رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان خبر داد:
تحصیل رایگان ۱۹ هزار و ۶۰۰ دانشآموز چهار دهک اول درآمدی در مدارس سمپاد
تهران (پانا) - نشست خبری رئیس و معاونان سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان بعدازظهر امروز در مدرسه فرزانگان ۳ منطقه ۱۲ تهران برگزار شد.
الهام یاوری در این نشست با بیان اینکه سازمان سمپاد در متوسطه اول و دوم دخترانه و پسرانه در ۷۴۹ مدرسه و در مجموع ۱۴۰ هزار دانشآموز دارد، اظهار کرد: «شعار ما «هر نیاز کشور، یک سمپادی آماده اثرگذاری» است و برای آن ۲۵ شایستگی تعیین شده که در برنامههای مختلف تقویت خواهد شد.»
وی با بیان اینکه در مدارس سمپاد برنامههای متعددی داریم که صرفا با مشارکت بچهها انجام میشود، گفت: «ما علاوه بر مدارس سمپاد، توجه به بچههای بااستعداد بیرون از سمپاد داریم که هدف از این برنامهها، خدمترسانی به بچههای با استعدادی است که به هر دلیلی در مدارس سمپاد حضور ندارند و از این طریق ارتباط بین دانشآموزان سمپادی و غیرسمپادی را برقرار میکنیم.»
یاوری افزود: «دولت مصوبهای در سالهای گذشته داشته و آن هم اینکه هزینه تحصیل دانشآموزان چهار دهک توسط دولت پرداخت شود و در سمپاد تحصیل رایگان داشته باشند. در ماه گذشته این هزینه دریافت و به مدارس پرداخت شد. در سال ۱۴۰۱ تعداد ۶۹۰ نفر، در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۲۳۳۰ و در سال ۱۴۰۳ تعداد ۱۹ هزار و ۶۰۰ نفر در مدارس سمپاد به صورت رایگاه تحصیل میکنند.»
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: «در مرحله اول هزینه ۱۲ هزار و ۴۰۰ نفر و در مرحله دوم هزینه تحصیل ۱۴۰۰ نفر پرداخت شده است. اگر کسی حقالثبت را پرداخت کرده میتواند به مدرسه مراجعه و هزینه پرداختی را دریافت کند.»
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در پاسخ به این سوال که آیا برنامههای جانبی مانند فعالیتهای فرهنگی و قرآنی تاثیری بر عملکرد علمی دانشآموزان داشته است؟ چگونه بین این فعالیتها و برنامههای درسی تعادل برقرار میکنید؟، گفت: «میزان مشارکت دانشآموزان سمپادی در برنامههای مختلف هنری، فرهنگی، قرآنی و ... از سال ۱۴۰۰ از ۲۰ هزار نفر - برنامه به ۱۲۰ هزار نفر - برنامه رسیده است. خارج از برنامههای کشوری، خود مدارس هم برنامههای دیگری را برگزار میکنند. فرهنگ عمومی مدارس سمپاد، الان فقط درس خواندن نیست. سال گذشته از بچهها پرسیدیم که شبانهروز چه ساعت درست میخوانند و در نهایت به طور متوسط به ۲.۵ ساعت غیر از ساعات مدرسه رسیدیم. خانوادهها باید از فشار به بچهها پرهیز کنند.»
یاوری درباره مکانیزم استعدادیابی در برنامههای سمپاد، گفت: «در سالهای گذشته سوالات آزمون ورودی سمپاد استاندارد بودند و با شرکت در کلاسها، بچهها میتوانستند به یادگیری برسند. در سالهای اخیر تمرکز زیادی داریم که اثر آموزش در آزمون کمتر شود. چون ما تلاش میکنیم تا پیشبینیپذیری آزمونها کمتر شود و بچهها نتوانند صرفا با حفظیات قبول شوند. به همین خاطر از خانوادهها خواهش میکنیم از فشار به بچهها و کلاسهای آنچنانی و آمادهسازی سنگین برای ورود به سمپاد خودداری کنند. ما تمام سعیمان را میکنیم تا واقعا آنهایی که استعداد دارند را جذب کنیم. میانگین ضریب هوشی بچههایی که در آزمون قبول میشوند با آنهایی که قبول نمیشوند ۲۰ درصد آی کیو هوشی است.»
رئیس سازمان سمپاد گفت: «شورای عالی انقلاب فرهنگی اساسنامه سازمان سمپاد را بازنگری کرده و دوره شش ساله سمپاد در اساسنامه وجود دارد و جای بحثی ندارد.»
یاوری درباره مکانیزمهای اثربخشی این برنامهها هم گفت: «تاکنون براساس خوداظهاری پیش رفتیم ولی از امسال مقداری علمیتر پیش خواهیم رفت تا دقیقتر مسیر را پیش ببریم و با برخی از مراکز نظرسنجی در این زمینه همکاری خواهیم کرد.»
وی گفت: «یک دسته از برنامههای ما براساس طرح همیار سمپاد است و به دیگر مدارس هم گسترش پیدا میکند و بسیاری از دانشآموزان ما اکنون در پایههای مختلف کمک میکنند و ما خیلی خوشحال میشویم بتوانیم مدارس دیگر را کمک کنیم.»
یاوری با بیان اینکه در سال گذشته معدل مدارس سمپاد از مدارس دیگر بهتر بود اما اختلاف معدل در مدارس سمپاد نزدیک عدد ۲ و خوب بود، گفت: «در سال گذشته ۱۵ نفر از ۳۰ نفری که رتبه برتر کنکور را کسب کردند فارغالتحصیل سمپاد و از مناطق محروم و دو و سه آموزشی بودند. از اسفراین، تالش، نیشابور، بندرعباس و... نماینده داریم. همچنین تجربهگردانی در بین مدارس سمپاد انجام میشود و این باعث نزدیکشدن سطح مدارس به هم میشود.»
وی از برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی مدارس سمپاد بهصورت ملی در روزهای ۸ و ۹ اسفند در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خبر داد.
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در ادامه افزود: «ما به سه روش میتوانیم به دیگر مدارس کمک کنیم. اول تدوین برنامههای مشترک، مثل کارسوقهای مشترک؛ دوم انتقال الگوها، مثل اعتکاف علمی که برای اولین بار در مدارس سمپاد اجرا شد. مسیر سوم از طریق تجربهگردانی است. در این مسیر میشود از معلمان مشترک استفاده کرد.»
یاوری در پایان گفت: «یکی از اصول ما در مدارس سمپاد مشارکت گسترده با خانوادهها است. والدین بچهها توانمندی متفاوتی دارند و به همین خاطر مشارکت زیادی هم در مدارس دارند. حضور جدی و ارزشمندی در مدارس دارند. والدین اگر احساس کنند مدرسه مکانی برای پرورش استعدادهای دانشآموزان است حتما مشارکت و حمایت جدی با مدارس خواهند داشت چیزی که اکنون در مدارس سمپاد شاهد هستیم.»
ارسال دیدگاه