معاون تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش خبر داد:
افتتاح ۴۶۵ فضای ورزشی درونمدرسهای در دهه فجر امسال
الگوی «پیشرفت ورزش کشور» و «پیشرفت سلامت و بهداشت مدارس کشور» تدوین خواهد شد
تهران (پانا) - معاون تربیتبدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش مهارتآموزی، نماد و نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان، اجرای طرح شهید سردار سلیمانی و افتتاح ۴۶۵ فضا در دهه فجر امسال و توانمندسازی منابع انسانی را بهعنوان چهار فعالیت کوتاهمدت جدی این معاونت اعلام کرد.
محمدجعفری در وبینار تبیین سیاستها و برنامههای این معاونت ضمن تبریک ایام ماه رجب، عید مبعث و فرارسیدن ایام الله دهه فجر و پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و تشکر از حسن اعتماد وزیر آموزش و پرورش، با بیان اینکه در راستای «برای ایران برای مدرسه» با شعار «وفاق ملی»، کارها را در حوزه تربیتبدنی پیش خواهیم برد، گفت: در بحث جایگاه حوزه تربیتبدنی و سلامت از دیدگاه اسناد بالادستی و تکالیفی که در قوانین به عهده این حوزه گذاشته شده است، چالشها و راهکارهایی وجود دارد که باید الگوها را براین اساس تدوین کنیم.
وی ادامه داد: همه ما چه در ستاد چه در استانها تا کانون مدرسه، مسئولیت سلامت ۱۶ میلیون دانشآموز را برعهده داریم، هر فعالیتی در این حوزه انجام شود در راستای این مسئولیت بسیار بزرگ خواهد بود.
جعفری بیان کرد: در آیات و روایات همچنین در اسناد بالادستی به بحث سلامت توجه شده است. همچنین مقام معظم رهبری، رییسجمهور و وزیر آموزش و پرورش در بحث فعالیتهای ورزشی و سلامت توصیههایی داشتهاند، لذا جایگاه تربیتبدنی و سلامت باید مورد توجه ویژه باشد.
معاون وزیر آموزش و پرورش خطاب به حاضران این وبینار، گفت: تربیتبدنی و سلامت در سبد خانوادهها چه جایگاهی دارد و آیا خانوادهها به سلامت اهمیت میدهند؟ حوزه تربیتبدنی و سلامت در اسناد بالادستی چه جایگاهی دارد و چرا باید به فعالیتهای ورزشی مکمل درس تربیتبدنی توجه کرد؟ این مسائل پیشروی مدیران است.
وی اضافه کرد: یکی از مسایل مورد توجه این حوزه، کرونا بود همچنین گسترش بهرهبرداری از فناوریهای نوین، شهرنشینی و رواج زندگی ماشینی باعث شده است کودکان و نوجوانان با معظل کمتحرکی مفرط مواجه شوند که به یک رفتار ناسالم در حوزه سلامت جسمی روانی منجر خواهد شد.
جعفری با تاکید براینکه توجه به تکامل اجتماعی، جسمانی و روانی توجه به تربیتبدنی و سلامت را میطلبد گفت: معاونت تربیتبدنی و سلامت به سیاستهای مقام معظم رهبری، گام دوم انقلاب، سند تحول بنیادین، برنامه درس ملی، برنامه ابلاغی وزیر آموزش و پرورش و برنامه هفتم توسعه کشور پایدار بوده و تلاش کرده است به این اسناد به ویژه سند تحول وفادار باشد.
وی گفت: در تکالیفی که براساس اسناد بالادستی مشخص شده است، بحث رشد و شکوفایی استعدادهای فکری، بهسازی منابع انسانی آموزش و پرورش، تحول بنیادی در شیوههای ارزشیابی، ارتقای سلامت جسمی و روحی معلمان و دانشآموزان، توسعه تربیتبدنی و ورزش در مدارس، رشد و شکوفایی استعدادهای دانشآموزان، بهینهسازی فضا، زیرساخت و تجهیزات ورزشی مدارس اهم تکالیف سیاستهای مقام معظم رهبری است.
جعفری بیان کرد: اهم تکالیف سند تحول بنیادین نیز در قالب ایجاد شبکهای از محیطهای یادگیری، تنوعبخشی به فرصتهای یادگیری، سنجش، حاکمیت محوری برنامهها و رشد و شکوفایی استعدادها ذکر شده است.
