علیرضا کاظمی در آیین اختتامیه فصل اول برنامه تلویزیونی "میم مثل معلم":

ما به‌دنبال یک تعلیم‌و‌تربیت "تمام‌ساحتی" هستیم

برنامه‌ای جامع برای آموزش و شناخت هوش‌مصنوعی و استفاده از آن در تولید محتوا در دستور کار قرار دارد

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش گفت ما دنبال یک تعلیم و تربیت تمام ساحتی هستیم که معلم در کنار انتقال داده‌های علمی تمام آموزه‌های تربیتی و مهارت‌های تربیتی مورد نیاز برای برخورداری از یک زندگی خوب را به دانش‌آموزان منتقل می‌کند.

کد مطلب: ۱۵۴۵۹۶۶
لینک کوتاه کپی شد
ما به‌دنبال یک تعلیم‌و‌تربیت "تمام‌ساحتی" هستیم

آیین اختتامیه فصل اول برنامه تلویزیونی "میم مثل معلم" با حضور علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش، رجبعلی برزویی رئیس دانشگاه فرهنگیان، علی‌اصغر فانی و رضامراد صحرایی وزیران اسبق آموزش و پرورش و مسئولان مربوطه در سالن همایش‌های مجتمع فرهنگی آدینه برگزار شد.

علیرضا کاظمی در این آیین اختتامیه گفت: اکنون، با ملاحظه این نکته که نقطه آغاز تحول در هر کشوری، نظام آموزشی آن است، می‌توان دریافت که تمامی کشورهای جهان، به‌ویژه کشورهای توسعه‌یافته، براساس پژوهش‌های دقیق علمی که دکتر صحرایی نیز به آن اشاره داشتند، حرکت به سوی تغییر، تحول و توسعه را از همین نقطه آغاز کرده‌اند.

کاظمی افزود: هیچ کشوری بدون سرمایه‌گذاری در این نقطه حیاتی و راهبردی، قادر به حرکت به سوی توسعه نخواهد بود و کانون تحول، طبیعتاً در همین‌جا قرار دارد. تمامی شرایط مطلوب اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و مسائل گوناگونی که گاه تصور می‌شود در گرو متغیرهای دیگری است، صرفاً به سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش و پرورش وابسته است. آموزش و پرورش، فرهنگ، اقتصاد، امنیت، توسعه، آسایش، رفاه و حتی عمران و آبادانی یک جامعه را رقم می‌زند.

وی ادامه داد: هنگامی که به درون آموزش و پرورش ورود می‌کنیم، درمی‌یابیم که معلم، نقطه آغاز تحول و رکن اساسی و بی‌جایگزین در توسعه یک کشور است. قد و قامت توسعه فرهنگ، اقتصاد و امنیت یک جامعه، به اندازه میزان، قدر و منزلت معلم در آن جامعه بستگی دارد. اگر دوستان سخنان اینجانب را از نخستین روزهای حضور در مجلس شورای اسلامی مرور نمایند، ملاحظه خواهند کرد که این آرزوی دیرینه تمامی معلمان کشور بوده است که روزی آموزش و پرورش بر صدر بنشیند. این آرزوی ما بود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه متأسفانه، در طول ۴۵ سال گذشته، آموزش و پرورش مورد غفلت و بی‌توجهی قرار گرفت و کوچک شمرده شده است، اظهار کرد: این کوچک‌انگاری، انباشتی از مسائل مزمن و پیچیده اداری و کاری را به وجود آورد که آن را فلج و فشل کرد.

علیرضا کاظمی افزود: امروز خرسندیم که پس از ۴۵ سال، اتفاقی بی‌نظیر رقم خورده است که قطعاً در آینده تکرار نخواهد شد و آن، توجه یک رئیس جمهور دلسوز، هوشمند و تیزبین به این نکته اساسی و راهبردی یعنی آموزش و پرورش، در کشور است.

کاظمی ادامه داد: جناب آقای دکتر صحرایی به زیبایی فرمودند که برای بر صدر نشاندن تعلیم و تربیت، هزاران مسأله‌، سختی، مصائب و حتی اعتراضات را تحمل کرده‌اند. ممکن است امروز بسیاری بگویند با وجود این همه مشکلات، چرا رئیس جمهور آموزش و پرورش را انتخاب کرده است؟ ایشان می‌دانند چه اتفاقی باید رقم بخورد و از کجا باید آغاز شود. این یک فرصت بی‌نظیر و استثنایی و یک نعمت الهی و رحمت الهی برای معلمان و نظام جمهوری اسلامی ایران است و ما قدر این موقعیت را می‌دانیم و خواهیم دانست.

وی همچنین گفت: توسعه عدالت، که کانون راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران در انقلاب اسلامی است، امروز در این نقطه قرار گرفته است که توسعه بدون آموزش رقم نمی‌خورد. زیرساخت توسعه عدالت اجتماعی، عدالت اقتصادی و همه انواع و اقسام عدالت‌ها، عدالت آموزشی است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بدون آموزش و تربیت، سخن از عدالت زدن، معنا و مفهومی ندارد، اظهار کرد: امروز، رئیس‌جمهور محترم با جلسه‌ای که دیروز در شهر رباط کریم برگزار شد، بیست و یکمین جلسه را برای آموزش برگزار کردند و تمامی ظرفیت‌های اجتماعی، اقتصادی و علمی کشور را پای کار آموزش و پرورش آوردند.

وی بیان کرد: ما دنبال یک تعلیم و تربیت تمام ساحتی هستیم که معلم در کنار انتقال داده‌های علمی تمام آموزه‌های تربیتی و مهارت‌های تربیتی مورد نیاز برای برخورداری از یک زندگی خوب را به دانش‌آموزان منتقل می‌کند.

علیرضا کاظمی بر دو مسیری که آموزش و پرورش دنبال می‌کند، تاکید کرد و افزود: مسیر اول، رویکرد محرومیت‌زدایی از فضاهای آموزشی و امکانات و تجهیزات آموزشی مورد نیاز معلمان؛ و مسیر دوم، کیفیت‌بخشی به کلاس درس و کار معلم است. همه این‌ها برای معلم است، برای همان چیزی که امروز آقای عبدالعالی و دوستان به درستی انتخاب کرده‌اند. این نقطه کانونی ما است، این خلأ موجود در نظام آموزش و پرورش است.

وی ادامه داد: ما می‌خواهیم سطح کیفی نظام تعلیم و تربیت را ارتقاء دهیم و برای این ارتقا، هیچ تکیه‌گاهی جز معلم نداریم. ما باید معلمان‌مان را توانمند کنیم. ما باید معلمان خلاق، نوآور و توانمند را انتخاب کنیم و به عنوان سفیران تعلیم و تربیت در نظام جمهوری اسلامی ایران قرار دهیم. الگوهای نظام تعلیم و تربیت و معلمان سرآمد را به جامعه معرفی کنیم تا بتوانیم از این دانش و هنر ذاتی که در وجود یک معلم هست، بهره ببریم.

کاظمی خطاب به علی عبدالعالی گفت: جناب آقای عبدالعالی عزیز، قطعاً این کار ارزشمند و خلاقانه را با اقتدار ادامه دهید و آموزش و پرورش کاملاً پشتیبان و حامی شما خواهد بود. اگرچه انتظار ما از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بالاست، اما باید اذعان کرد که این سازمان در حوزه آموزش و پرورش کم نگذاشته است. اگر آموزش و پرورش قانون تحول در کشور است، اگر رئیس‌جمهور محترم امروز گفتمان تعلیم و تربیت را گفتمان اول کشور قرار داده‌اند، پس همه باید این مهم را دریابند.

وزیر آموزش و پرورش به استفاده از هوش‌مصنوعی در حوزه آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: تمام کشورهای دنیا در ابتدا سخت‌افزار و نرم‌افزارهای لازم را آماده کرده‌اند و سپس به آموزش معلمان پرداخته‌اند. اگر آموزش معلمان در اولویت قرار گیرد، می‌توان به پیشرفت در زمینه سخت‌افزار و نرم‌افزار نیز دست یافت. 

وی ادامه داد: برنامه‌ای جامع برای آموزش و شناخت هوش مصنوعی و استفاده از آن در تولید محتوا در دستور کار قرار دارد. هدف نهایی ایجاد تحولی در نظام تعلیم و تربیت با کمک تمامی افراد مرتبط و متخصص است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار