معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد؛

تلاش رئیس‌جمهور پزشکیان برای ساختن آینده‌ای روشن در مدارس ایران

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، اقدامات دولت چهاردهم برای تحقق عدالت آموزشی در مدارس ایران را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۵۴۲۸۲۵
لینک کوتاه کپی شد
تلاش رئیس‌جمهور پزشکیان برای ساختن آینده‌ای روشن در مدارس ایران

‌رضوان حکیم‌زاده‌ به‌ویژه بر دغدغه‌های رئیس‌جمهور در زمینه بهبود روش‌های تدریس، توانمندسازی معلمان و ایجاد تغییرات اساسی در فضاهای آموزشی تأکید کرد و آن را گامی مهم در ساخت آینده‌ای بهتر برای کشور دانست.

‌متن گفت‌وگو با رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش را در زیر می‌خوانید:

خانم حکیم‌زاده، موضوع آموزش و پرورش همیشه از دغدغه‌های مهم مسئولین بوده است. به نظر شما در حال حاضر چه اقداماتی برای بهبود وضعیت آموزش در کشور در حال انجام است؟

یکی از مسائلی که همیشه دغدغه مسئولین آموزش و پرورش بوده، کوچک‌انگاری این حوزه و عدم توجه به آن در برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌های کلان بوده است. در دولت چهاردهم، یکی از اقدامات قابل توجه که به طور جدی در حال پیگیری است، توجه ویژه به آموزش و پرورش، به‌خصوص در زمینه توسعه عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت یادگیری در مدارس دولتی است. در دوران تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری، آقای دکتر پزشکیان بارها بر اهمیت عدالت در دسترسی به فرصت‌های برابر یادگیری و آموزش تاکید کردند. شاید برای ما دور از انتظار بود که پس از انتخابات این شعارها به صورت اقدامات عملیاتی نمایان شود، اما شاهدیم که ایشان به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته‌اند.

به نظر شما، چطور این دغدغه‌ها در عمل پیاده‌سازی شده‌اند؟

در جلساتی که آقای رئیس‌جمهور برای آموزش و پرورش وقت می‌گذارند، تاکنون بیش از ۱۷ جلسه دو ساعته برگزار شده و این جلسات جزو برنامه‌های ثابت سفرهای استانی ایشان شده است. یکی از موضوعات اصلی در این جلسات، توسعه عدالت آموزشی بوده است. ایشان با اشتیاق و دغدغه فراوان به موضوع ایجاد تحول در روش‌های آموزش، اصلاح روش‌های تدریس و تحول در محیط‌های یادگیری پرداخته‌اند. همچنین، به توسعه فضای آموزشی و بهبود سرانه فضاهای آموزشی تاکید دارند. اما نکته مهم این است که آقای رئیس‌جمهور بر این باورند که اگر فضاهای آموزشی بهبود یابد، اما تحولی در روش‌های تدریس و در محیط‌های یادگیری صورت نگیرد، تغییرات قابل توجهی نخواهیم دید. لذا ما باید به سمت تغییر روش‌های تربیتی و یادگیری حرکت کنیم.

در این راستا، وزارت آموزش و پرورش چه برنامه‌هایی را در دستور کار دارد؟

در کنار جلساتی که برای شناسایی مسائل فضای آموزش برگزار شده، دقیقا همین مسائل برای روش‌های آموزش و محیط‌های یادگیری نیز بررسی شده است. برنامه‌ای با همکاری رئیس‌جمهور محترم تدوین کرده‌ایم که در سه بخش اصلی متمرکز است: اول توانمندسازی معلمان و توسعه صلاحیت‌های حرفه‌ای آن‌ها برای استفاده از روش‌های تدریس فعال و مشارکتی در کلاس‌های درس. دوم، ایجاد محیط‌های مثبت یادگیری در کلاس‌های درس و استفاده از فناوری برای ارتقای یادگیری. سوم، تشکیل اجتماعات یادگیری معلمان که باعث می‌شود معلمان به صورت شبکه‌ای مشارکت داشته باشند و ایده‌های خود را بیان کنند. در این برنامه، معلمان محور اصلی هستند و بر این باوریم که معلمان می‌توانند تغییرات واقعی را ایجاد کنند.

این برنامه‌ها چه ویژگی‌هایی دارند که آن را از برنامه‌های دیگر متمایز می‌کند؟

ویژگی اصلی این برنامه این است که معلمان و مدارس محور اصلی تحول هستند. در این برنامه هیچ‌گونه دیکته‌ای از بالا به پایین وجود ندارد و تلاش می‌شود تا ایده‌ها و نظرات معلمان در برنامه‌ها گنجانده شود. این برنامه بر تعامل دو طرفه بین ستاد و مدارس، وزارت‌خانه و معلمان تاکید دارد. ما به دنبال ایجاد فضای همکاری و مشارکت هستیم تا معلمان به عنوان یادگیرندگان فعال در این طرح تحول، در نهایت به معلمان و آموزش‌دهندگان فعال در کلاس‌های درس تبدیل شوند.

با توجه به این برنامه‌ها، آینده آموزش و پرورش در کشور را چگونه می‌بینید؟

خوشبختانه برنامه‌های عملیاتی تدوین شده‌اند و سرفصل‌ها و برنامه‌های مشترک برای تولید محتواها نیز در حال شکل‌گیری است. این اقدامات امیدبخش است و امیدواریم با این حرکت جمعی و گفتمان‌سازی در بین دست‌اندرکاران آموزش، شاهد تحول واقعی در فضاهای آموزشی و کلاس‌های درس باشیم. همان‌طور که در سند تحول بنیادین آمده است، مدرسه باید به یک مکان پویا، فعال و با نشاط تبدیل شود که در آن همه دانش‌آموزان مشارکت داشته باشند، نه فقط آن‌هایی که درسی قوی دارند. این محیط باید صمیمی و پذیرنده باشد تا همه دانش‌آموزان احساس تعلق و ارزشمندی کنند. امیدواریم با اهتمام ویژه رئیس‌جمهور و اولویتی که به آموزش و پرورش داده شده، این گفتمان به یک دغدغه ملی تبدیل شود.

نظر شما درباره تحقق اهداف تحول بنیادین در آموزش و پرورش چیست؟

اگر کلاس‌های درس ما تحول پیدا کنند، قطعا شاهد تحقق اهداف تحول بنیادین خواهیم بود. ما به‌دنبال جامعه‌ای هستیم که در آن همه افراد به فرصت‌های برابر دسترسی داشته باشند و بتوانند از فرصت‌های موفقیت تحصیلی و شغلی بهره‌مند شوند. برای رسیدن به این هدف، باید به این تغییرات به عنوان یک کار ملی مشترک نگاه کنیم.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی دولت

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار