پانا گزارش می‌دهد؛

سمپاد؛ جایی برای پرورش استعدادها فراتر از درس و کنکور

تهران (پانا) - در یک تور رسانه‌ای ویژه، خبرنگاران از نزدیک با فعالیت‌های متنوع مدارس سمپاد آشنا شدند. مدارس سمپاد که به‌عنوان مراکز آموزشی نخبه‌پرور شناخته می‌شوند، در کنار تدریس دروس تخصصی، به شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان در حوزه‌های مختلف هنری، ورزشی، فرهنگی و علمی پرداخته‌اند.

کد مطلب: ۱۵۴۱۱۸۷
لینک کوتاه کپی شد
سمپاد؛ جایی برای پرورش استعدادها فراتر از درس و کنکور

این گزارش به بررسی جنبه‌های پنهان مدارس سمپاد می‌پردازد که در آن‌ دانش‌آموزان تنها به درس و کتاب محدود نمی‌شوند، بلکه در فعالیت‌های پژوهشی، هنری و اجتماعی نیز به شکلی فعال حضور دارند.

در روزهای اخیر، سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد) تصمیم گرفت تا تصویری متفاوت از مدارس خود در ذهن عموم ایجاد کند. به این منظور، تور رسانه‌ای ویژه‌ای ترتیب داده شد که در آن خبرنگاران از دو مدرسه سمپاد در تهران بازدید کردند. این مدارس در نقاط مختلف شهر، شامل یک مدرسه در مناطق شمالی تهران و یک مدرسه در نواحی با شرایط متوسط، میزبان خبرنگاران بودند.

هدف اصلی این تور این بود که به مردم نشان دهند که مدارس سمپاد تنها به‌عنوان مراکزی برای نخبگان علمی و تنها تمرکز بر کنکور شناخته نمی‌شوند، بلکه فعالیت‌های گسترده و متنوع فرهنگی، هنری، ورزشی، قرآنی، پژوهشی و کارآفرینی در آن‌ها جریان دارد و این فعالیت‌ها در میان دانش‌آموزان بسیار پُرطرفدار است. به گفته الهام یاوری، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، میزان مشارکت دانش‌آموزان سمپادی در برنامه‌های مختلف هنری، فرهنگی، قرآنی و ... از سال ۱۴۰۰ از ۲۰ هزار نفر - برنامه به ۱۲۰ هزار نفر - برنامه در سال ۱۴۰۳ رسیده است.

مدارس سمپاد، مکان‌هایی محدود به درس و کتاب نیستند

مدارس سمپاد، که به‌عنوان یکی از معتبرترین نهادهای آموزشی برای دانش‌آموزان نخبه شناخته می‌شود، از دیرباز به‌عنوان مراکزی برای آموزش دروس تئوری و آماده‌سازی دانش‌آموزان برای کنکور شناخته می‌شده‌اند. اما بازدید خبرنگاران از مدارس سمپاد این واقعیت را نشان داد که این مدارس برخلاف تصورات عمومی، مکان‌هایی محدود به درس و کتاب نیستند. در مدارس سمپاد، فعالیت‌های متعدد و متفاوتی در جریان است که به دانش‌آموزان فرصتی می‌دهد تا استعدادهای خود را در حوزه‌های مختلف شکوفا کنند.

نمایشگاه دستاوردهای سمپاد، نمونه‌ای از پرورش استعدادهای خلاق

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های بازدید، مشاهده فعالیت‌های علمی، پژوهشی، هنری‌ و ... دانش‌آموزان بود. مدارس سمپاد در کنار تدریس دروس عمومی و تخصصی، به‌شدت بر پرورش خلاقیت‌های دانش‌آموزان تأکید دارند. خبرنگاران توانستند در این بازدید از پروژه‌های مختلف هنری، رسانه‌ای، پژوهشی، کارآفرینی که توسط دانش‌آموزان انجام می‌شد، دیدن کنند. برای مثال، دانش‌آموزان در این نمایشگاه در حوزه‌های مختلف کارآفرینی، معماری، طراحی، گرافیک، نجوم، سفال‌گری و انواع رشته‌های فرهنگی، هنری و علمی شرکت کرده بودند.

یکی از دانش‌آموزان به طراحی وب‌سایت‌هایی برای کمک به اشتغال‌زایی دانش‌آموزان پرداخته بود. دیگران در حال ساخت ماکت‌هایی از معماری‌های خارق‌العاده بودند و برخی نیز پروژه‌های فنی مربوط به ساخت بازی‌ها را طراحی کرده بودند؛ عده‌ای دست‌سازه‌های هنری خود را به نمایش گذاشته بودند و برخی هم دستاوردهای پژوهشی خود را ارائه می‌دادند. این نمونه‌ها فقط یک بخش کوچک از مجموعه فعالیت‌هایی بودند که در این مدارس انجام می‌شود و نشان از علاقه و توانمندی‌های دانش‌آموزان در زمینه‌های مختلف داشت.

نکته قابل توجه دیگر در این تور رسانه‌ای، توجه ویژه مدارس سمپاد به بخش ورزشی بود. برخلاف تصورات عمومی که گمان می‌رود مدارس سمپاد محیطی صرفاً علمی و آکادمیک دارند، دانش‌آموزان در این مدارس می‌توانند فعالیت‌های ورزشی مختلفی انجام دهند. مدارس سمپاد امکانات ورزشی کاملی دارند که به‌طور منظم میزبان مسابقات ورزشی داخلی برای دانش‌آموزان است. رشته‌هایی مانند فوتسال، مچ‌اندازی، طناب‌کشی، والیبال، بسکتبال و ... در این مدارس به شدت مورد توجه قرار دارند. در یکی از مدارس، دانش‌آموزان در حال تمرین برای مسابقات فوتسال بودند و حتی دقایقی هم خبرنگاران را به جمع ورزشی خود راه دادند و با آن‌ها همبازی شدند.‌ فعالیت‌هایی که مطمئنا علاوه بر تقویت جسم، موجب ایجاد روحیه کار تیمی و همکاری میان دانش‌آموزان می‌شود و آن‌ها را برای چالش‌های گروهی در آینده آماده می‌کند.

نابغه‌های جوان با دغدغه‌های اجتماعی

اما جالب‌ترین و مهم‌ترین بخش‌های این بازدید، بخش‌های پژوهشی مدارس سمپاد بود. از آن‌جایی که سمپاد در کنار برگزاری کلاس‌های سطح بالا در زمینه‌های مختلف علمی، اهمیت زیادی به پرورش توانمندی‌های تحقیقاتی دانش‌آموزان می‌دهد، خبرنگاران توانستند با پروژه‌های علمی و پژوهشی دانش‌آموزان آشنا شوند که بسیار متنوع و جذاب بودند. در یکی از مدارس، دانش‌آموزی که دغدغه‌های اجتماعی خاصی داشت، پروژه‌ای درخصوص طراحی یک ساختمان برای افراد با نیازهای ویژه مانند مبتلایان به اوتیسم ارائه کرده بود. این پروژه با استفاده از تحقیقات میدانی و مقالات علمی نوشته شده، طراحی شده بود و در نمایشگاه‌های علمی سمپاد به نمایش درآمده بود. پروژه‌هایی در حوزه فناوری اطلاعات و مهندسی نرم‌افزار هم به چشم می‌خورد که دانش‌آموزان در آن‌ها به طراحی سیستم‌های هوش مصنوعی و برنامه‌های کاربردی پرداخته بودند.

توازن میان علم و اخلاق در مدارس سمپاد

یکی از نکات برجسته‌ای که در این بازدید به‌طور ویژه به آن پرداخته شد، اهمیت فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی در مدارس سمپاد بود. در کنار برنامه‌های علمی و هنری، مدارس سمپاد به‌طور جدی به آموزش قرآن و فعالیت‌های فرهنگی نیز پرداخته‌اند. آنگونه که مسئولان این مدارس بیان می‌کردند و تصاویری از این فعالیت‌ها را به نمایش درآوردند، در این مدارس، کلاس‌های قرآنی به‌طور منظم برگزار می‌شود و دانش‌آموزان در این کلاس‌ها همزمان با یادگیری مفاهیم قرآن، مهارت‌های تجزیه و تحلیل و تفکر انتقادی را نیز تمرین می‌کنند.

همچنین برگزاری مسابقات فرهنگی و مشاوره‌ای برای والدین از دیگر برنامه‌های منظم این مدارس است که در جهت ارتقای آگاهی فرهنگی و اجتماعی در دانش‌آموزان و خانواده‌ها اجرا می‌شود.

سمپاد، جایی برای پرورش همه‌جانبه استعدادها

این تور رسانه‌ای نشان داد که مدارس سمپاد نه تنها به‌عنوان مکانی برای پرورش نخبگان علمی شناخته می‌شوند، بلکه به‌طور واقعی به یک مرکز آموزشی جامع تبدیل شده‌اند که در آن دانش‌آموزان در حوزه‌های مختلف علمی، هنری، ورزشی، فرهنگی و قرآنی شکوفا می‌شوند. این مدارس با فراهم آوردن امکانات آموزشی و پرورشی متنوع، به دانش‌آموزان این امکان را می‌دهند که نه تنها برای تحصیلات عالی و آینده آماده شوند، بلکه به‌طور همزمان توانمندی‌های خود را در سایر حوزه‌ها نیز گسترش دهند.

سمپاد نشان داد که این مدارس می‌توانند در کنار آموزش‌های علمی، در پرورش استعدادهای فردی و اجتماعی نیز نقش بزرگی ایفا کنند و دانش‌آموزان خود را به جوانانی توانمند، متفکر و خلاق تبدیل کنند که قادر به حل چالش‌های فردی و اجتماعی در آینده خواهند بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار