کانون‌های فرهنگی؛ نقطه عطفی در فرآیند تربیت دانش‌آموزان

تهران (پانا) - معاون وزیر آموزش و پرورش کانون‌های فرهنگی را نقطه عطفی در فرآیند تربیت دانش‌آموزان دانست.

کد مطلب: ۱۵۳۴۵۶۰
لینک کوتاه کپی شد
کانون‌های فرهنگی؛ نقطه عطفی در فرآیند تربیت دانش‌آموزان

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل معاونت پرورشی و فرهنگی، حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی، معاون پرورشی و فرهنگی، در مراسم اختتامیه جشنواره «تا اوج» که در اردوگاه شهید منتظری شهریار برگزار شد، گفت: آموزش و پرورش اصلی‌ترین هدفی که دنبال می‌کند، رسیدن به مراتبی از حیات طیبه است که در سند تحول بنیادین به عنوان دکترین این وزارت آمده است.

وی افزود: در مکتب و فلسفه اسلام، مدل تربیتی متفاوت می‌شود. ما خواستیم خلا فلسفی آموزش و پرورش را با سند تحول بنیادین جبران کنیم. این سند در سال ۹۰ نوشته شد و ۱۳ سال از نگارش آن می‌گذرد.

پورثانی در ادامه افزود: سند تحول نوشته شد تا به عنوان مبنای فلسفه اسلامی آموزش و پرورش باشد و تعلیم و تربیت بر مبنای آن شکل بگیرد.

معاون پرورشی و فرهنگی با اشاره به نگاه برنامه‌ریزان سند تحول و تغییر نام وزارت آموزش و پرورش به وزارت تربیت گفت: یکی از کلیدی‌ترین و اصلی‌ترین واژه‌ها در سند تحول، تنوع موقعیت‌های یادگیری است.

وی در ادامه گفت: تنوع موقعیت یادگیری یعنی وقتی دانش‌آموز مطلبی یاد می‌گیرد، به عنوان نظام رسمی کشور آن را به رسمیت بشناسیم. این تنوع یعنی کانون فرهنگی تربیتی، بستر رشد و پرورش دانش‌آموز است.

وی افزود: نکته دوم مورد تأکید در سند، مدرسه به عنوان کانون تربیتی محله است. کانون تربیتی محله یعنی کانون باید در محله تأثیرگذار باشد، با ارکان دیگر ارتباط برقرار کند و برای محله برنامه داشته باشد.

پورثانی افزود: سند تحول بنیادین بر تربیت تمام‌ساحتی دانش‌آموز تأکید دارد؛ یعنی اینکه دانش‌آموز در تمام ۶ ساحت تربیت شود.

وی در ادامه ۲۲ انجمن کانون را ترجمان تربیت ۶ ساحتی سند تحول بنیادین دانست و گفت: تربیت یعنی فرایندی مستمر از وضع موجود نامطلوب به سمت وضع موجود مطلوب. تربیت فرایند است و مقطعی نیست.

وی گفت: در کانون‌ها فرایند تربیت اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال، کارینو یک اتفاق جدید برای رسیدن به فرایند تربیت است.

پورثانی افزود: در کانون به سمت تربیت تخصصی می‌رویم تا دانش‌آموز را رشد دهیم. کانون چند خصوصیت دارد. ما در مدرسه ملزم به آموزش یک درس مشخص هستیم، اما در کانون می‌توانیم بر مبنای تفاوت‌های انسانی، هوش و استعداد، دانش‌آموز را رشد دهیم.

وی گفت: تربیت در محیطی شروع می‌شود که برای متربی جذاب باشد. این فرایند در کانون محقق می‌شود و باید با جذاب‌سازی، دانش‌آموز را وارد کانون‌ها کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار