معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری اعلام کرد:
«یاوران مقاومت» و تربیت مربی «پیرامید» دو اقدام مهم سازمان دانشآموزی برای تقویت کار گروهی در مدارس
تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اهمیت کار گروهی در برنامههای تربیتی و آموزشی گفت در جشنوارههایی مانند یاوران مقاومت، شاهد فعالیتهای گروهی گستردهای بودهایم، از جمله کارهای گروهی با حضور ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر دانشآموز. در تربیت مدرس پیرامید، تاکنون ۱۵۰ مدرس با همکاری سازمان دانشآموزی آموزش داده شدهاند. این برنامهها با هدف تقویت کار گروهی در مدارس سراسر کشور اجرا خواهد شد.
حجتالسلام محمدحسین پورثانی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه در بخش سوال و جواب به خبرنگاران، بر اهمیت رعایت نکات ایمنی اشاره کرد و گفت: سلامت دانشآموزان در تمامی برنامههای این وزارتخانه اولویت اول است. اگر حتی یک دانشآموز در معرض خطر باشد، برنامه قطعاً لغو خواهد شد. بسیاری از فضاهای تربیتی که نکات ایمنی را به طور کامل رعایت نکردهاند، به همین دلیل به مرحله افتتاح نمیرسند.
وی افزود: دستورالعملهای اردویی وزارت آموزش و پرورش به جزئیاتی مانند تعداد مربیان بهازای هر دانشآموز و شرایط ایمنی اتوبوسها توجه ویژه دارد. رعایت این موارد خط قرمز ما است و تضمین سلامت دانشآموزان در تمام برنامهها از کلاس درس گرفته تا اردوها و دیگر فعالیتها ضروری است.
برگزاری هفتگی جلسات نماد برای مراقبت اجتماعی دانشآموزان
معاون پرورشی و فرهنگی گفت: جلسات نماد (نظام مراقبتهای اجتماعی دانشآموزان) هر هفته یکشنبهها برگزار میشود و تاکنون ۱۷ جلسه در زمان آقای دکتر کاظمی تشکیل شده است. این جلسات در مدارس و مراکز آموزش و پرورش برگزار میشوند و بخشی از ساعت مدرسه به این برنامهها اختصاص یافته است. اجرای این برنامهها بر عهده مدیران، مربیان و اولیای مدارس است.
آغاز جشنواره بازی با رویکرد تربیتی
پورثانی از آغاز جشنواره بازی خبر داد و گفت: این جشنواره از امروز آغاز شده است و دستورالعملهای آن به زودی ابلاغ میشود. هدف از این جشنواره استفاده از ابزار بازی برای انتقال مفاهیم تربیتی است. بهعنوان مثال، در اتاق فرار یا اتاق نجات تربیتی، دانشآموزان علاوه بر سرگرمی، یک مفهوم تربیتی را یاد میگیرند.
وی افزود: یکی از اهداف اصلی جشنواره این است که مربیان تربیتی بتوانند بازیهایی طراحی کنند که مفاهیم تربیتی در آنها گنجانده شده باشد. این بازیها داوری و سپس به مدارس معرفی خواهند شد.
یاوران مقاومت و پیرامید، دو اقدام مهم سازمان دانشآموزی برای تقویت کار گروهی
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اهمیت کار گروهی در برنامههای تربیتی و آموزشی، افزود: کار گروهی یکی از اولویتهای جدی ماست و تلاش کردهایم این موضوع را در برنامههای مختلف دانشآموزی نهادینه کنیم. در جشنوارههایی مانند یاوران مقاومت، شاهد فعالیتهای گروهی گستردهای بودهایم، از جمله کارهای گروهی با حضور ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر دانشآموز.
وی افزود: در تربیت مدرس پیرامید (ویژه دختران) و تربیت مدرس دینامیت (ویژه پسران)، تاکنون ۱۵۰ مدرس پیرامونی با همکاری سازمان دانشآموزی آموزش داده شدهاند. این برنامهها با هدف تقویت کار گروهی در مدارس سراسر کشور اجرا خواهد شد.
