اولین رئیس‌جمهوری که سرزده به کلاس درس می‌رود؛

بازدید سرزده و تاریخی ‌رئیس‌جمهور از مدارس؛ آغاز تحولی بزرگ در نظام آموزشی

تهران (پانا) - ‌در شرایطی که همواره در دولت‌های گذشته، مسائل مهم کشور از جمله وضعیت فضاهای آموزشی به‌طور معمول در جلسات رسمی و برنامه‌ریزی‌های دستوری مطرح می‌شد، برای ‌اولین‌بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران، رئیس‌جمهور شخصاً و به‌صورت سرزده وارد مدارس شده و به‌طور مستقیم از مشکلات موجود آگاه شده است.

کد مطلب: ۱۵۳۰۹۴۸
لینک کوتاه کپی شد
بازدید سرزده و تاریخی ‌رئیس‌جمهور از مدارس؛ آغاز تحولی بزرگ در نظام آموزشی

این حرکت رئیس‌جمهور مسعود پزشکیان ‌نمایانگر رویکرد عملی دولت چهاردهم در قبال آموزش‌و‌پرورش است؛ رویکردی که برخلاف دولت‌های گذشته، نشان می‌دهد که نه تنها از نظر سخنرانی، بلکه به‌طور عملی نیز برای حل مشکلات فضاهای آموزشی در کشور اقدام می‌شود.

روز گذشته، مسعود پزشکیان به همراه وزیر آموزش و پرورش و رئیس دفتر خود، به صورت از پیش اعلام‌نشده به شهر‌ قدس رفتند و از دو مدرسه بازدید کردند. این بازدید، در نوع خود بی‌سابقه بود، زیرا برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران است که رئیس‌جمهور خود مستقیماً وارد مدارس شده، از کلاس‌های درس بازدید کرده و از نزدیک مشکلات دانش‌آموزان و معلمان را مورد بررسی قرار می‌دهد. او در این بازدید سر کلاس درس ‌معلمان نشست و نحوه تدریس آن‌ها را از نزدیک ارزیابی کرد.

د‌ر بازدید ‌پزشکیان از شهرقدس به‌ویژه از دبیرستان دخترانه عاشورا و دبستان والفجر، ‌مدیران مدارس از مشکلاتی همچون «کمبود تجهیزات»، «سن بالای ساختمان‌های مدارس»، «کمبود فضاهای آموزشی»، و حتی «ناایمن بودن برخی مدارس» صحبت کردند.

در این میان، نکته مهم‌تر این بود که رئیس‌جمهور به‌وضوح بر لزوم حل فوری این مشکلات تأکید کرد و در حضور مدیران مدرسه و مسئولان آموزش و پرورش شهرستان، خواستار تخصیص سهم آموزش در زمین‌های شهری شد. ‌اقدامی که نشان از درک عمیق رئیس‌جمهور از نیاز فوری به بهبود زیرساخت‌های آموزشی دارد. برخلاف سال‌های گذشته که اغلب از این مشکلات صحبت می‌شد ولی به‌طور جدی پیگیری نمی‌شد، رئیس‌جمهور پزشکیان به‌طور مستمر از وضعیت مدارس مطلع شد و برای حل مشکلات دستوراتی داد که حاکی از اراده قوی و عملی وی برای تغییرات واقعی بود.

‌‌پزشکیان همچنین بر «لزوم استفاده از فناوری‌های نوین» در مدارس تأکید کرد. در دیدارهای خود با مدیران مدارس، رئیس‌جمهور مطرح کرد که هر مدرسه باید این توانمندی را داشته باشد که بخشی از محتوای درسی خود را به‌صورت مجازی و در شبکه‌های اجتماعی به دانش‌آموزان ارائه دهد.

