معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش:
ضرورت ایجاد فرصتهای برابر برای همه دانشآموزان/ ضریب نفوذ فعالیتهای پرورشی باید دچار یک ارتقای جدی شود
تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ایجاد فرصتهای برابر برای همه دانشآموزان مسئولیت ما است، گفت باید ضریب نفوذ فعالیتهای پرورشی دچار تحول جدی شود.

آیین معارفه صادق حسینزاده ملکی معاون جدید پرورشی و فرهنگی و تکریم محمدحسین پورثانی معاون پرورشی و فرهنگی پیشین وزارت آموزش و پرورش در ساختمان علاقهمندان این وزارتخانه برگزار شد.
صادق حسینزاده ملکی در این آیین گفت: به جرات میشود گفت که انقلاب اسلامی ایران ظرفیت و عظمتش فراتر از مرزهای ما و تاریخ امروز ما است و نوع حرکت، تصمیمگیری، اراده، اخلاص، پیگیری، تدبیر و همکاری ما در آینده ایران و انقلاب، نقش مستقیم دارد.
حسینزاده ملکی ادامه داد: ایام متعلق به شهدا و یاد شهادت و ایثارگری این بزرگانی است که هم شاهد کار ما هستند و هم ناظر ما و باید توجه ویژهای به شهدای بزرگ از جمله شهدای انقلاب اسلامی و به ویژه شهدای دولت داشته باشیم.
وی ادامه داد: ما نسبت به هر فردی که هر گرفتاری پیدا کرد، مسئولیم. اگر برنامههای فرهنگی و تربیتی خود و فعالیتهای پرورشی خود را فراگیر کرده بودیم و برای عموم دانشآموزان فرصت تمرین خوشبختی و سعادت فراهم کرده بودیم، قطعا اینها دچار مشکلات نمیشدند. ما خیلی از فرصتهای پرورشی را محدود کردیم به اقشار خاصی از دانشآموزان، در حالی که حتما باید در اختیار همه باشد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ضریب نفوذ فعالیتهای پرورشی باید دچار یک ارتقای تحول جدی شود، افزود: ما نسبت به دانشآموز، چه در دوردستهای جغرافیای کشورمان و چه در دوردستهای جغرافیای فرهنگی و ایمانی، مسئولیم. ما مدیون و پاسخگوی آن دانشآموز هستیم که بتوانیم فرصتهای تربیتی را به مدرسه ببریم.
وی ادامه داد: مدرسه باید فضایی باشد که این برنامهها در آن اجرا شوند. برای این کار باید الگوهای برنامه را بازنگری کنیم. این موضوع عدالت آموزشی و پرورشی هم در اهداف کلان هشتگانه، هم در راهبردهای کلان ۱۵ گانه و هم در اهداف عملیاتی ۲۳ گانه سند تحول بنیادین تاکید شده است.
حسینزاده ملکی افزود: عدالت یعنی چه؟ این یک حرف بزرگی است. حضرت آقا فرمودند که بعد از دعوت به توحید، بحث عدالت مطرح میشود و آن هم قیام به قسط توسط خود مردم است. قرار نیست بنشینیم کنار؛ باید فرصت برای مردم فراهم کنیم تا خودشان مسائل را حل کنند و وضع فرهنگی و تربیتی جامعه را ارتقا دهند.
وی گفت: باید فرصتهای بیشتری ارائه بدهیم و صحبت کنیم. حتما بحث فراگیری است؛ یعنی ما مقیاسها را باید تغییر بدیم.
صادق حسینزاده ملکی ادامه داد: برنامههایی که صرفاً تعداد مشارکت در حد ده هزار یا ۱۰۰ هزار نفر است، باید حد امکان واگذار کنیم به این همه ظرفیتهای تربیتی و پرورشی و معاونت پرورشی باید با نگاه فراگیر از همه این ظرفیتها استفاده کند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: بعد از اتفاقات تلخی که در دهههای گذشته افتاد و فعالیتهای پرورشی به فراموشی سپرده شد، متاسفانه نوجوان به حاشیه رفت. نوجوانی که از قبل از انقلاب در متن تحولات انقلاب اسلامی درخشید و در دفاع مقدس حاضر بود. اما خوشبختانه از یک مسیر شاید ۱۲ سال اخیر، اتفاقات خوبی در اقصی نقاط جغرافیای فرهنگی و پرورشی ما صورت گرفته و الحمدلله ما الان استعدادها، تواناییها و ظرفیتهای خیلی خوبی داریم که به کمک آموزش و پرورش و مدرسه میتوانیم از آنها استفاده کنیم.
حسینزاده ملکی همچنین گفت: انشاءالله از همه ظرفیتها استفاده خواهیم کرد تا اهداف متعالی که در سند تحول مشخص شده است، محقق شود. کار بسیار بزرگ و سختی در پیش داریم و انشاءالله خداوند در این ایام و به برکت این ایام، عنایت ویژهای داشته باشه و توفیق داشته باشیم این کارها را به نحو احسن انجام بدیم.
وی افزود: در برنامههایی که انشاءالله خواهیم داشت، بیشتر گفتوگو خواهیم کرد و بیشتر از نقطه نظرات بزرگواران استفاده خواهیم کرد. بنده این توفیق را داشتم که از معاونان پرورشی سابق این وزارتخانه بهرهمند شوم. بالاخره یک رفاقتی را داریم و از نظراتشان استفاده کردیم و همکاریهای مختلفی در بعضی از پروژهها داشتیم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه حضور آقای کاظمی در رأس وزارت آموزش و پرورش، یک فرصت بزرگی است، اظهار کرد: ایشان جزو مشرفترین، مسلطترین و با تجربهترین وزرای تاریخ آموزش و پرورش هستند. اگر کل وزرای آموزش و پرورش تاریخ، حتی قبل از انقلاب را بررسی کنیم، تخصص امثال ایشان در این حوزه بینظیر است.
وی ادامه داد: چه بسا ظرفیت مضاعفی که ایشان به همراه دارند، بخش مهمی از تجربه و دغدغه ایشان در حوزه پرورشی اتفاق افتاده است و این یک فرصت برای معاونت است که انشاءالله قانون احیای پرورشی را که به نظرم هنوز خیلی از آن اجرا نشده، رقم بزنیم و انشاءالله شاهد این خواهیم بود که هیچ دانشآموزی در سراسر کشور از فرصتهای خوشبختیآفرین پرورشی محروم نخواهد ماند.
ارسال دیدگاه