رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در چهارمین همایش بینالمللی مدرسه ایرانی معماری اسلامی ایرانی:
در احداث مدارس باید به «یادگیری» بیشتر توجه شود تا «قدرتنمایی مهندسی»
تهران (پانا) - رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از رشد ۵۵ درصدی طرحهای مدرسهسازی در سال جاری خبر داد.

چهارمین همایش بینالمللی و یازدهمین همایش و نمایشگاه ملی "مدرسه ایرانی معماری اسلامی ایرانی" صبح امروز در تالار جابربن حیان دانشگاه تربیت مدرس تهران برگزار شد.
حمیدرضا خانمحمدی در این همایش گفت: فضاهایی که توسط عزیزان ما در نوسازی کشور ساخته میشود، بهترین مکان برای مهد دانایی، علم و آگاهی یعنی مدارس ما است. امسال، ۵۵ درصد به طرحهای ما افزوده شد و تعداد شرکتکنندگان در مسابقه افزایش پیدا کرد. کیفیت کارها به زعم داوران، کیفیت قابل قبولی بود و ما این مسیر ۲۰ ساله را با تداوم و استقامت ادامه میدهیم. با اینکه در هفت ماه اخیر، فشردگی برنامههای سازمان نوسازی به شدت نفسگیر بود، دلیل اول آن جذب اعتبارات بود. اعتباراتی که در انتهای سال به ما داده شد عمدتاً اوراق بود و جذب این اوراق کار بسیار سختی بود.
خانمحمدی ادامه داد: خوشبختانه، یک فرصت طلایی به وجود آمد که جناب آقای دکتر پزشکیان در موضوع مدرسهسازی و توجه به کیفیت با محوریت عدالت، ارتباطات میان بخشی، استفاده از تکنولوژی آموزشی و مشارکت مردم را بنا گذاشتند.
وی افزود: ما هر هفته برنامههای متراکمی داشتیم و موضوعات خیرین را بررسی کردیم. من از همه عزیزان خودم در ادارات کل نوسازی سازمان نوسازی و هیئت داوران تشکر میکنم برای اهتمامی که در این تراکم کار برای اجرای این برنامه به کار گرفتند.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، ادامه داد: نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که تجربیات به صورت کتاب در اختیار قرار میگیرد و محل مراجعه برای اینکه یک دانش تجربی یا نظری به آن مراجعه شود و بعدها از آن استفاده کنند.
خانمحمدی با بیان اینکه ۱۶۸ طرح وارد عملیات شده است، گفت: سال قبل هم که اینجا جلسه برگزار شد، اعلام کردیم که طرحها را طراحی کرده و جایزه گرفتهایم. در مورد قضاوت نهایی این طرحها، تداوم و ارتقاء مهم است. اگر همه این اتفاقات تداوم نداشته باشد، بیراهه رفتهایم و اشتباه کردهایم، لذا قسمتی به طرحهای ما الحاق شد و گزارش آن در همایش دو سالانه بعد در مورد بهرهبرداران که در درجه اول معلم و مدیر مدرسه و سپس دانشآموز به عنوان ذینفع نهایی شروع میکنند، قضاوت خواهد شد.
وی افزود: یک گزارشی برای این ۱۶۷ طرح در همایش دو سال بعد، ارائه خواهد شد و این نکته ارتقایی در عین تداوم است. اکنون به بافتهای شهری توجه شده و خلأیی که در این ارائهها وجود دارد، دانشآموزی است که تحت تربیت قرار میگیرد. مدرسه کالبدی است که ساخته میشود برای اینکه دانشآموز ساخته شود و ما همه معتقدیم فضای فیزیکی یا محیط مدرسه یا معماری مدرسه، معلم سوم ما است.
حمیدرضا خانمحمدی ادامه داد: بسیاری از برنامههای تربیتی که در ساعات درسی ما جا نمیگیرد، در محیطهایی که ما ایجاد میکنیم، آن فضا را به محیط تربیتی تبدیل میکند. با سرعت فناوریهای نوین، فضای مجازی دانشآموزان ما را از اجتماع خارج کرده و به فردیت و انزوا نزدیک میکند. تعطیلات مکرر در همین شش ماهه، بدون وجود کرونا، باعث میشود که اگر ما در معماری مدرسه به ۱۵۲ روزی که دانشآموز در مدرسه حضور دارد، توجه نکنیم، فضاهایی کاملاً مجرد و بدون پیوستگی به محیط بیرون خواهیم داشت، این اگر در کنار آن قرار بگیرد، تشدید کننده انزوا خواهد بود.
وی افزود: بسیاری از خانوادهها اکنون ۶۰ درصد جمع خانواده، گوشی خود را چک میکنند. بنابراین، باید توجه کنیم که چه ویژگیهایی باید در معماری و جذابیت فضا وجود داشته باشد که دانشآموز را از انزوا به جمع تبدیل کند. در نهایت، ما از پروسه معماری به عنوان معلم سوم یاد میکنیم.
خانمحمدی همچنین بیان کرد: اگر دانشآموز بخواهد از روی موانع عبور کند، دقت و تمرکز هماهنگی پا و دست با مغز در اوج یادگیریاش است. اگر به این موضوع توجه نکنیم، رشد او متوقف میشود و استعدادش از بین خواهد رفت. معماری اهمیتش در این نقطه است. بحث گرمایش و ناترازی انرژی و استفاده از نور طبیعی نیز باید در مسیر تربیت قرار بگیرد. اگر مدرسهای طراحی کنیم که در بسیاری از شهرها نور را از پشت بام به طبقه اول منتقل کند، در حالی که بیشتر از سه طبقه نمیتوانیم بسازیم، باید به جابهجایی هوا و یادگیری کمک کنیم نه اینکه به قدرتنمایی مهندسی کمکی باشد. در این مدرسه، دانشآموز میآموزد که میتواند بدون روشن کردن اسپیدت، که سمی برای طبیعت است، در کلاس خود یاد بگیرد.
وی ادامه داد: این قدرت معماری است که نهایتاً در تجربه دانشآموز در تنوع بخشی به محیطهای یادگیری او کمک میکند. ما داریم دستورالعمل را میدهیم، اما آن نگرش، آن فکر و آن ایده که مسأله را باید دانشآموز در مدرسه برای ما حل کند، هدف اصلی اینها است.
حمیدرضا خانمحمدی با بیان اینکه فاز مطالعاتی تمام این طرحها باید خلق و خوی این دانشآموز را در نظر بگیرد، اظهار کرد: در سند تحول، یکی از موضوعات مهم، توجه به همه ویژگیهای تربیت و توجه به تفاوتهای فردی است. دانشآموزان در ۳۵ نفری که در کلاس هستند، با تفاوتهای فردی متفاوت هستند. وقتی فضا به صورت قالبی یا مکعب مستطیل ساخته میشود، یعنی ما دقیقاً همه اقتضائات را کنار میگذاریم.
محمدرضا جعفری مدیر عامل جامع خیرین مدرسهساز کشور نیز در چهارمین همایش بینالمللی و یازدهمین همایش و نمایشگاه ملی «مدرسه ایرانی معماری اسلامی ایرانی»، گفت: در چند سال اخیر حرکت خوبی در سازمان نوسازی مدارس کشور شروع شده است. توجه به معماری ایرانی و اسلامی پایه گذاری خوبی در سالهای گذشته داشته و این حرکت در حال ادامه است تا از ابتکارات و خلاقیتهای مهندسان در جاهای مختلف استفاده و مدارسی با کمک خیران و اعتبارات دولتی ساخته شود تا دانش آموزان در آنها تعلیم و تربیت مناسبتری داشته باشند.
وی با بیان اینکه در جامعه خیرین برای این حرکت ارج قائل هستیم افزود: خیلی از خیران علاقهمند هستند که مدارسهشان از حالتهای قدیمی و چوب کبریتی و قوطی کبریتی خارج و مدارسی زیبا با فضای سبز مناسب، کتابخانه و همه امکانات طراحی و ساخته شود.
وی به استفاده از انرژی های پاک در مدارس اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعاتی که اخیراً به آن توجه شده این است که مدارس از انرژیهای خورشیدی و انرژیهای پاک استفاده کنند. در بعضی از استانها این حرکت آغاز شده و از نیروگاههای خورشیدی برای مدرسه یاری و کمک در هزینه مدارس استفاده میشود، همچنین به لحاظ زیست بوم، جامعه خیرین کارگروهی را تشکیل داده تا با کمک سازمان جنگلها و مراتع و وزارت کشاورزی تفاهمنامهای امضا شده که در موضوع زیست بوم و فضای سبز و استفاده از انرژیهای پاک مدارس استفاده شود.
علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این همایش گفت: زنجیره تأمین در واقع در تولید مطرح است. خب، شما هم تولیدکنندهاید. مدرسه یکی مسکن تولید میکند و زنجیره تأمین ماده اولیه میآید، در کارخانه پروسسینگ میشود، فرآوری میشود، محصولی تولید میشود و نهایتاً دست مشتری میرسد. ما در آموزش اعتقاد داریم که آموزش باید یکپارچه باشد. الان در کشور ما آموزش جزیرهای است و هر کس برای خودش کار میکند. وزیر علوم برای خودش کار میکند.
وی افزود: انتهای زنجیره که شرکتهای دانشبنیان هستند، ما میدانیم که سالها میگویند علم بهتر است یا ثروت. الان مسیر معلم معین شده است و انسانها را از کودکی آموزش میدهیم. این آدم ایده و دانشی را که در طول تحصیل کسب کرده به محصولی تبدیل میکند و ثروتاندوزی میکند. پس ثروت از علم حاصل میشود.
ارسال دیدگاه