این تأکید بر استفاده از فناوری‌های نوین در دروس مدارس به‌ویژه در دوران کنونی که فناوری به جزء لاینفک زندگی روزمره تبدیل شده است، نشان‌دهنده توجه ‌پزشکیان به نیازهای روز دانش‌آموزان و زیست‌بومی است که نوجوانان در آن زیست می‌کنند. در واقع، این تصمیم از رئیس‌جمهور نه تنها به‌عنوان یک گام در راستای بهبود کیفیت آموزش، بلکه به‌عنوان یک پاسخ به تغییرات دنیای امروز و نیازهای دانش‌آموزان نسل جدید نیز می‌تواند تلقی شود.

‌پزشکیان در این دیدارها، ‌بر «استانداردسازی فضاهای آموزشی» و «محتوای درسی» تأکید ویژه‌ای داشت. وی تصریح کرد که در صورت وجود یک استاندارد مشخص، می‌توان به ارزیابی دقیق‌تری از عملکرد مدارس و نظام آموزشی کشور پرداخت. ‌رئیس‌جمهور اخیرا نیز در این زمینه تصریح کرده است که باید هیچ بهانه‌ای برای سال آینده وجود نداشته باشد که بگوییم هنوز مشکلات فضای آموزشی داریم.

‌یکی از جنبه‌های قابل‌توجه در بازدید رئیس‌جمهور پزشکیان، تأکید وی بر «عدالت آموزشی» در مناطق محروم بود. وی در بازدید از دبستان والفجر که در مجاورت یک جاده کامیون‌رو واقع شده است، به‌طور خاص بر لزوم «دسترسی آسان» و «محل مناسب مدارس» تأکید کرد. رئیس‌جمهور تصریح کرد که مدارس ابتدایی باید در مکانی واقع شوند که دانش‌آموزان به‌راحتی بتوانند به آن‌جا بروند و برای این منظور باید جاده‌ها و امکانات دسترسی به‌طور ویژه در نظر گرفته شود. تاکیدی که گواهی بر این دارد که ‌دولت چهاردهم قصد دارد در راستای رفع محرومیت‌ها و ایجاد دسترسی عادلانه به امکانات آموزشی برای همه دانش‌آموزان، به‌ویژه در مناطق محروم، اقدامات موثری انجام دهد.

‌اولتیماتوم یک‌ساله برای تحول‌

‌مسعود پزشکیان ‌برای حل مشکلات موجود در آموزش‌و‌پرورش و به‌ویژه در فضاهای آموزشی، یک «اولتیماتوم یک‌ساله» تعیین کرده است. وی تأکید کرده که تا یک سال آینده باید تمامی مشکلات فضاهای آموزشی رفع شود و دیگر نباید در هیچ کجای کشور گزارشی مبنی بر «کمبود فضاهای آموزشی» وجود داشته باشد. این دستور قاطع و تعیین زمان‌بندی مشخص، علاوه بر این‌که اراده و عزمی جدی برای حل مشکلات نظام آموزشی را نشان می‌دهد، همچنین می‌تواند پیامی به تمامی مسئولان و دست‌اندرکاران باشد که برای تغییرات اساسی در نظام آموزش، هیچ زمانی نباید تاخیر شود.

‌اقدام اخیر مسعود پزشکیان به‌ویژه در بازدید سرزده از مدارس شهر قدس، یک گام عملی و بسیار مهم در راستای تغییر و تحول نظام آموزشی کشور به‌ویژه در زمینه فضاهای آموزشی و استفاده از فناوری‌های نوین به‌شمار می‌رود. این اقدامات نه تنها به‌عنوان اولین اقدام جدی رئیس‌جمهور در این حوزه شناخته می‌شود، بلکه تأکید بر «عدالت آموزشی» و «استانداردسازی» فضاهای آموزشی، می‌تواند نقشه راهی برای بهبود وضعیت نظام تعلیم و تربیت در کشور باشد. این گام‌ها در راستای تحقق شعارهای دولت چهاردهم در‌خصوص «تحول آموزشی» و ایجاد «دسترسی عادلانه» به امکانات و تجهیزات آموزشی برای تمام دانش‌آموزان کشورمان صورت گرفته است و امید می‌رود که این روند در آینده نیز با شتاب بیشتری ادامه یابد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار