وزیر آموزش و پرورش در نهمین اجلاس سلامت معنوی در قم:
برنامه درسی باید از کلاسمحوری و حافظهمحوری با ایجاد موقعیتهای تربیتی تمرینی، فاصله بگیرد
تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد هدف آموزش و پرورش تربیت کاربردی و اثرگذار است که نظام تعلیم و تربیت دانشآموزان را به سمت مهارتهای مورد نیاز برای یک زندگی خوب و سعادتمندانه هدایت کند.
علیرضا کاظمی پیش از ظهر امروز، چهارشنبه سوم بهمنماه با حضور در نهمین اجلاس سلامت معنوی در قم، با اشاره به نقش آموزش و پرورش در فرهنگسازی به عنوان یک نهاد اساسی در هر جامعه گفت: سلامت در یک نظام تربیتی به هم پیوسته شکل میگیرد و اگر ارزشها و فرهنگها در نظام تربیتی از ابتدا شکل نگیرد در برشهای دیگر به سختی انجام میشود، مانند آنچه که امروز با آن مواجه هستیم.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: نظام تربیتی کشور برخلاف کشورهای دیگر که تربیت و فرهنگسازی را از سنین بالاتر شروع میکنند، از کودکی شکل میگیرد.
وی با اشاره به کلام امام خمینی (ره) که فرمودند: «دبستان را دریابید که دانشگاه دیر است»، گفت: عدم توجه به دوره پیشدبستانی آسیبهای جدی را متوجه نظام تعلیم و تربیت کرده است که در این راستا میباید نقش سازمان ملی تعلیم و تربیت را به صورت جدی مورد توجه قرار داد و پوشش این دوره را در کشور ارتقا بخشید.
وی با اشاره به سند تحول بنیادین گفت: تمام آنچه در نظام هستی مهیا شده برای ارتقای سلامت معنوی است. بنابراین هدف غایی نظام تعلیم و تربیت قرب الهی است و رسیدن دانشآموزان به حیات طیبه است.
کاظمی تصریح کرد: در ساحت تربیتی سند تحول، ساحت تربیتی و اعتقادی در کنار ساحتهای دیگر نیست بلکه حاکم بر همه ساحتهاست که بیانگر الهی بودن همه آموزشها و فعالیتهای ورزشی، اقتصادی، سیاسی است.
وزیر آموزش و پرورش ضمن بیان مأموریت آموزش و پرورش در پیشرفت علمی و تحصیلی خاطرنشان کرد: در کنار پیشرفت علمی؛ باید تعمیقبخشی به ارزشها، باورها و فرهنگها مدنظر باشد. از این رو توسعه و ترویج فرهنگ نماز در کشور در صدر برنامههای وزارت آموزش و پرورش قرار دارد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ایجاد موقعیتهای تربیتی رشدمدار خاطرنشان کرد: با وجود همه هجمهها در ابعاد مختلف در ایام اعتکاف ۶۰۰ هزار نفر از دانشآموزان در مراسم اعتکاف شرکت کردهاند که نشاندهنده آمادگی نسل جدید برای حفظ ارزشهای انقلاب است.
عضو کابینه دولت چهاردهم با تقدیر و تشکر از عملکرد رئیسجمهور در تقویت گفتمان تربیتی در کشور گفت: اولین نکته در نهادینهسازی ارزشها و فرهنگها، شکلگیری گفتمان فرهنگی و تربیتی در نظام تربیتی خانواده است که به دلیل مشغلههای مختلف اقتصادی و… مورد غفلت قرار گرفته است و نقش تربیتی خانواده و مدرسه در تربیت دانش آموزان کمرنگ شده است.
کاظمی در همین راستا افزود: شایسته است اختلاف میان نظام تربیتی خانواده و مدرسه و فضای مجازی مرتفع شود تا ارزشهای واقعی در دانشآموزان نهادینه شود.
وزیر آموزش و پرورش «حافظهمحوری» را دوّمین اصل در نهادینهنشدن فرهنگها و باورها در دانشآموزان دانست و گفت: زمانی موفق خواهیم بود که هنجار های تربیتی در دانشآموزان نهادینه شود نه فقط در حافظه باقی بماند و برای انجام این مهم، برنامه درسی باید از کلاس محوری، حافظهمحوری و معلممحوری با ایجاد موقعیت های تربیتی تمرینی، فاصله بگیرد.
وی گفت: هدف آموزش و پرورش تربیت کاربردی و اثرگذار است که نظام تعلیم و تربیت دانش آموزان را به سمت مهارتهای مورد نیاز برای یک زندگی خوب و سعادتمندانه هدایت کند.
ارسال دیدگاه