محوریت کار گروهی در برنامههای دانشآموزی
پورثانی با اشاره به برنامههایی مانند یاوران انقلاب، کانون یاریگران زندگی، سرودهای درسی، تئاترهای آموزشی و جشنوارههای هنری گفت: تمام این برنامهها بر محور کار گروهی طراحی شدهاند. یکی از چرخشهای اساسی معاونت پرورشی در سالهای اخیر، حرکت به سمت تقویت روحیه کار جمعی در دانشآموزان بوده است.
وی در ادامه افزود: جشنوارهها و برنامههای مدرسهای نیز بهگونهای طراحی شدهاند که دانشآموزان به جای بهرهگیری از مربیان خارج از مدرسه، با همفکری و همکاری خودشان بتوانند یک رویداد را شکل دهند و مسئولیتهای گروهی را تجربه کنند.
حمایت از هنرهای آوایی در مدارس و جشنوارهها
پورثانی درباره حمایت از هنرهای آوایی نیز گفت: در کانونهای فرهنگی تربیتی وزارت آموزش و پرورش، ۲۲ انجمن فعال وجود دارد که یکی از آنها به آموزش موسیقی اختصاص دارد. همچنین در جشنواره فرهنگی هنری فردا، پنج بخش مرتبط با هنرهای آوایی تعریف شده است، شامل سرود گروهی، آواز، همنوازی، تکنوازی و داراییخوانی که بیشتر مختص دوره ابتدایی است.
وی در ادامه گفت: در این جشنواره، بیش از ۳ میلیون نفر-رشته در رشتههای مختلف هنری شرکت میکنند. در بخش موسیقی نیز دانشآموزان با اجرای سرودهای گروهی و برنامههای خلاقانه هنری، مهارتهای خود را به نمایش میگذارند.
معاون پرورشی و فرهنگی همچنین افزود: در برخی از کانونها، آموزش موسیقی بهصورت تخصصی دنبال میشود. این اقدامات در راستای سیاستهای تربیتی و هنری آموزش و پرورش انجام میشود و تأکید ما بر تقویت و توسعه این حوزه در مدارس است.
پورثانی درباره توجه به هنرهای آوایی در جشنوارهها گفت: هنرهای آوایی در جشنوارههای فجر و دیگر برنامههای کشوری نیز محوریت دارد و از ظرفیت این جشنوارهها برای ارتقای مهارتهای هنری و تربیتی دانشآموزان استفاده خواهد شد.
تشخیص و غربالگری سلامت روان دانشآموزان در مراحل پایانی
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اجرای طرح غربالگری سلامت روان دانشآموزان افزود: در سال گذشته، ۵ میلیون دانشآموز تحت این طرح قرار گرفتند و از این میان، یک میلیون دانشآموز باید وارد مرحله مصاحبه تشخیصی میشدند. اما این فرآیند همچنان کامل نشده است و آمار نهایی در دسترس نیست.
وی با تأکید بر اهمیت تکمیل مراحل این طرح گفت: این برنامه شامل ۵ مرحله است؛ غربالگری اولیه، مصاحبه تشخیصی، ارجاع، مداخله و بازبینی. مصاحبههای تشخیصی توسط مشاوران مدارس و مراکز مشاوره انجام میشود تا نشانگرهای رفتاری دانشآموزان بهدرستی شناسایی و تحلیل شوند.
معاون پرورشی افزود: طرح نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان) که ابتدا بهصورت پایلوت در ۱۰ تا ۲۰ منطقه آغاز شده بود، اکنون به ۵۰ درصد از دانشآموزان کشور رسیده و نزدیک به هشت میلیون دانشآموز در این سامانه ثبت شدهاند. این طرح با وجود گستردگی و جمعیت بالای دانشآموزان، امسال با برنامهریزی دقیقتر سرعت بیشتری خواهد داشت.
