رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی وزارت آموزشوپرورش:
نهادی قویتر از مدرسه برای پیوند میان دولت و جامعه وجود ندارد
تهران (پانا) - رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش، با تأکید بر اینکه هیچ پیشرفتی برای کشور حاصل نمیشود مگر اینکه همه چیز برای مدرسه حاصل شود، مدرسه را زیربنای توسعه پایدار کشور برشمرد.
علی باقرزاده در گردهمایی معاونان توسعه مدیریت و پشتیبانی ادارات کل نوسازی مدارس استانها، ضمن تبریک ایام و اعیاد ماه رجب، گفت: امیدوارم این جلسه دستاوردهای مفیدی داشته باشد و بتواند راهگشای حل مسائل مرتبط و تقویت همکاریهای مشترک باشد.
وی با اشاره به اینکه شعار وزیر آموزش و پرورش، برای ایران - برای مدرسه، یک سیاست اجرایی است و نه یک شعار صرف، افزود: این عبارت بر پایه دانش، عقلانیت و منطق است. واقعیت انکارناپذیر این است که هیچ پیشرفتی برای کشور محقق نمیشود مگر اینکه مدرسه بهعنوان زیربنای توسعه مورد توجه قرار گیرد.
باقرزاده گفت: مدرسه بزرگترین نقطه اتصال میان دولت و ملت است. اینجا محلی است که صدای دولت به مردم منتقل میشود و صدای مردم شنیده شده و به دولت بازمیگردد. نهادی قویتر از مدرسه برای پیوند میان دولت و جامعه وجود ندارد.
وی با استناد به سخن داگلاس نورث، برنده جایزه نوبل اقتصاد، مبنی بر اینکه آینده توسعه هر کشور را میتوان در مدارس ابتدایی و پیشدبستانی آن دید، افزود: در سالهای اخیر بانک جهانی نیز گزارشهای خود را با تأکید بر نقش محوری آموزش و پرورش در توسعه اقتصادی کشورها منتشر میکند و به کشورها توصیه میکند که به معیارهای آموزشی توجه ویژه داشته باشند.
وی با اشاره به رویکرد مردمی رئیسجمهور در راهاندازی نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی گفت: ایجاد حس تعلق اجتماعی به مدرسه و برانگیختن مسئولیتپذیری خانوادهها و جامعه نسبت به آن، یک دغدغه مهم است. مدرسه نهتنها در اولویت دولت قرار دارد، بلکه سیاست "برای ایران - برای مدرسه" بر اهمیت تقویت مدرسه بهعنوان راهبردی برای حمایت از کشور تأکید دارد.
باقرزاده با انتقاد از برخی مدیران که از جایگاه و وظایف خود آگاه نیستند، افزود: پیشرفت پایدار و ارتقای کشور مستلزم توجه جدی به مدرسه است. مدرسه تنها بخشی از مسائل ما نیست، بلکه بخشی از راهحل ماست. اگر به مدرسه توجه نکنیم، مسیر توسعه ناهموار خواهد ماند. زمانی که برای کودکان سرمایهگذاری نکنیم، نمیتوانیم انتظار توسعه کشور را داشته باشیم.
وی یادآور شد: دو عنصر اساسی در مدرسه که زمینهساز یادگیری در دانشآموزان است، یکی معلم بهعنوان جانشین تمام کمبودها و دیگری محتوای آموزشی است. اما امروز فناوریها و تجهیزات نوین نیز بهعنوان ضلع سوم اهمیت بسیاری پیدا کردهاند. امکانات ارتباطی و فناوریهای جدید اشتهای زیادی در دانشآموزان برای استفاده در فرآیند آموزش ایجاد کرده و این هنر معلم است که از این ابزارها در حرفه خود بهره بگیرد.
باقرزاده با تأکید بر لزوم طراحی و نگهداری مناسب فضاهای آموزشی گفت: مدرسه باید از نظر جسمی و روانی امن، از نظر ظاهری جذاب و از نظر عملکردی برانگیزاننده باشد و فرصتهای یادگیری را به بهترین شکل در اختیار دانشآموزان قرار دهد.
وی در پایان با تأکید بر اهمیت همکاری برای حل مشکلات متقابل افزود: ما همه در یک مسیر مشترک برای هدفی واحد تلاش میکنیم و وظیفه داریم از سازمانهای وابسته حمایت کنیم. البته این حمایت باید بهگونهای باشد که به ساماندهی معلمان و نیروی انسانی لطمهای وارد نشود.
ارسال دیدگاه