معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در جلسه کارگروه تخصصی بازماندگان از تحصیل خبر داد:
بازگشت بیش از ۲۵ هزار دانشآموز بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش در شش ماهه ابتدایی سال تحصیلی جاری/ تنها ۲ درصد از دانشآموزان به دلیل مشکلات آموزشی از تحصیل بازماندهاند
بیش از ۱۵ هزار نفر از جمعیت بازماندگان از تحصیل مربوط به دانشآموزانی است که به دلیل معلولیت شدید امکان تحصیل ندارند
تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش پیش از ظهر امروز شنبه بیستوهفتم بهمنماه در جلسه کارگروه تخصصی بررسی و تحلیل موضوع بازماندگی از تحصیل که با حضور وزیر آموزش و پرورش و اعضای این کارگروه در سالن جلسات وزارت آموزش و پرورش برگزار شد با تشریح مهمترین دلایل بازماندگی از تحصیل دانشآموزان، معلولیت شدید را اولین عامل بازماندگی کودکان از تحصیل دانست.
![بازگشت بیش از ۲۵ هزار دانشآموز بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش در شش ماهه ابتدایی سال تحصیلی جاری/ تنها ۲ درصد از دانشآموزان به دلیل مشکلات آموزشی از تحصیل بازماندهاند](https://cdn.pana.ir/thumbnail/mhtXbG1vPJPU/gjzVaZ-S_20YtK6_oleWnZi7LTjceVfkf-tEjQhhSgVYJkTSbMZ4IZicyAcgRMj-WWFHy9iIp1lNx8-qtxRZcN02dEbH-ZTHr37SoWu3vLMsAIKXaKdntA,,/1391153fWI9JSwtgpYRXVlHU.jpg)
رضوان حکیمزاده با تأکید بر اینکه پوشش تحصیلی در مقطع ابتدایی بیش از ۹۸ درصد است، گفت: تلاش آموزش و پرورش بر این است که هیچ کودکی، حتی یک نفر هم از تحصیل محروم نشود. زیرا معتقدم که هر کودکی که مشغول تحصیل نباشد درگیر آسیبهای اجتماعی خواهد شد.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش بیان اینکه در معاونت ابتدایی راهبردی برای مبارزه با بیسوادی و انسداد آن تدوین شده است، بیان داشت: تلاش میکنیم تا فرصتهای برابر آموزش عمومی را برای همه کودکان و نوجوانان فراهم آوریم.
وی به قانونی که در سال ۹۲ جهت مبارزه با انسداد مبادی بیسوادی تدوین شده است اشاره کرد و افزود: در آن قانون بنا بود تقسیم کار ملی انجام و از ظرفیت دیگر سازمانها به خوبی استفاده شود.
حکیمزاده به اقدامات انجام شده برای بازگردانندن دانشآموزان بازمانده از تحصیل اشاره کرد و گفت: شناسایی، جذب، اقدامات حمایتی و نگهداشت از جمله این اقدامات محسوب میشود.
وی افزود: در این اقدامات مقرر شده با شناسایی اسمی و احصا؛ برنامههای حمایتی ویژهای با کمک دیگر نهادهای مرتبط صورت پذیرد.
معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در نگهداشت این دسته از دانشآموزان، باید اقدامات به صورت مستمر رصد و آموزشهای تکمیلی و اقدامات حمایتی به خوبی انجام شود.
وی به آمار دانشآموزان بازمانده از تحصیل در دوره ابتدایی اشاره کرد و گفت: بیشترین بازماندگی و ترک تحصیل در سالهای کرونا اتفاق افتاده است و در سالهای اخیر این آمارها به تناوب افزایش و کاهش داشته است.
حکیمزاده با اشاره به اینکه سه استان تهران، سیستانوبلوجستان و خراسان رضوی دارای بیشترین آمار بازماندگی از تحصیل هستند، گفت: بیش از ۲۵ هزار دانشآموز از میزان آمار اعلام شده در شش ماه نخست سال، جذب آموزش شده و به چرخه تعلیم و تربیت بازگردانده شدهاند.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بر شمردن دلایل بازماندگی از تحصیل دانشآموزان گفت: بیش از ۱۵ هزار نفر از جمعیت بازماندگان از تحصیل مربوط به دانش آموزانی است که به دلیل معلولیت شدید امکان تحصیل ندارند.
وی همچنین مهاجرت به خارج از کشور را دومین عامل عنوان کرد و افزود: این آمار نیز قریب به ۱۳ هزار نفر جمعیت بازماندگان از تحصیل را در این محور گنجانده است.
حکیم زاده عواملی چون عدم اطلاع از محل سکونت یا آدرس اشتباه، ضعیف بودن وضعیت جسمانی و صبر برای تحصیل در سال آینده، مشغول به تحصیل در دوره پیش دبستانی، اشتباه بودن شماره تلفن یا مسدودی، فوت، فقر، کودکان بدسرپرست، کبر سن و....را از جمله دلایل دیگری برشمرد که سبب شده دانشآموزان از تحصیل باز بمانند.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه تنها ۲ درصد از دانشآموزان به دلیل مشکلات آموزشی از تحصیل بازماندهاند افزود: تمام تلاش ما بر این است که نه تنها این دو درصد بلکه حتی یک دانشآموز هم از تحصیل باز نماند .
وی در پایان گفت: برای سازمانهایی از جمله کمیته امداد، وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی، وزارت تعاون، وزارت دادگستری و سازمان برنامه بودجه و .... که مرتبط با این موضوع هستند، وظایف و تکالیفی مشخص شده است که با پیگیری و انجام آن بخش زیادی از این مشکلات مترفع خواهد شد.
ارسال دیدگاه