نقش دانشآموزان در تصمیمگیری و برنامههای تربیتی و پرورشی تقویت میشود
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بر لزوم جدی گرفتن نقش دانشآموزان در برنامههای تربیتی و تصمیمگیریها تاکید کرد و گفت: مدیران مدارس، روسای آموزشوپرورش، معاونان و حتی وزیر باید این موضوع را جدی بگیرند. دانشآموزان باید در هویتبخشی و نقشآفرینی در مدارس حضور موثر داشته باشند. یکی از این بسترها شورای دانشآموزی است که نماینده آن، بهعنوان یکی از اعضای اصلی شورای مدرسه، در مصوبات نقش دارد و باید آنها را امضا کند.
وی افزود: نمایندگان دانشآموزان در سطح ملی نیز در مجلس دانشآموزی حضور دارند و رئیس مجلس دانشآموزی بهعنوان مشاور وزیر در جلسات مختلف شرکت میکند. برنامههای پویشی و جنبشی دانشآموزی نیز یکی دیگر از بسترهای مشارکت دانشآموزان است که نظرات و پیشنهادات آنان شنیده میشود.
ضرورت درک اقتضائات دانشآموزان نسل جدید
معاون پرورشی و فرهنگی با اشاره به تفاوتهای دانشآموزان دهه ۹۰ با نسلهای گذشته گفت: فضای زیست دانشآموزان امروز کاملاً متفاوت است. بنابراین، ما باید اقتضائات این نسل را درک کنیم و نظرات دانشآموزان را جدی بگیریم. در برنامهریزیهای پرورشی، دیدگاه دانشآموزان را بهعنوان یک محور اساسی مدنظر قرار دادهایم.
پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، اولویت اصلی آموزشوپرورش
وی با اشاره به اقدامات صورتگرفته در حوزه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی گفت: تاکنون ۵.۶ میلیون دانشآموز غربالگری شدهاند، نزدیک به ۱ میلیون نفر مصاحبه تشخیصی انجام دادهاند و ۳ میلیون دانشآموز آموزشهای ارتقایی دیدهاند. همچنین، ۱۰۰ هزار دانشآموز در اردوهای تنشزدایی و ۱.۵ میلیون نفر در اردوهای مرتبط با کاهش آسیبها شرکت کردهاند.
وی توضیح داد: تابآوری و آموزشهای ارتقایی از طریق آموزش والدین، تولید محتوای آموزشی مانند فیلم و کتاب، و آموزش مشاوران دنبال میشود. این اقدامات بخشی از یک بسته کامل است که برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی طراحی شده است. موفقیتهایی بهدست آمده، اما برای دستیابی به نتایج بهتر، نیازمند همکاری همهجانبه خانوادهها، جامعه و دستگاههای مختلف هستیم.
معاون پرورشی افزود: در طرح نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان)، ۱۴ تا ۱۷ دستگاه مختلف همکاری دارند و ما تلاش میکنیم این اقدامات را توسعه داده و تقویت کنیم. امروز در جلسهای با معاون قوه قضائیه، آقای جهانگیر، تأکید شد که همه دستگاهها و مردم باید در این مسیر همراه شوند تا بتوانیم گامی مؤثر در حمایت از نوجوانان برداریم.
ایجاد ظرفیت فروش آثار هنری دانشآموزان با هدف حمایت از کودکان غزه/ «نذر هنر» راهاندازی شد
حجتالسلام محمد خانی نیز در این نشست درباره حمایت از کودکان گفت: ظرفیتی فراهم شده است که دانشآموزان هنرمند بتوانند آثار هنری خود را به فروش برسانند.
مدیرکل فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش افزود: بخشی از درآمد حاصل از این فروش نیز به کودکان مظلوم غزه اهدا خواهد شد، که این اقدام تحت عنوان "نذر هنر" برنامهریزی شده است.
وی گفت: این طرح با هدف نقشآفرینی دانشآموزان در تمامی سطوح، بهویژه هنرمندان نوجوان، برای حمایت از کودکان غزه طراحی شده است و فرصت مشارکت اجتماعی و همدلی را برای آنان فراهم میکند.
ارسال دیدگاه