رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی‌:

شوراهای آموزش‌وپرورش باید به محلی برای پیگیری و رفع مشکلات آموزشی تبدیل شود‌

تهران (پانا) - رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی تاکید کرد شوراهای آموزش‌وپرورش باید به محلی برای پیگیری و رفع مشکلات غیرعادی و غیرقابل حل آموزشی تبدیل شود.

کد مطلب: ۱۵۳۴۷۸۴
لینک کوتاه کپی شد
شوراهای آموزش‌وپرورش باید به محلی برای پیگیری و رفع مشکلات آموزشی تبدیل شود‌

احمد محمودزاده در آئین گرامیداشت هفته شوراهای آموزش و پرورش در استان قم به نگاه مثبت و ارزشمند رئیس جمهوری کشورمان نسبت به مسائل و موضوعات مختلف آموزشی و پرورشی اشاره کرد و گفت: امیدواریم که نگرش سازنده دولت چهاردهم به سایر مدیران نیز تسری یابد و اهداف متعالی سند تحول بنیادین محقق شود.

محمودزاده بر اهمیت راهبردی مشارکت‌های مردمی و نقش کلیدی شوراهای آموز‌ش و پرورش در توسعه آموزش و پرورش تاکید کرد و افزود: به برکت انقلاب اسلامی اکنون قریب به ۹۹ درصد کودکان لازم‌التعلیم در مقطع ابتدایی، تحت پوشش تحصیلی قرار دارند.

وی ادامه داد: یک درصد از کودکانی که برای تحصیل در دوره ابتدایی در مدارس حاضر نیستند، نیز یا در خارج از کشور به‌سر می‌برند یا به دلیل محدودیت‌های جسمی، عدم توانایی شرایط حضور در محیط‌های آموزشی را ندارند و برای ادامه تحصیل این گروه از دانش‌آموزان، مدرسه مجازی، طراحی شده‌ است.

محمودزاده بخش‌هایی از قانون شوراهای آموزش‌وپرورش را تبیین و به تصویب این قانون در دی‌ماه ۱۳۷۲ از سوی مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: رویکرد شوراهای آموزش‌و پرورش مبتنی بر مشارکت بیش از پیش مردم در امور آموزشی با بهره‌گیری از منابع و امکانات موجود کشور در راستای کیفیت‌بخشی به تعلیم و تربیت است.

وی تسهیل در اجرای فعالیت‌های آموزشی و پرورشی متناسب با آمایش سرزمینی و زیست‌بوم منطقه‌ای را از اهداف دیگر در شوراها دانست و بیان کرد: در این قانون ظرفیت خوبی برای آموزش‌وپرورش وجود دارد، سال‌های گذشته، برخی از آیین‌نامه‌های این قانون نیز مورد اصلاح قرار گرفت و لذا این قانون بستر خوبی را برای ارتباط در حوزه آموزش‌وپرورش ایجاد کرده، در آیین‌نامه‌ها به‌ویژه در موضوع زیرساخت‌ها، بازنگری‌هایی انجام شد.

وی موضوع زیرساخت‌ها را بزرگترین مشکل آموزش‌وپرورش کشور عنوان کرد و افزود: مسئولان آموزشی باید بیشتر وقت خود را صرف مسائل تربیتی و فرهنگی کنند تا تربیت نسل آینده در چارچوب آرمان‌های انقلاب و اسلام شکل پذیرد.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وتوسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش‌وپرورش ادامه داد: شوراهای آموزش‌و پرورش به‌عنوان یکی از مهمترین مراکز تصمیم‌گیری، تصمیم‌سازی، برنامه‌ریزی و نظارت در استان‌ها و شهرستان‌ها باید از این بستر قانونی، بیشترین استفاده را در حوزه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آموزشی داشته باشند.

محمودزاده با بیان اینکه مطابق بیانیه گام دوم انقلاب، سرمایه نیروی انسانی، مهمترین سرمایه کشور است، اظهار کرد: سرمایه نیروی انسانی موتور محرک اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی کشور محسوب می‌شود، از این‌رو مهندسی و معماری آینده کشور نیز در مدارس و از سوی معلمان طراحی می‌شود.

وی بر افزایش مشارکت دستگاه‌های دولتی، بخش‌ خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی در تقویت زیرساخت‌های آموزشی کشور تاکید کرد و گفت: این ظرفیت باید از طریق شوراهای آموزش‌وپرورش برای حل مشکل‌ها و ناترازی‌های آموزشی‌وپرورشی ایجاد شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش، تحقق عدالت تربیتی و آموزشی را کلیدی‌ترین موضوع آموزش‌وپرورش دانست و افزود: برای پیگیری امور مرتبط با برنامه‌های آموزشی در استان‌های مختلف کشور، به‌تازگی تشکیل یک شورای راهبردی در دستور کار وزارت آموزش‌وپرورش قرار گرفته‌ است.

محمودزاده با بیان اینکه بر‌اساس سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، در حال راه‌اندازی مدارس تراز انقلاب هستیم، ادامه داد: دانش‌آموز در تراز انقلاب اسلامی باید با برجستگی‌های اعتقادی، علمی و اخلاقی در این مجموعه‌های آموزشی رشد و نمو کند و شوراهای آموزش‌وپرورش نیز نقش تاثیرگذاری در این زمینه دارد.

وی افزود: شوراهای آموزش‌وپرورش باید به محلی برای پیگیری و رفع مشکلات غیرعادی و غیرقابل حل آموزشی تبدیل شود.

احمد محمودزاده همچنین در بازدید از مجتمع فرهنگی تربیتی تربیت حسینی در این استان، گفت : ارائه بسته‌های منسجم و طبقه‌بندی شده فرهنگی و تربیتی برای دانش‌آموزان و خانواده‌ها باید پیوسته و مستمر باشد تا تاثیرگذار شود.

وی بر اهمیت نهادینه‌سازی فضای فرهنگی و تربیتی به صورت منسجم و قابل سنجش به خصوص برای کودکان و نوجوانان تاکید کرد و افزود: تربیت‌، یک فرایند مستمر و بدون وقفه است و فرزندان ما با توجه به تحولات فناوری و فرهنگی، نیازمند توجه ویژه توام با آگاهی بخشی و شناخت عمیق هستند تا قدرت تمییز و تشخیص خوب از بد را بیابند.

محمودزاده به دستاوردهای غنی انقلاب اسلامی در ابعاد گوناگون علمی، پژوهشی و فناوری اشاره کرد و گفت: استفاده از فناوری‌های نوین در جهت بسط و توسعه کشور یکی از رخدادهای اجتناب ناپذیر است تا نسل آینده با آموزش‌های مهارتی و تخصصی از پویایی مطلوبی برخوردار شود و بتواند در عرصه‌های ملی و بین‌المللی توانمندی و استعدادهای خود را بروز دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار