معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش تاکید کرد:
ضرورت بازنگری در روشهای تدریس و تحلیل سؤالات آزمونهای تیمز و پرلز
تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش، با اشاره به پیشرفتهای ایران در آزمونهای تیمز و پرلز از سالهای گذشته، به ضرورت بازنگری در روشهای تدریس و تحلیل سؤالات این آزمونها برای تقویت مهارتهای حل مسئله و کاربرد دانش در موقعیتهای واقعی تاکید کرد.

رضوان حکیمزاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش در سومین جلسه کارگروههای تخصصی تیمز و پرلز، بر اهمیت ارتقای سواد پایه دانشآموزان تأکید کرد و گفت: هدف اصلی ما تنها کسب نتایج بهتر در آزمونهای بینالمللی مانند تیمز و پرلز نیست، بلکه بهبود کلی سواد پایه دانشآموزان از اولویتهای اساسی ما در دوره ابتدایی است.
وی با اشاره به روند حضور ایران در این آزمونها از سال ۱۹۹۵ در تیمز و ۲۰۰۱ در پرلز، افزود: هرچند عملکرد دانشآموزان ایرانی نسبت به سالهای ابتدایی بهبود یافته، اما هنوز به میانگین جهانی نرسیدهایم که این موضوع یک هشدار جدی است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش از اجرای پایلوت برنامههای آموزشی در شهر قدس خبر داد و افزود: برنامههایی برای سنجش و بهبود عملکرد دانشآموزان تدوین شده است که اجرای آن در شهر قدس آغاز شده است. همچنین، پژوهشهایی که پیشتر توسط پژوهشگاه آموزشوپرورش انجام شده، میتواند راهکارهای مؤثری برای این هدف ارائه دهد.
وی با اشاره به اهمیت تحلیل روشهای تدریس، گفت: نوع سؤالات آزمونهای بینالمللی، مبتنی بر درک و کاربست دانش در موقعیتهای واقعی است. بنابراین، لازم است روشهای تدریس را بازنگری کنیم تا دانشآموزان بتوانند مهارتهای حل مسئله و کاربرد دانش را در موقعیتهای عملی به کار بگیرند.
معاون آموزش ابتدایی در پایان افزود: هدف این کارگروه، شناسایی اقدامات عملی مؤثر برای ارتقای سواد پایه دانشآموزان و بهبود نتایج در آزمونهای بینالمللی است. اجرای پایلوت، تحلیل سؤالات و مقایسه آنها با برنامههای درسی، و اصلاح روشهای تدریس، از جمله اقداماتی است که در دستور کار قرار دارد.
وی ابراز امیدواری کرد که این کارگروه با بهرهگیری از پژوهشهای موجود و نظرات متخصصان، بتواند راهکارهایی هدفمند برای بهبود کیفیت آموزش و ارتقای مهارتهای دانشآموزان ارائه دهد.
در ادامه این جلسه، اعضا به بیان نظرات خود و گفتگو دراین خصوص پرداختند.
ارسال دیدگاه