وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد:
ضرورت شناسایی نخبگان دانشآموزی در حوزه هوش مصنوعی
تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش بر شناسایی دانشآموزان نخبه در حوزه هوش مصنوعی و توانمندسازی معلمان تأکید کرد.

علیرضا کاظمی، وزیرآموزش و پرورش عصر امروز دوشنبه، سیزدهم اسفنده در نشست کارگروه راهبری هوش مصنوعی و فناوری های نوین که در سالن جلسات وزارت آموزش و پرورش برگزار شد با بیان این که این امر برای آموزش و پرورش حیاتی است، افزود: از آنجا که میزان تغییرات فناوری در فضای کشور و جهان به سرعت پیش میرود ضروری است در این زمینه به روز باشیم.
وی با تأکید بر اینکه باید سرعت بیشتری به راهبردهای این حوزه داده شود، افزود: ضرورت دارد برای مدرسه در افق ایران ۱۴۰۴ در این حوزه اقداماتی عملیاتی انجام شود. همچنین ابعاد تمرکز در بخشهای مختلف در این خصوص مهم است. از این رو باید با تدوین برنامه هایی بلندمدت و تولید محتوایی مؤثر، به سرعت تغییرات دست بیابیم.
کاظمی با اشاره به اینکه هوش مصنوعی از دو مسیر باید دنبال شود، گفت: گام اول نوشتن سند راهبردی و درگام دوم بکارگیری و توانمندسازی معلمان است.
وی با بیان این که معلمان نقطه آغاز تحول این مسیراند، گفت: باید گلوگاههای جهش در حوزه هوش مصنوعی انتخاب و دنبال شود و بلافاصله به صورت طرحهای عملیاتی اجرایی شود.
کاظمی با اشاره به سه نوع جامعه هدف در حوزه هوش مصنوعی، تصریح کرد: معلمان باید در این حوزه محور و اساس کار باشند تا بتوانند برای دانشآموزان و اولیا کار را در کف میدان به خوبی تببین و تشریح کنند.
وی بر ترویج ادبیات و شناخت هوش مصنوعی در نظام وتعلیم و تربیت تأکید کرد و افزود: هوش مصنوعی و فناوریهای نوین باید به گفتمان غالب در فضای آموزش و پرورش تبدیل شود. همچنین استفاده از هوش مصنوعی به عنوان ابزار کار اصلی از سوی معلمان بکار گرفته شود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تولید محتوا در لایه عمیقتر یک راهبرد است، گفت: تولید محتوا، مهمترین بخش است که یک معلم باید با توجه به نیازها و با استفاده از فناوریهای نوین، محتوای مناسب و مورد نیاز را تولید کند.
کاظمی بر استفاده از ظرفیت فعالیتهای فوق برنامه مدارس تأکید کرد و گفت: باید از این فرصت در جهت شناسایی دانشآموزان نخبه در هوش مصنوعی استفاده شود و ضروری است این موضوع در قالب جشنوارههایی ارائه شود.
وی تدوین و تعریف بستههای متنوع از نظر برنامه و نوع مخاطب در حوزه هوش مصنوعی را ضروری دانست و گفت: باید در ساختار نظام تعلیم و تربیت متولی مشخصی برای آن تعیین شود و در اولویت برنامه آموزش و پرورش قرار گیرد زیرا این موضوع منشا تحول در نظام آموزشی خواهد شد.
ارسال دیدگاه