در جلسه مشترک ستاد اقامه نماز و وزارت آموزش و پرورش چه گذشت؟

احکام نماز را باید با زبان کودکانه به دانش‌آموزان دوره ابتدایی آموزش داد

تهران (پانا) - جلسه مشترک ستاد اقامه نماز و وزارت آموزش و پرورش، با رئیس ستاد اقامه نماز کشور، قائم مقام و جمعی از معاونان و مدیران ستادی، رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی، مصطفی آذرکیش معاون آموزش متوسطه و یزدانی مدیر‌کل دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش، برگزار شد.

کد مطلب: ۱۵۳۷۶۰۷
لینک کوتاه کپی شد
در جلسه مشترک ستاد اقامه نماز و وزارت آموزش و پرورش چه گذشت؟

‌حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز، در این جلسه با اشاره به چاپ و انتشار کتاب «شیوه‌های دعوت به نماز» توسط مؤسسه انتشاراتی ستاد اقامه نماز، گفت: این کتاب می‌تواند راهگشای معلمان و مربیان باشد.

وی بر ضرورت نعمت‌شماری و بیان نعمت‌های خدا در بین دانش‌آموزان تاکید کرد و گفت: زمانی که خداوند به حضرت موسی فرمود: «مردم را عاشق من کن»، حضرت سوال کرد: «چگونه؟» خداوند امر کرد نعمت‌های من را برای آنان بشمار. بنابراین، برای اینکه بچه‌ها نیز عاشق خدا شده و نماز اقامه کنند، نعمت‌ها را برای آن‌ها بشمارید.

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی با یادآوری اینکه در سوره نحل ۱۰۰ مورد از نعمت‌های خدا بیان شده است، افزود: اگر نگاهی به جوارح بدن انسان بیندازیم، نعمت‌های بسیاری می‌بینیم که از نظر ما پنهان است و اگر هر یک از این جوارح به‌درستی کار نکند، انسان دچار مشکل می‌شود.

رئیس ستاد اقامه نماز بر ضرورت نعمت‌شماری برای نسل نو تاکید کرد و گفت: شمردن نعمت‌های الهی موجب افزایش حکمت و علم دانش‌آموزان می‌شود. از این‌رو، می‌توانید با هماهنگی صدا و سیما از پزشکان و متخصصان برای معرفی نعمت‌هایی که خداوند به انسان داده است، استفاده کنید.

وی افزود: انسان در نعمت‌هایی که خداوند به او داده است غافل است و ما باید غفلت‌زدایی کنیم. همچنین باید قدردانی نعمت رهبری را در نظر داشته باشیم؛ کدام کشور مانند ایران رهبری حکیم و فرزانه دارد و کدام کشور مانند ایران ملتی فهیم و آزاده دارد؟

رئیس ستاد اقامه نماز راه دعوت نسل نو به نماز را معرفی نعمت‌های خداوند بیان کرد و گفت: اگر با همکاری صدا و سیما به موضوع نعمت‌شماری اقدام کنید، مورد استقبال مخاطبان نیز قرار می‌گیرد. به همین منظور، فراخوانی تهیه کنید و از مردم بخواهید هر کس نعمت‌هایی را که پنهان و فراموش شده است، بازگو کند و به آن‌ها جایزه تعلق گیرد. همچنین سعی کنید این نعمت‌ها را به‌صورت علمی و با جاذبه به مخاطب منتقل کنید.

‌سید‌احمد زرهانی، قائم‌مقام ستاد اقامه نماز نیز با اشاره به اینکه آماده بازخوانی طرح ارتقای توانمندی قرآنی مربیان و مدیران هستیم، افزود: می‌توانید از ظرفیت مرکز تخصصی نماز برای برگزاری دوره‌های آموزشی استفاده کنید. همچنین ستاد اقامه نماز آماده تجهیز کتابخانه‌های مدارس به کتاب‌های مربوط به نماز است.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه مشترکی برای آموزش قرآن و عترت به دانش‌آموزان از پایه، گفت: مصوبه این جلسه موضوع نعمت‌شماری است که باید وارد برنامه‌های انگیزشی آموزش و پرورش شود.

زرهانی با بیان اینکه تحقیقات نشان می‌دهد دانش‌آموزان سال دهم به دلیل دغدغه کنکور غرق در آموزش می‌شوند و شکاف بین آنان و مسائل دینی و اعتقادی ایجاد می‌شود، افزود: از این رو، برای ایجاد توازن در آموزش دانش‌آموزان و مباحث دینی و اعتقادی باید کاری انجام داد.

وی به نقش اثرگذار معلمان در تربیت دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: آماده برگزاری جلسه با معاونان پرورشی آموزش متوسطه اول و دوم هستیم تا یک کار مشترک را در زمینه نعمت‌شماری اجرا کنیم.

اجرای طرح ارتقای توانمندی قرآنی مربیان و مدیران در رشته‌های نماز، قرائت، روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم

رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی، نیز در سخنانی از اجرای طرح ارتقای توانمندی قرآنی مربیان و مدیران در رشته‌های نماز، قرائت، روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم به صورت پایلوت در بین دانش‌آموزان استان البرز اشاره کرد و گفت: این طرح با تأکید بر معلمان با کمتر از ۱۰ سال سابقه کار در حال اجراست.

حکیم‌زاده به ظرفیت جشن تکلیف دانش‌آموزان پایه سوم نیز اشاره کرد و گفت: هر ساله اجتماع کلاس سومی‌ها را در سطح استان‌ها برگزار می‌کنیم و هدایای ویژه‌ای هم برای آنان در نظر گرفته می‌شود.

وی به جشن خواندن قرآن در پایه چهارم ابتدایی نیز اشاره کرد و گفت: آماده هستیم با همکاری ستاد اقامه نماز فضای قرآنی و نماز را در بین دانش‌آموزان نهادینه کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان، مشاور ستاد اقامه نماز، نیز در سخنانی با اشاره به تهیه کتاب «چلچراغ نماز و مدرسه» گفت: در این کتاب ۴۰ مسئله پیشنهاد شده است و برای موضوعات منابعی نیز معرفی شده است. علاقه‌مندان با مطالعه این کتاب می‌توانند از آموزش‌های قرائت احکام، مفاهیم و تبلیغ‌ها و شیوه‌های دعوت به نماز نیز استفاده کنند.

وی به نقش معلمان غیرمرتبط در جذب جوانان و دانش‌آموزان به نماز تاکید کرد و گفت: در کتاب «چلچراغ نماز و مدرسه» مطالبی که در حوزه نماز و مسجد در کتاب‌های درسی آمده است نیز مورد توجه قرار گرفته است.

ترویج باورهای دینی در بین نسل نو موجب کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود

مصطفی آذرکیش، معاون آموزش متوسطه‌ نیز در سخنانی با اشاره به اینکه بیشترین تاکید ما بر روی معلمان است، از معلم به عنوان عنصر اصلی در آموزش یاد کرد و گفت: معلمان و مدیران و خانواده‌ها به عنوان ارکان مؤثر در دعوت نسل نو به نماز هستند.

آذرکیش با تاکید بر اینکه برنامه‌های اجرا‌شده در حوزه تربیتی و اعتقادی باید باعث تعمیق باورهای دینی در بین دانش‌آموزان شود، افزود: در همین راستا، طرح مبین، دوره توانمندسازی مدیران در شیوه‌های فرهنگ‌سازی را اجرا کردیم. همچنین برای پایه‌های هشتم در مدارس پسرانه برای پاسخگویی به شبهات و نشست‌های نمازشناسی را اجرا کردیم.

وی به برگزاری نماز جماعت در کارگاه‌های آموزشی اشاره کرد و گفت: مسابقات و جشنواره‌های علمی و پژوهشی با موضوع نماز را نیز اجرا کردیم.

آذرکیش تاثیر رفتار و گفتار معلمان در دعوت نسل نو به نماز را مورد تأکید قرار داد و گفت: ترویج باورهای دینی در بین نسل نو موجب کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود و ما آماده هستیم تا نعمت‌شماری را در بین دانش‌آموزان اجرا کنیم.

احکام نماز را باید با زبان کودکانه به دانش‌آموزان دوره ابتدایی آموزش داد

حمید یزدانی، مدیر‌کل دوره اول متوسطه‌ نیز در سخنانی با اشاره به نقش مهم معاونت آموزشی در حوزه تربیت دانش‌آموزان گفت: این معاونت شناخت خوبی از دانش‌آموزان دارد، بنابراین لازم است قبل از اجرای هر طرحی نیازهای نسل نو را شناسایی کرده و در این راستا پیش برویم.

یزدانی با تاکید بر اینکه لازم است احکام نماز را با زبان کودکانه به دانش‌آموزان دوره ابتدایی آموزش داد، گفت: اگر بتوانیم دانش‌آموزان را به خوبی تربیت کنیم، به یاران انقلاب تبدیل می‌شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار