معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش خبر داد:

رشد ۱۴۶ درصدی دانش‌آموزان پژوهشگر

تهران (پانا) - معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از رشد ۱۴۶ درصدی دانش‌آموزان پژوهشگر در سراسر کشور خبر داد.

کد مطلب: ۱۵۳۶۰۱۲
لینک کوتاه کپی شد
رشد ۱۴۶ درصدی دانش‌آموزان پژوهشگر

‌سید‌مصطفی آذرکیش در حاشیه سفر به استان قزوین و در پنجمین جشنواره علمی پژوهشی پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی سراسر کشور با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری قزوین، از رشد ۱۴۶ درصدی دانش‌آموزان پژوهشگر در سراسر کشور خبر داد و گفت: ‌بر‌اساس برنامه‌هایی که در سند تحول بنیادین به آن اشاره شده است باید برای ایجاد شبکه‌ای از محیط‌های یادگیری و پژوهش‌سرا‌ها با قابلیت‌های مختلف برای تمرین دانش‌آموزان اقدام می‌شود.‌ جشنواره پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی به‌صورت کشوری و با هدفگذاری برای دوره‌های ابتدایی، متوسطه اول و دوم و کاردانی و فنی‌و‌حرفه‌ای ‌با ۹۶ گرایش و ۱۲ عنوان برگزار شد. حدود ۷۱۰ هزار نفر در مرحله مدرسه‌ای و منطقه‌ای شرکت کردند و ۸۱ هزار نفر به دوره استانی راه پیدا کردند و ۱۲ هزار نفر به مرحله کشوری رسیدند. ۲۹۰ داور هم از مجموعه کارشناسان وزارت آموزش و پرورش و سایر سازمان‌ها مانند انرژی اتمی حضور داشتند. در نهایت ۵۰۳ نفر به مرحله نهایی راه پیدا کردند و ۱۹۹ نفر برگزیده شدند. این فرایند نشان می‌دهند آن‌چه که در سند تحول بنیادین اشاره شده است اصلاح روش‌های آموزش در تعلیم و تربیت با تاکید بر فعالیت‌های گروهی داشته باشیم.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش افزود: ما در کشور ۶۹۲ پژوهش‌سرای دانش‌آموزی داریم که محور‌های زیست فناوری، فناوری نانو، کدنویسی، هوش مصنوعی، ادبیات و علوم انسانی، حمل و نقل و سایر حوزه‌ها در آن وجود دارد. با توجه به تغییرات سریع در حوزه تکنولوژی‌ نیازمند ‌به‌روز‌رسانی تجهیزات این پژوهش‌سراها هستیم و البته تجهیزات فعلی به‌طور کامل پاسخگوی نیاز‌های دانش‌آموزان نیست، اما برای تجهیز آن‌ها اهتمام ویژه‌ای در دولت وجود دارد. جانمایی این پژوهش‌سرا‌ها به‌طوری بوده که دانش‌آموزان بیشتری تحت پوشش قرار گیرد. تعامل این پژوهش‌سرا‌ها با پارک‌های فناوری به نوعی است که در صورت عدم وجود پژوهش‌سرا‌ها از ظرفیت آن‌ها استفاده شود.

وی تصریح کرد: کار تیمی و خلاقانه و رشد خلاقیت در دانش‌آموزان و تفکر انتقادی در رشد علمی دانش‌آموزان موثر است. رشد ۱۴۶ درصدی دانش‌آموزان نسبت به سال قبل در این رویداد نشان از نزدیک‌شدن به اهداف موجود در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. با این پژوهش‌سرا‌ها دانش‌آموزان به سمت مهارت‌آموزی گام بر‌می‌دارند.

آذرکیش در پایان گفت: استانی نداریم که پژوهش‌سرا نداشته باشد و امکان دسترسی دانش‌آموزان تقریبا برقرار شده است. حتی به‌جز مراکز استان‌ها در شهر‌ها هم پژوهش‌سرا‌ها جانمایی شده است. در سند تحول، معلم با معرفی مترادف قرار داده شده است. معلمان ما در شناسایی استعداد‌ها لایه اول هستند. مهمترین نقطه‌ای که مدیر مدرسه می‌تواند روی آن تمرکز کند، کلاس درس است. برای کشف استعداد و چرخه آن معلمان عنصر اصلی هستند، اما محدودیت‌های در روش‌های اجرا وجود دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار