معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش:
برابری آموزشی نماد همبستگی ملی است
تهران (پانا) - معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش برابری آموزشی را نماد همبستگی ملی دانست و گفت تلاش وزارت آموزش و پرورش و اهتمام رئیس جمهور ناظر بر ایجاد برابری آموزشی بیشتر برای فرزندان در مناطق کمتر برخوردار و در مناطق محروم است.
![برابری آموزشی نماد همبستگی ملی است](https://cdn.pana.ir/thumbnail/Hhr7RrxzSEIM/gjzVaZ-S_20YtK6_oleWnZi7LTjceVfkf-tEjQhhSgVYJkTSbMZ4IZicyAcgRMj-WWFHy9iIp1lNx8-qtxRZcN02dEbH-ZTHbfMbHkyGhDcsAIKXaKdntA,,/1314101fnwoNu3JSHA06a17p.jpg)
سیدمصطفی آذرکیش در سومین نشست از سلسله کارگاههای تخصصی سیاستگذاری فقرزدا با موضوع فقرزدایی و رفاه در آینه آموزش که در موسسه کار و تامین اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، حضور یافت، اظهار کرد: این روزها شاهد اهتمام و حمایت رئیسجمهور در جهت توسعه عدالت آموزشی هستیم. توسعه عدالت آموزشی از دو محور رفع محرومیت فضاهای آموزشی و تحول در فرایند یاددهی و یادگیری بهصورت ویژه که منجر به ارتقای کیفیت آموزش خواهد شد مورد توجه است و برای بهبود کارکردها و عملکرد نظام آموزشی کشور در حال پیگیری است.
وی افزود: دسترسی به آموزش توسط همه یکی از موارد مورد توجه است. به تضمین آموزش با کیفیت و رایگان برای دانشآموزان که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز به آن توجه شده است باید اهتمام ویژه داشت.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در ادامه با اولویتی که در قانون برنامه هفتم توسعه به کاهش نرخ ترک تحصیل و افزایش پوشش تحصیلی دانشآموزان اشاره شده، گفت: یکی از سیاستهای وزارت آموزش و پرورش در حال حاضر کاهش نرخ بازماندگان از تحصیل، کاهش نرخ ترک تحصیل و افزایش پوشش تحصیلی دانشآموزان در همه دورههای تحصیلی است. کاهش نرخ بازماندگان از تحصیل با اولویت دوره ابتدایی در فصل ۱۹ و ۲۰ به آن اشاره شده است.
وی درباره پوشش تحصیلی گفت: پوشش تحصیلی در متوسطه اول حدود ۹۰ درصد و در متوسطه دوم حدود ۸۰ درصد است. طبق نشانگرهای ارزشیابی که شاخصهای مربوط به نظام ارزشیابی آموزش و نظام آموزشی را بررسی میکند به این اعداد به عنوان شاخصهای ارزشیابی یک نظام آموزشی پرداخته شده است. تلاش وزارت آموزش و پرورش و اهتمام رئیس جمهور ناظر بر ایجاد برابری آموزشی بیشتر برای فرزندان در مناطق کمتر برخوردار و در مناطق محروم است.
عضو شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه برابری آموزشی نمادی از همبستگی و وفاق ملی است افزود: قطعاً برای همه خانوادهها، فرزندان اصلیترین و بهترین سرمایه است و سرمایهگذاری برای فرزندان در اولویت نظام تعلیم و تربیت است. در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش وقتی صحبت از آموزش و پرورش میشود، یعنی نهادی فرهنگی و اجتماعی که نظام تعلیم و تربیت را فرایندی تعالیجویانه، یکپارچه، تعاملی و توان بخش فرهنگ عمومی کشور بداند که ناظر بر همین همبستگی ملی است که در برابری آموزشی به آن پرداخته شده است.
