مشاور وزیر آموزش و پرورش خبر داد:
اجرای الگوی مدرسه تراز در ۱۰درصد از مدارس ۵ قطب آموزشی کشور
تهران (پانا) - مشاور وزیر در ارتقای کیفیت آموزش مدارس دولتی در نشست کیفیت بخشی به آموزش از اجرای الگوی مدرسه تراز در ۱۰درصد از مدارس ۵ قطب آموزشی کشور خبر داد.
علیرضا کمرئی مشاور وزیر در ارتقای کیفیت آموزش مدارس دولتی آموزش و پرورش در نشست کیفیت بخشی به آموزش که با حضور رئیس جمهور و مدیران ستادی در محل نهاد ریاست جمهوری برگزار شد ضمن تبریک ایام دهه فجر و تشکر از فرصت ارائه الگوی مدرسه تراز که بستری برای کیفیت بخشی به مدارس و بهسازی مدرسه و تحول در روشهای تدریس معلمان خواهد شد، گفت: مدرسه امروز یک مکان و سازمان نیست، امروزه از مدرسه بهعنوان یک میدان معنایی یاد میشود که در آن یاددهی و یادگیری اتفاق میافتد.
وی ادامه داد: بنابراین کار آموزش و تربیت کار بسیار دشواری شده است و کودکان در معرض عواملی متعدد تربیتی هستند.
کمرئی با اشاره به اینکه برنامه درسی، راهبری مدیریت و ... امری ضروری است، گفت: تمرکز ما به بهبود جریان آموزشی و روشهای آموزشی است و از این رو توجه به مدرسه تراز بسیار حائز اهمیت است و این الگو از حدود ۴ ماه گذشته با معنای جدیدی آغاز شده است.
وی تأکید کرد: اگر قرار بود گفتمان مدرسه تراز را آغاز کنیم باید گفتمان امروزی مدرسه را نقد میکردیم. از این رو این گفتمان، ضرورت توجه به مدرسه را نیز ضروری کرده تا حمایت گر موقعیت یادگیری و بهبود روشهای در تدریس باشد.
کمرئی الگوی مدرسه تراز را بستر کیفیت بخشی دانست و گفت: بهسازی مدرسه و تحول در روشهای تدریس معلمان با بهرهگیری از این الگو فراهم میشود.
وی با بیان فلسفه اینکه میان بهسازی آموزش که منجر به تغییر رفتار فرد و تغییر رویکردهای شغلی می شود، گفت: الگوی مفهومی نقشه راه اجرایی سند تحول بنیادین با هدف اجرایی سازی سند در مدارس ارائه شده است. در این مسیر الگوی مدرسه در سطح ستاد و در سطح مدرسه طراحی شد تا همه دریافت واحدی از آموزش داشته باشند تا مدرسه قادر شود برنامه راهبردی برای خود تدوین کند. در نهایت شاخص هایی تدوین شده تا مدرسه برنامه ها و پروژههای خود را ارزیابی کند. الگوی مدرسه تراز علاوه بر تحقق بعضی از چرخشهای تحولی مهم مدرسه، بستر اجرایی برنامههای تحولی مانند: تحول در فرآیند یاددهی و یادگیری را فراهم می کند.
مشاور وزیر در ارتقای کیفیت آموزش مدارس دولتی ضمن تشریح ارائه پیش فرضهای الگوی مدرسه تراز بر تعاریف جدید مدرسه، مدیریت آموزشگاهی و بهبود روش های تدریس با اجرای مدرسه تراز تاکید کرد.
وی افزود:در بهبود روش های تدریس، «معلمان»، نقطه کانونی تحول در نظام آموزشی و تضمین کننده کارایی و اثربخشی آن هستند. مدیران نیز نگهبانان این مسیرند.
کمرئی با تشریح عملکرد کارگروههای مدرسه تراز بیان کرد: مدرسه تراز از حیث ارزش ابزاری الگو (شکل و فرم) و ارزش های اساسی سازنده الگو بسیار قابل توجه است. زیرا دربخش اول در پی به کارگیری روشها، تکنیکها و فنون مدیریتی از سوی مدیران برای بهبود فرآیندها و تحقق اهداف هستیم.
وی به ساختار الگوی تراز در سه بخش اشاره کرد و افزود: نظام برنامه ریزی، جهت گیری الگو، نظام ارزیابی بر اساس KPIها از اجمله آنها هستند که اگر همه این ها انجام شود، اداره مدرسه برمدار برنامه راهبردی و بهره مندی از مزیت آنها انجام خواهد شد. همچنین سبب ورود مدیران به حوزه تفکر راهبردی و مدیریت راهبردی و ایجاد چشم انداز اندیشی مدیران و راهبرهان آموزشی می شود.
وی در ضمن تعریف اهداف مدرسه برمبنای تحلیل محیطی و موقعیت، تعریفی از راهبردهای مدرسه براساس ارزش ها و مأموریت های مدرسه ارائه کرد.
کمرئی ادامه داد: الگوی مدرسه تراز، یک طرح نیست و حتی یک برنامه و یا فعالیت در موازات برنامه های مدیران نیست.
وی داشتن چشم انداز، هدف گذاری و تهیه وتدوین استراتژی را گامهای اجرایی این الگو برشمرد و تصریح کرد: الگوی مدرسه تراز طراحی شده و ابعاد اجرایی آن در قالب ساختار و شکست پروژه نیز تعریف شده است. همچنین اسناد پشتیبانی مرتبط با استقرار هم تولید شده و مدل برنامه ریزی و نظام ارزیابی الگو نیز معین شده است .
به گفته مشاور وزیر؛ شاخص های کلیدی ارزیابی عملکرد مدارس تولید شده است و قرار است ۱۰ درصد مدارس کشور برای استقرار الگو شناسایی و در ۵ قطب برای آموزش آماده شوند و برای این منظور راهبران تحول در معاونت ها در بیش از ۱۰۰ هزار مدرسه شناسایی شده اند.
ارسال دیدگاه