برگزاری کارگاه آموزشی پدافند غیرعامل و جنگ نرم در گردهمایی مدیران آموزش و پرورش
تهران (پانا) - کارگاه آموزشی «پدافند غیرعامل و جنگ نرم» در گردهمایی آموزشی مدیران و معاونان منابع انسانی آموزش و پرورش برگزار شد.
در گردهمایی آموزشی مدیران و معاونان منابع انسانی آموزش و پرورش، کارگاه آموزشی ویژهای با موضوع «پدافند غیرعامل و جنگ نرم» برگزار شد که با استقبال گسترده شرکتکنندگان همراه بود. این کارگاه توسط حمید منفرد، کارشناس ارشد حوزه پدافند غیرعامل و مدرس این حوزه، برگزار شد و محوریت آن آشنایی با مفاهیم و روشهای مقابله با تهدیدات نرم در نظام آموزشی کشور بود.
تعریف و تفکیک مفاهیم پدافند غیرعامل و مدیریت بحران
منفرد در آغاز کارگاه با اشاره به اهمیت شناخت دقیق تهدیدات، به تفکیک مأموریتهای پدافند غیرعامل و مدیریت بحران، افزود: هرگونه تهدیدی که منبع انسانی در آن دخیل باشد، در حوزه پدافند غیرعامل قرار میگیرد؛ درحالیکه تهدیدات طبیعی و بلایای غیرقابل کنترل مانند زلزله و سیل در حوزه مدیریت بحران جای میگیرند. بااینحال، این دو حوزه در بسیاری از موارد دارای نقاط اشتراک و همپوشانی هستند.
بررسی نظریههای استراتژیک جنگ نرم
وی نظریه «حلقههای واردن» را یکی از مهمترین ابزارهای تحلیل استراتژی جنگ نرم دانست و گفت: طبق این نظریه، جامعه به پنج حلقه شامل رهبری، زیرساختهای حیاتی، سیستمهای مواصلاتی، اراده ملی و نیروی عملیاتی تقسیم میشود. هدف اصلی جنگ نرم، ضربه زدن به این حلقهها از طریق تأثیرگذاری روانی و رسانهای است.
وی با بیان مثالهایی از تجربیات سایر کشورها، به تأثیر ابزارهای رسانهای و فضای مجازی در تضعیف اراده ملی اشاره کرد.
نقش آموزش و پرورش در مقابله با جنگ نرم
مدرس کارگاه امنیت در حوزه آموزش در ادامه به نقش کلیدی نظام آموزشی در مقابله با تهدیدات نرم پرداخت و گفت: مدارس و نظام آموزشی یکی از اصلیترین حلقههای مقابله با جنگ نرم هستند. در بسیاری از کشورها، آموزشهایی با هدف افزایش آگاهی دانشآموزان نسبت به تهدیدات نرم ارائه میشود که در این میان، تجربه کشور ژاپن بهعنوان یک الگوی موفق قابل توجه است.
وی همچنین به پروژههای آموزشی اجراشده در مدارس استان هرمزگان، بهویژه شهر بندرعباس، اشاره کرد و گفت: این برنامهها با هدف توانمندسازی معلمان و دانشآموزان طراحی شده و قابلیت تعمیم به سایر مناطق کشور را دارد.
تعاملات گروهی و پاسخ به سؤالات
در پایان کارگاه، فرصتی برای پرسش و پاسخ فراهم شد و شرکتکنندگان سؤالات خود را درباره روشهای اجرایی پدافند غیرعامل در مدارس مطرح کردند. منفرد با پاسخ به این سؤالات، به اهمیت برنامهریزی دقیق و هماهنگی بین دستگاههای آموزشی و امنیتی برای ارتقای سطح آگاهی عمومی تأکید کرد.
این گردهمایی با هدف افزایش توانمندی مدیران منابع انسانی و آشنایی بیشتر آنان با چالشها و تهدیدات پیش روی نظام آموزشی برگزار شد و مورد استقبال شرکتکنندگان قرار گرفت.
ارسال دیدگاه