معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش:
پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، اولین ماموریت حوزه پرورشی است
تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، اولین ماموریت حوزه پرورشی است، گفت بسیج و همافزایی ظرفیتهای درونسازمانی یکی از موضوعات مهم در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی است. همچنین باید ظرفیتهای برونسازمانی و گروههای مردمی را در این راستا بهکار بگیریم.
حجتالاسلام والمسلمین محمدحسین پورثانی در گردهمایی روسای ادارات امور تربیتی استانهای سراسر کشور که به مدت دو روز در اردوگاه شهیدباهنر تهران برگزار شد، به اهمیت فعالیتهای این اداره اشاره کرد و گفت: قلب معاونت پرورشی و فرهنگی، امور تربیتی است؛ در مثلث نیروی انسانی، فضا و محتوا که سه عنصر تربیتی هستند، اصلیترین عنصر، نیروی انسانی است.
وی افزود: اگر امروزه نیاز به یک فضای تربیتی در کشور داریم باید یک مربی تراز داشته باشیم؛ گمشده ما در فضای تربیتی مربی بهعنوان راهنما است.
پورثانی ادامه داد: امروزه چند درصد همکاران فرهنگی، مشاوران و مربیان پرورشی، با دانشآموز ارتباط میگیرد و در فضای دانشآموز زیست میکند؟ چند درصد این افراد از آسیبهای اجتماعی دانشآموزان اطلاع دارند؟ لذا ضروری است ارتباط مربی و متربی را برقرار کرد.
معاون وزیر همچنین گفت: مربی باید مقتضیات دانشآموز را بشناسد، مربی باید نسبت به تربیت دغدغهمندی داشته باشد و تربیت، مساله اول آنان باشد. یک مربی همچنین باید روش ارتباط با دانشآموز را بداند.
وی ادامه داد: امروزه باید در مواجهه با یک مربی پرورشی، یک معلم یا یک مشاور، او را پرورش و ارتقا دهیم، وظیفه این موضوع برعهده شما روسای ادارات است.
وی در ادامه اظهار کرد: باید بتوان افرادی را از بین مربی و مشاور موجود انتخاب کنیم که پیشران باشند تا افراد دیگر را ارتقا دهند. در این راستا نیازمند موتور شتابدهنده از بین افراد هستیم.
پورثانی افزود: برای داشتن یک الگوی موفق در بین مشاوران و مربیان همچنین شبکهسازی افراد، باید از ظرفیت و توانمندی استفاده کنیم. در تربیت نیروی انسانی نیازمند شبکهسازی هستیم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: در حلقههای میانی تربیت نیروی انسانی، نیازمند یک مدل و الگوی اجرایی از کف میدان هستیم چرا که الگودهی در آموزش و پرورش، از مدارس شروع میشود.
وی تفکر اصلی و برنامه راهبردی در حوزه امور تربیتی را در ارتقای نیروی انسانی دانست و افزود: برای رشد تربیتی دانشآموزان، نیازمند ارتقای نیروی انسانی هستیم، در این راستا مهمترین کار، تربیت نیروی حلقه میانی و پیشران است.
وی بر شناسایی اولویتها تاکید کرد و گفت: حوزه امور تربیتی یک حوزه فرابخشی است؛ در حوزه مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی باید یک نگاه تربیتی داشته باشیم چون وزارت آموزش و پرورش یک وزارت تربیتی است.
پورثانی بر داشتن تفکر تربیتی در انجام فعالیتها و برنامهها تاکید کرد و بیان کرد: حوزه مشاور و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی یک حوزه تربیتی است نه یک حوزه درمانی، باید در این اداره کل فعالیتهای تربیتی شکل بگیرد.
محمدحسین پورثانی افزود: هر نظام و سیستم حکومتی بر یک مبنایی طراحی شده است، مبنای نظام تربیتی ایران بر مبنای یک نظام اسلامی است و برای تربیت اسلامی باید بر مبنای فلسفه اسلامی پیش برویم.
وی ادامه داد: سند تحول بنیادین خلا فلسفی نظام تربیتی را پُر کرده است و غایت این سند، تربیت دانشآموزانی برای رسیدن به مراتبی از حیات طیبه است.
پورثانی همچنین اظهار کرد: در تدوین پروتکلها، آموزش مشاوران و بهروزرسانی مراکز مشاوره تلاش کنیم و تحقق این امر همکاری شما روسا را میطلبد.
معاون وزیر با بیان اینکه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، اولین ماموریت حوزه پرورشی به فرمایش مقام معظم رهبری است، گفت: در این راستا استفاده از ظرفیتهای دانشآموزان مورد توجه است.
وی ادامه داد: بسیج و همافزایی ظرفیتهای درونسازمانی یکی از موضوعات مهم در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی است. همچنین باید ظرفیتهای برونسازمانی و گروههای مردمی را در این راستا بهکار بگیریم.
ارسال دیدگاه