فرقی ندارد؛ هرجا که هست، باید سربازی کند. شناخت وظیفه، مهمترین کاری است که باید انجام دهد.
امیدوارم تلاشهای ما مورد رضای حضرت ولیعصر (عج) قرار بگیرد و توانسته باشیم ذرهای کوچک در بسط ید ولی انجام داده باشیم.
"فَتَقَبَّلْ مِنَّا هَذَا الْقَلِیلَ"
محمدحسین پورثانی
با افتخار معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش
دولت شهید سید ابراهیم رئیسی
۲۳/۱۲/۱۴۰۳»
ارسال دیدگاه