وزیر آموزشوپرورش در جلسه مدیران کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تأکید کرد:
فعالیتهای کانون باید متناسب با ذائقه نسل جدید بازنگری شود
تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش، صبح امروز (دوشنبه، ۶ اسفند) در جلسه مدیران کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور، ضمن تبریک ایام پیش رو، بر اهمیت همفکری و هماهنگی در برنامههای کانون تأکید کرد و گفت: در کانون، نگاههای متفاوتی وجود دارد که برای ایجاد انسجام و حرکت در مسیر مأموریتهای کلان، نیازمند هماندیشی بیشتری هستیم.

علیرضا کاظمی با اشاره به اهمیت نگرش مدیران در مسیر تحول نظام تعلیم و تربیت اظهار داشت: اگر مدیری صرفاً با نگاه اجرایی و روزمره به سیستم آموزش و پرورش بنگرد، نمیتواند به موفقیتهای اساسی دست یابد. اما مدیری که باوجود کاستیها، در مسیر تحولآفرینی و ریلگذاری اصولی حرکت کند، میتواند به موفقیتهای بنیادین دست پیدا کند.
کاظمی افزود: مدیران در مسیر کاری خود با دو دسته مسائل روبهرو هستند: مسائل فوری و مسائل اولویتدار. آنچه اهمیت دارد، تمرکز بر مسائلی است که ما را در مسیر تحولات زیربنایی و مأموریتهای اصلی پیش ببرد. نظام تعلیم و تربیت نیز بر همین اساس حرکت میکند.
۱۴ مسئله کلان در نظام آموزش و پرورش شناسایی شده است
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر مسئولیت سنگین این وزارتخانه در تربیت و آموزش دانشآموزان گفت: در بررسی علل عدم موفقیت آموزش و پرورش، به ۱۴ مسئله اساسی و کلان رسیدهایم که تقسیمکارهای لازم برای حل آنها صورت گرفته و این موارد بهصورت مستمر ارزیابی میشوند.
وی با اشاره به ضعفهای معماری نظام تعلیم و تربیت کشور تصریح کرد: با ساختار فعلی نمیتوان به موفقیت مورد انتظار دست یافت. باید به فکر تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت باشیم تا به اهداف مدنظر برسیم.
کاظمی دو محور اساسی برای تحول در آموزش و پرورش را بازطراحی ساختاری نظام تعلیم و تربیت و اصلاح برنامههای درسی دانست و گفت: بودجه و نیروی انسانی دو عامل تسریعکننده هستند، اما متغیرهای اساسی در تحول آموزشی محسوب نمیشوند. آنچه مهم است، تغییر بنیادین در ساختار و محتوای آموزشی است.
وی خاطرنشان کرد: ساختار کنونی آموزش و پرورش کارآمدی لازم را ندارد و با نیازهای جامعه امروز همخوانی ندارد. بهرهوری در این سیستم کاهش یافته و لازم است با ایجاد یک ساختار چابک، مسیر جدیدی را در نظام تعلیم و تربیت رقم بزنیم. در این ساختار جدید، مهارتآموزی باید به گونهای طراحی شود که ۸۰ درصد دانشآموزان را تحت پوشش قرار دهد.
نقش کانون پرورش فکری در هویتسازی دینی و ملی دانشآموزان
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به جایگاه مهم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهار داشت: یکی از کلیدیترین حوزههای نفوذ دشمن، حوزه فرهنگ است. بنابراین، کانون نقش مهمی در تقویت هویت ملی و تربیتی دانشآموزان ایفا میکند.
وی با بیان اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پیش از انقلاب تأسیس شد و پس از انقلاب نیز مورد توجه ویژه قرار گرفت، گفت: برخی بهدنبال انحلال این مجموعه بودند، اما شهید بهشتی با درایت و آیندهنگری، از آن حمایت کرد؛ چراکه معتقد بود کانون میتواند نقش بیبدیلی در تربیت کودکان انقلابی داشته باشد.
کاظمی افزود: کانون پرورش فکری باید در ارائه فعالیتهای فرهنگی و تربیتی، نقشی کلیدی در هویتسازی دینی و ملی نسل جدید ایفا کند. این مجموعه جایگاهی متعالی و زیربنایی دارد و باید مأموریت خود را بهدرستی انجام دهد.
وی با تأکید بر لزوم بازنگری و بازبینی فعالیتهای کانون متناسب با ذائقه نسل جدید تصریح کرد: برنامهریزیها باید به گونهای باشد که ریلگذاریهای جدید در راستای شکلگیری هویت دینی و ملی دانشآموزان انجام شود تا اثرگذاری بیشتری داشته باشد.
وزیر آموزش و پرورش در پایان بر ارزیابی مستمر و استاندارد عملکرد کانون تأکید کرد و گفت: برنامههای کانون باید بهصورت دائمی مورد بررسی قرار گیرد تا بتواند به بهترین شکل در مسیر اهداف نظام تعلیم و تربیت حرکت کند. این مجموعه، نقشی راهبردی در تربیت نسل آینده دارد و باید از ظرفیتهای آن بهدرستی بهره برد.
ارسال دیدگاه