وی همچنین گفت: یکی از کارکردهای برابری آموزشی، پیشران در اقتصاد کشور است. بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار هنرجو در هنرستانهای فنیوحرفهای و کاردانش در بیش از ۷۴۰۰ هنرستان در حال آموزش هستند که در چهار زمینه صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر آموزش میبینند و در حال حاضر بیش از ۲۰۷ رشته مهارتی هم در هنرستانهای فنی حرفهای و کار دانش مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش را دارند و به تناسب اقتضائات، شرایط و زیرساختهای هر استان از این رشتهها استفاده میکنند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: در دوره متوسطه اول، چه در حوزه کار و فناوری و چه در حوزههای یازدهگانه یادگیری، تاکید بر آموزش یک مهارت بهصورت ویژه در دستورکار است. در متوسطه نظری، در پایان برنامه هفتم توسعه باید بر اساس جدول ۲۰ برنامه هفتم، حدود شش میلیون دانشآموز در یکی از مهارتهای شغلی، علمی، فنی، ورزشی و هنری به غیر از هنرستانیها به این مهارتها دست پیدا کنند.
وی با بیان اینکه این مستلزم ایجاد زیرساختهایی است افزود: ضرورت این است که سهم آموزش و پرورش از بودجه کشور یا سهم آموزش و پرورش از تولید ناخالص داخلی افزایش پیدا کند و میتواند جز مواردی باشد که پیشبرنده است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در ادامه افزود: اعتقاد داریم برابریهای آموزشی خنثیکننده نابرابریهای دیگر است. بنابراین باید بر مهمترین عنصر نظام تعلیم و تربیت تمرکز کنیم که تحقق بخش این اهداف در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش معلمان هستند.
عضو شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش گفت: طبق پیگیریهای رئیسجمهور و وزارت آموزش و پرورش، توسعه عدالت آموزشی با تاکید بر توانمندسازی معلمان بهصورت ویژه در دستورکار است. ارتقای توانمندیهای حرفهای و تخصصی معلمان، مدیران و کارشناسان و گروههای توانمندساز در حوزههای ستادی و مناطق در دستور کار است.
وی افزود: برنامه جدی وزارت آموزش و پرورش کاهش نرخ بازماندگان از تحصیل است. برنامههای مختلفی به نوعی در حال اجرا است، برای کاهش نرخ بازماندگان از تحصیل بیش از ۱۲ دستگاه اجرایی و نهاد در قوانین کشور هر کدام نقشی و وظیفهای را برعهده دارند. این دستگاههای اجرایی در کنار هم و با مشارکت آموزش و پرورش میتوانند پوشش تحصیلی را در سطح کشور افزایش دهند و در برابری آموزشی به نوعی مشارکت داشته باشند تا با ایجاد امکانات، فرزندان این سرزمین از آموزش برابر و با کیفیتتر برخوردار شوند و از سواد پایه خواندن نوشتن و حساب بهرهمند شوند.
آذرکیش همچنین در ادامه گفت: بسیاری از مؤسسات برای تقویت بنیه علمی دانشآموزان در ۶۶ منطقه هدف که جز مناطق لازم در راستای توجه بیشتر است، تلاش میکنند در کنار تلاشها، فعالیتها و برنامههایی که وزارت آموزش و پرورش به آن میپردازد، برنامههایی را پیگیری کنند. آموزش میتواند موجب رشد اقتصادی، کاهش نابرابری، کاهش میزان مرگومیر و مادران و نوزادان، ایمنی بیشتر در بلاهای طبیعی و.... اشاره کرد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پایان افزود: طبق تکلیف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، بسط و توسعه و تأمین عدالت اجتماعی در مناطق محروم، کمتر برخوردار، عشایری است که با کمک همه عوامل مؤثر در نظام آموزشی میتوانیم برابری آموزشی را بیشتر کنیم. در جای جای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تاکید بر مشارکت نهادهای مختلف و خانواده در جهت آموزش باکیفیتتر دارد.
ارسال دیدگاه