معاون وزارت دادگستری در جلسه کارگروه تخصصی بررسی و تحلیل موضوع بازماندگان از تحصیل:
طرح آموزش اجباری را آماده و تقدیم دولت میکنیم
۵۰ درصد از جمعیت بازماندگان از تحصیل در سه دهک اول درآمدی هستند
تهران (پانا) - معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت دادگستری درباره بازماندگان از تحصیل گفت از ایجاد کارگروه در این زمینه استقبال میکنم تا طرح آموزش اجباری به صورت قانونی آماده و به دولت و سپس به مجلس جهت بررسی و تصویب ارسال شود.
![طرح آموزش اجباری را آماده و تقدیم دولت میکنیم](https://cdn.pana.ir/thumbnail/PxNUiLRNOWEC/gjzVaZ-S_20YtK6_oleWnZi7LTjceVfkf-tEjQhhSgVYJkTSbMZ4IZicyAcgRMj-WWFHy9iIp1lNx8-qtxRZcN02dEbH-ZTHgtuA3M_70cYsAIKXaKdntA,,/1391157fUyu69871OHpesA2q.jpg)
علی کاظمی پیش از ظهر امروز شنبه بیست و هفتم بهمن ماه در جلسه کارگروه تخصصی بررسی و تحلیل موضوع بازماندگان از تحصیل که با حضور وزیر آموزش و پرورش و اعضای این کارگروه در سالن جلسات وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، ضمن قدردانی از نگاه متعالی و ارزشمند وزیر آموزوش پرورش مبنی بر اینکه حتی یک دانشآموز هم نباید از تحصیل محروم باشد، گفت: آموزش و پرورش دراین زمینه چشمانداز و راهبرد درستی تدوین کرده است.
وی با اشاره به اینکه طبق آمار، میزان جذب نسبت به بازماندگی در تحصیل در دوره متوسطه دوم مناسب نیست، افزود: به نظر میرسد این موضوع از مشکلات و خلاهای قانونی رنج میبرد.
معاون وزارت دادگستری افزود: در لایحه حمایت از حقوق اطفال و نوجوانان آمده است که دانشآموزان باید درس بخوانند ولی حکم قاطع برای آن نیامده است.
کاظمی با اشاره به اینکه در قوانین، جبری برای آموزش کودکان و نوجوانان وجود ندارد، افزود: در حال حاضر نظام آموزشی کشور جامع و کامل است و این آمادگی وجود دارد تا همه دانشآموزان را زیر چتر آموزش قرار دهد. بنابراین عدم تحصیل کودکان و نوجوانان به آموزش، معنایی ندارد.
معاون وزارت دادگستری ادامه داد: از ایجاد کارگروه در این زمینه استقبال میکنم تا طرح آموزش اجباری به صورت قانونی آماده و به دولت و سپس به مجلس جهت بررسی و تصویب ارسال شود.
وی بر بازنگری در قانون موجود دراین زمینه تأکید کرد و گفت: طبق بند ۶،۷،۸ قانون حمایت از اطفال؛ وزارت آموزش و پرورش مکلف شده است دانشآموزان را تا پایان متوسطه دوم زیر چتر آموزش قرار دهد. از این رو باید بسترهای لازم فراهم و موانع موجود را با کمک قانون داشته شود.
کاظمی به کودکان ایرانی بیهویت اشاره کرد و گفت: آمار این کودکان توسط سامانهها قابل شناسایی نیستند. بنابراین ضرورت دارد تا با استفاده از راهکارهای قانونی آنها را شناسایی کرده و به دنبال اسناد هویتی برای آنها باشیم.
وی تأکید کرد: در جلسهای که با دادستانیهای کل کشور داشتهایم، بنا شد تا دستگاه قضا در این مسیر به آموزش و پرورش کمک شایانی کند.
بیشترین دلایل بازماندگی از تحصیل مربوط به دوران پیش از مدرسه است
در ادامه این جلسه نماینده وزارت تعاون، رفاه، کار و تامین اجتماعی بر تقسیم کار ملی در این حوزه با صدور احکام و تکالیف مشخص تأکید کرد و گفت: یکی از چالشهای قوانین پیشین، عدم مشخص بودن تکالیف هر دستگاه بوده است.
وی افزود: طبق بررسیهایی که در این وزارتخانه انجام شده است، بیشترین دلایل بازماندگی از تحصیل مربوط به دوران پیش از مدرسه است.
به گفته نماینده وزارت تعاون؛ ۵۰ درصد از جمعیت بازماندگان از تحصیل در سه دهک اول درآمدی هستند.
وی ادامه داد: سازمان فنیحرفهای، وابسته به وزارت تعاون این آمادگی را دارد تا دانشآموزان دوره متوسطه را که به هر دلیلی از چرخه تحصیل خارج شدهاند توانمند ساخته و با مهارتهای فنی و حرفهای مجهز کنند.
ارسال دیدگاه