سرپرست ستاد اقامه نماز استان تهران در گفتوگو با پانا:
الگوهای برتر در حوزه نماز باید به دانشآموزان معرفی شوند/ ضرورت تجهیز نمازخانهها برای برگزاری نماز جماعت در مدارس
تهران (پانا) - سرپرست ستاد اقامه نماز استان تهران، به بررسی جایگاه نماز در مدارس و نقش آموزشوپرورش در ارتقای فرهنگ اقامه نماز پرداخت و گفت دانشآموزانی که بهطور فعال در برگزاری این فریضه مشارکت میکنند، باید مورد تشویق قرار بگیرند. معرفی این افراد به عنوان الگوهای موفق میتواند انگیزهای مضاعف برای سایر دانشآموزان ایجاد کند و موجب تقویت فرهنگ نماز در مدارس شود.»
![الگوهای برتر در حوزه نماز باید به دانشآموزان معرفی شوند/ ضرورت تجهیز نمازخانهها برای برگزاری نماز جماعت در مدارس](https://cdn.pana.ir/thumbnail/Bjd1c5wyqr5L/gjzVaZ-S_20YtK6_oleWnZi7LTjceVfkf-tEjQhhSgVYJkTSbMZ4IZicyAcgRMj-WWFHy9iIp1lNx8-qtxRZcN02dEbH-ZTH1jN3jd3qvUgsAIKXaKdntA,,/12-5.jpg)
حجتالاسلاموالمسلمین سید مهدی بهشتی در گفتوگو با پانا، با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی درخصوص اهمیت نماز، سه وظیفه مهم آموزشوپرورش را در این زمینه برشمرد و گفت: «اولین وظیفه آموزشوپرورش، فراهمسازی بستر مناسب برای اقامه نماز دانشآموزان است. این امر شامل ایجاد فضای مناسب برای نمازخوانی، ساخت و تجهیز نمازخانهها و تأمین امکانات لازم برای برگزاری نماز جماعت در مدارس میشود.»
وی در ادامه افزود: «دومین وظیفه، تبلیغ، ترویج و گسترش فرهنگ اقامه نماز در میان دانشآموزان است. مدارس باید شرایطی را فراهم کنند که دانشآموزان با شور و اشتیاق در نماز جماعت شرکت کنند. در این راستا، ایجاد بسترهای فرهنگی، برگزاری برنامههای تشویقی و بهرهگیری از روشهای نوین آموزشی برای ترغیب دانشآموزان به اقامه نماز از اهمیت ویژهای برخوردار است.»
سرپرست ستاد اقامه نماز استان تهران، تشویق دانشآموزان و معلمان فعال در حوزه نماز را سومین وظیفه آموزشوپرورش دانست و اظهار داشت: «معلمانی که در زمینه اقامه نماز کوشا هستند و دانشآموزانی که بهطور فعال در برگزاری این فریضه مشارکت میکنند، باید مورد تشویق قرار بگیرند. معرفی این افراد به عنوان الگوهای موفق میتواند انگیزهای مضاعف برای سایر دانشآموزان ایجاد کند و موجب تقویت فرهنگ نماز در مدارس شود.»
حجتالاسلام بهشتی با اشاره به نقش خبرنگاران دانشآموزی در ارزیابی وضعیت نماز مدارس افزود: «خبرنگاران دانشآموزی میتوانند به عنوان ناظران دقیق، بررسی کنند که آیا آموزشوپرورش به وظایف خود در زمینه ترویج نماز عمل کرده است یا خیر. این شامل ارزیابی وضعیت نمازخانههای مدارس، بررسی میزان همکاری مدیران و مربیان در برگزاری نماز جماعت و همچنین سنجش کیفیت برگزاری این فریضه الهی در مدارس است.»
وی در ادامه گفت: «خبرنگاران میتوانند با تهیه گزارشهای مستند و پرسوجو از دانشآموزان و معلمان، نقاط قوت و ضعف اجرای برنامههای نماز در مدارس را مشخص کنند. از جمله مسائلی که باید مورد بررسی قرار گیرد، حضور امام جماعت شایسته و دارای مهارتهای لازم، نقش مربیان در ترغیب دانشآموزان به نماز و میزان استقبال دانشآموزان از این برنامهها است.»
سرپرست ستاد اقامه نماز استان تهران در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت رسانهای کردن موضوع نماز در مدارس اشاره کرد و گفت: «با وجود اینکه اقامه نماز در مدارس روند رو به رشدی داشته است، اما متأسفانه بُرد رسانهای این موضوع همچنان ضعیف است. خبرنگاران دانشآموزی میتوانند در این زمینه نقش مهمی ایفا کنند و با انتشار گزارشهای جامع، تاثیرگذاری این برنامهها را افزایش دهند.»
وی با اشاره به گزارشهای اخیر در زمینه مشارکت دانشآموزان در برنامههای مذهبی، افزود: «با وجود هجمههای فرهنگی، شاهد افزایش حضور دانشآموزان در برنامههای عبادی مانند اعتکافهای دانشآموزی هستیم. این نشان میدهد که علیرغم برخی مشکلات، فضای معنوی مدارس در حال رشد است. با این حال، هنوز جای کار زیادی وجود دارد و باید تلاش بیشتری برای توسعه این فرهنگ انجام شود.»
حجتالاسلام بهشتی، مطالبهگری را یکی از وظایف مهم خبرنگاران دانشآموزی دانست و توضیح داد: «رهبر معظم انقلاب همواره بر ضرورت مطالبهگری تأکید داشتهاند. خبرنگاران دانشآموزی میتوانند با بررسی اجرای قوانین و مصوبات مربوط به نماز در مدارس، از مسئولان مربوطه پاسخگویی بخواهند و خواستار بهبود شرایط شوند.»
وی همچنین افزود: «در حال حاضر، قوانین متعددی در حوزه ترویج نماز وجود دارد که باید بهدرستی اجرایی شوند. خبرنگاران میتوانند از نهادهای مرتبط، از جمله مجلس شورای اسلامی، مطالبه کنند که اقدامات لازم برای تقویت فرهنگ نماز در مدارس با کیفیت بهتری انجام شود.»
سرپرست ستاد اقامه نماز استان تهران در پایان این گفتوگو از خبرنگاران دانشآموزی خواست تا با تلاشهای رسانهای خود، زمینه را برای ارتقای فرهنگ نماز در مدارس فراهم کنند و گفت: «نماز، بهعنوان یکی از ارکان اصلی تربیت دینی، نیازمند توجه و سرمایهگذاری بیشتر در نظام آموزشی کشور است.»
ارسال دیدگاه