معاون تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: اهم تکالیف ذیل برنامه هفتم پیشرفت نیز ایجاد بانک جامع سوابق ورزشی و مهارتی؛ مهارت آموزی ورزشی؛ ایجاد فضای ورزشی درون مدرسهای؛ راهاندازی کانونهای تربیتی تندرستی؛ تخصیص نیروی انسانی، تجهیزات و امکانات؛ غنیسازی برنامههای ورزشی در مدارس و تامین سلامت روحی و جسمی دانشآموزان است.
وی با تاکید براینکه هر برنامهای که طراحی خواهد شد باید براساس سند تحول بنیادین و برنامه هفتم توسعه باشد افزود: عدالتمحوری، مشارکت مردمی، توجه به سبک زندگی، توجه به علم و پژوهش در بیانیه گام دوم و در برنامه درس ملی انجام فعالیت جسمانی، تبیین روش تربیتی سالم، پیشگیری از بیماری و توانمندسازی افراد در حفظ سلامت، اصول سالم زیستن در این راستا مطرح شده است.
جعفری بیان کرد: قلمرو حوزه تربیتبدنی و سلامت در برنامه درس ملی در قالب تفریحات سالم، مهارتهای حرکتی و آمادگی جسمانی و مهارتهای زیستی است؛ همچنین یکی از تکالیفی که وزیر آموزش و پرورش ابلاغ کرده، برنامه نماد است. همچنین برخورداری دانشآموزان از سلامت و نشاط و ایجاد فضای درون مدرسه و ایجاد بانک جامع سوابق ورزشی و مهارتی برای دانشآموزان از جمله موارد مورد تاکید وزیر است.
وی همچنین در ادامه به چالشهای پیشرو اشاره و اظهار کرد: کمتحرکی و پایینبودن سرانه فعالیتهای حرکتی دانشآموزان، فرسودگی اماکن و فضاهای ورزشی دانشآموزان، کمبود منابع کالبدی، کمبود فضای استاندارد ورزشی و ایمن در مدرسه برای انجام فعالیتهای ورزشی، توجه ناکافی به برنامه درسی تربیتبدنی، کمبود نظارت به اجرا و ارزشیابی درس تربیتبدنی، عدم اجرای مطلوب برنامهها در حوزه آموزش منابع انسانی، کمبود معلم متخصص تربیتبدنی در دوره ابتدایی، ضعف در نظام استعدادیابی ورزشی دانشآموزان، کمتوجهی برنامه درس ملی به موضوع سلامت دانشآموزان، افزایش میزان سوءتغذیه دانشآموزان بهویژه در مناطق محروم و حاشیهنشین، نگاه ضعیف نظام کیفیتبخشی به بهداشت و سلامت مدارس از جمله چالشهای این معاونت است.
جعفری سیاستهای این معاونت را در قالب مدرسهمحور کردن فعالیتها، کیفیتبخشی تربیتی و آموزشی، مشارکتمحوری فعالیتها، محرومیتزدایی و ارتقای عدالت تربیتی بیان کرد.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه الگوی پیشرفت ورزش کشور و الگوی پیشرفت سلامت و بهداشت مدارس کشور تدوین خواهد شد گفت: ارتقای سرانه ورزشی مدارس، آگاهیبخشی عمومی در زمینه کارکردهای درس تربیتبدنی، تدوین نظام جامع اجرا و ارزشیابی درس تربیتبدنی، شبکه ملی یادگیری منابع انسانی، تدوین الگوی استعدادیابی ورزشی دانشآموزان، توسعه الگوی مطلوب تغذیهای دانشآموزان و ... در این راستا اتفاق خواهد افتاد.
وی اضافه کرد: مهارتآموزی، نماد و نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان، اجرای طرح شهید سردار سلیمانی و افتتاح ۴۶۵ فضا در دهه فجر امسال، توانمندسازی منابع انسانی به عنوان ۴ فعالیت کوتاه مدت جدی هستند که باید مورد توجه ویژه باشند.
جعفری همچنین در جمعبندی نکات و صحبتهای خود ضمن بیان توصیههایی گفت: توجه به نظم، کار تیمی، تصمیمات کارشناسی، خرد جمعی بدون شتابزدگی باید در تشکیل اتاق فکر و اتاق وضعیت استانها مورد توجه باشد؛ مشارکتجویی و مشارکتطلبی، انسجام باید سرلوحه کار باشد.
وی در ادامه خطاب به حاضران این وبینار، اضافه کرد: یک شبکه اجتماعی قوی برای نیروی انسانی تشکیل و در اجرای برنامهها وفاق و همدلی ایجاد شود.
ارسال دیدگاه