در گفت‌وگو با پانا عنوان شد:

ارتقا بخشیدن به کیفیت آموزشی، نیاز به پایش مداوم و اصلاح برنامه‌ها دارد

حذف مدارس سنگی و کانکسی و کاهش تراکم دانش‌آموزان در کلاس‌ها، گامی مهم و ارزشمند برای ارتقای عدالت آموزشی است

تهران (پانا) - یک معلم نمونه کشوری با بیان اینکه ارتقای کیفیت آموزشی مستلزم چند عنصر اصلی و اساسی است، گفت: سرمایه‌گذاری روی تحقیقات برای بهبود سیستم آموزشی می‌تواند باعث ارتقای کیفیت آموزشی شود.

کد مطلب: ۱۵۳۷۶۶۷
لینک کوتاه کپی شد
ارتقا بخشیدن به کیفیت آموزشی، نیاز به پایش مداوم و اصلاح برنامه‌ها دارد

جعفر عالی‌پور، دبیر آموزشگاه فرهنگیان ناحیه ۲ شهرکرد استان چهارمحال‌وبختیاری و معلم نمونه کشوری، در گفت‌وگو با پانا بر اهمیت برنامه‌ریزی برای بهبود سیستم آموزشی، تاکید کرد و گفت: «ارتقای کیفیت آموزشی و برنامه‌ریزی در راستای آن، سبب بالا بردن آموزش مفهومی و ایجاد یادگیری پایدار در فراگیران می‌شود، همچنین مهارت‌محوری بودن این ارتقا، سبب می‌شود که دانش‌آموزان مهارت‌های علمی، اجتماعی و عملی لازم برای موفقیت در زندگی را کسب کنند و آنچه که آموزش می‌بینند براساس نیازهای جامعه و آینده‌نگری باشد و دسترسی عادلانه به آموزش برای همه فراهم شود.»

عالی‌پور به اقدامات مهمی که می‌تواند به بهبود مساله آموزش کمک کند، اشاره کرد و افزود: «حذف مدارس سنگی و کانکسی و کاهش تراکم دانش‌آموزان در کلاس‌ها، گامی مهم و ارزشمند برای ارتقای عدالت آموزشی است.» 

وی ادامه داد: «جمع‌آوری مدارس غیراستاندارد در کوتاه‌مدت می‌تواند دسترسی به آموزش را برای مناطق محروم بهتر کند. در میان‌مدت و بلندمدت نیز نیازمند برنامه‌ریزی دقیق برای تأمین نیروی انسانی، تجهیزات، و زیرساخت‌های پایدار است. در غیر این صورت، ممکن است به مشکلات جدیدی مانند کمبود معلم و امکانات منجر شود.»

جعفر عالی‌پور با بیان اینکه ارتقای کیفیت آموزشی مستلزم چند عنصر اصلی و اساسی است، گفت: «آموزش ضمن خدمت حضوری برای معلمان و ارائه دوره‌های کوتاه‌مدت برای تقویت مهارت‌های تدریس آن‌ها، تجهیز مدارس به ابزارهای دیجیتال و خانه‌تکانی آزمایشگاه‌های مدارس و رفع کمبودها، آموزش مهارت‌های زندگی و تفکر انتقادی به دانش‌آموزان می‌تواند موثر در روند تحصیلی دانش‌آموزان باشد.»

وی ادامه داد: «بازنگری کتاب‌های درسی و هماهنگی محتوا با نیازهای جامعه، ایجاد نظام ارزیابی دقیق‌تر برای تشخیص نیازهای آموزشی و توسعه امکانات و برنامه‌های حمایتی در مناطق کم‌برخوردار از اهمیت بالایی برخوردار است.»

عالی‌پور با بیان اینکه مهمترین مساله ایجاد انگیزه در معلمان و توجه بیشتر به آن‌ها و بهبود شرایط کاری است، گفت: «جذب افراد مستعد به حرفه معلمی، جلب مشارکت خانواده‌ها و جامعه در فرایند آموزش و سرمایه‌گذاری روی تحقیقات برای بهبود سیستم آموزشی، همگی می‌توانند باعث ارتقای کیفیت آموزشی شوند.»

وی به بازنگری در محتوای آموزشی و کتاب درسی و تخصیص ساعت تدریس مناسب به درس‌ها، اشاره کرد و افزود: «تقویت مهارت‌های معلمان به‌ویژه جدید الاستخدامی‌های ماده ۲۸ و کمتر از ۵ سال سابقه، بهبود ابزارهای آموزشی و داشتن یک برنامه جامع؛ چون بدون یک برنامه جامع، این اقدامات ممکن است به نتایج مورد انتظار منجر نشود، امری مهم است.»

این معلم نمونه کشوری بر اجرای برنامه‌های پیشنهادی تاکید کرد و گفت: «نتیجه‌بخشی این اقدامات بستگی به اجرای درست و پیوسته آن‌ها دارد. تجربه‌های مشابه در کشورهای دیگر نشان می‌دهد که ایجاد عدالت در زیرساخت‌ها و ارتقای کیفیت آموزش در کنار هم می‌توانند موفق باشند، اما نیاز به پایش مداوم و اصلاح برنامه‌ها دارند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار