خلاقیت در خدمت زندگی؛ دستاوردهای درخشان یک دختر دانشآموز
تهران (پانا) - در دنیای علم و فناوری، یک دانشآموز با ایدههای خلاقانه و تلاشهای مستمر، موفق به کسب مقامهای کشوری و جهانی در زمینههای مختلف علمی شده و به الگویی الهامبخش برای همنسلان خود تبدیل شده است.
در دنیای پرشتاب علم و فناوری، گاهی جرقههای امیدی از دل نوجوانان خلاق سر بر میآورند. آرمیتا شهیم، نوجوان ۱۶ ساله سمپادی از آذربایجان شرقی که دانشآموز پایه دوازدهم رشته ریاضی و فیزیک؛ یکی از همین جوانان بااستعداد است با ایدههای نوآورانه خود در حوزه لیزر و درمان دیابت، نه تنها نگاهها را به خود جلب کرده، بلکه نشان داده است که آیندهای روشن در انتظار علم پزشکی است. داستان او، الهامبخش هر فردی است که به دنبال تغییر و تحول در دنیای اطراف خود است.
آرمیتا شهیم در گفتوگو با پانا درباره شروع داستان نوآوری در وی گفت: «در پایه دهم، با موضوع "کاربرد نانو در خدمت شیمی سبز"، در زمینه کشت گیاهان دارویی در مناطق خشک و نیمهخشک با بهرهگیری از نانوذرات جاذب رطوبت، پا به عرصه پژوهش گذاشتیم. این طرح، با هدف کاهش مصرف آب از طریق حفظ رطوبت خاک، با راهنمایی استادان گرانقدر، خانم ایرانزاده و خانم ذاکر حمیدی به ثمر رسید.»
این نوجوان مخترع سمپادی درباره ادامه مسیر خود افزود: «در پایه یازدهم، نخست در یک سمینار دانشآموزی، کنفرانسی انگلیسی با موضوع "دیپتیک" ارائه دادیم که استاد راهنمای ما در این مسیر، خانم ذوقی بودند. همچنین در همان سال، در مسابقات کارسوق اپتیک و لیزر با موضوع عینک مخصوص نابینایان شرکت کردیم که با راهنمایی خانم نیکنژاد، موفق به کسب رتبه برگزیده کشوری شدیم. لازم به ذکر است که در طرح "نانو در خدمت شیمی سبز" نیز به عنوان برگزیده کشوری شناخته شدیم.»
وی افزود: «در همان سال یازدهم، در مسابقات رباتیک ایران نیز شرکت کردیم و توانستیم مقام دوم کشوری را ازآن خود کنیم. این مقام، منجر به کسب ۲۰ درصد سهمیه از بنیاد نخبگان شد که متأسفانه در کنکور سراسری تاثیری ندارد. در این مسیر، از راهنماییهای ارزشمند استاد شیخاحمدی، استاد نوید دهنقی و استاد مسعود طهماسبی بهرهمند بودیم. پس از کسب مقام دوم کشوری در رباتیک، به مسابقات جهانی روبوکاپ در آیندهوون هلند راه یافتیم و در آنجا نیز مقام نخست سوپر تیم را کسب کردیم. این موفقیتها، بار دیگر مرهون تلاشهای بیدریغ استادان راهنما بود.»
نقطه آغازین ایدهپردازی
شهیم در ادامه با اشاره به تاثیر رشته ریاضی در ایجاد تفکر حل مسئله در افراد گفت: «به عنوان یک دانشآموز رشته ریاضی، همواره به حل مسائل و یافتن راهحل برای مشکلات گوناگون علاقهمند بودهام. در مسیر نوآوریها و اختراعات نیز، با انجام کارهای تحقیقاتی، به موضوعاتی که برایم جذابیت داشتند، بیشتر میپرداختم و بدین ترتیب ایدههای نو شکل گرفتند.»
تاثیر تحقیقات بر دروس مدرسه
این دانشآموز برگزیده اولین جشنواره کشوری دانشآموز پژوهنده و فناور درباره اهمیت تحقیقات در یادگیری دروس مدرسه گفت: «بدون شک، تحقیقات به خصوص در زمینه رباتیک، تاثیر بسزایی در یادگیری مفاهیم درسی داشته است. به عنوان مثال، در رباتیک با مباحثی مانند برنامهنویسی، طراحی مدار و نرمافزار آشنا شدیم. این فعالیتها، دریچهای به دنیای عملی مفاهیم تئوری بود و به ما کمک کرد تا درک عمیقتری از دروس رشته ریاضی پیدا کنیم.»
فراز و نشیبهای مسیر نوآوری
وی همچنین افزود: «در این مسیر با چالشهای فراوانی روبرو شدیم. اما با حمایت خانواده، تلاش همتیمیها، راهنماییهای استادان و همکاری مدرسه، توانستیم بر این مشکلات فائق آییم. لازم به ذکر است که سرکار خانم پریشن، مدیریت مدرسه، در مسابقات هلند و خانم نجاتی در مسابقات رباتیک تهران، همواره پشتیبان ما بودند.»
شهیم در ادامه درباره برنامهریزی و مدیریت زمان گفت: «مسلماً، مدیریت زمان بین دروس دبیرستان و کارهای تحقیقاتی بسیار دشوار بود. اما با پشتکار و تلاش مداوم، سعی کردیم هر دو بخش را به نحو احسن پیش ببریم.»
نگاهی به آینده و مطالبات
این نوجوان مخترع سمپادی درباره چشمانداز آینده گفت: «متاسفانه، سهمیه بنیاد نخبگان تنها برای کنکور فرهنگیان کاربرد دارد که برای ما اولویت چندانی ندارد. به نظر میرسد مسئولین باید با ارائه تسهیلات و حمایتهای مالی، از نخبگان حمایت کنند و زمینه را برای شکوفایی استعدادهایشان فراهم آورند.»
وی افزود: «همچنان به فعالیتهای پژوهشی و ایدهپردازی علاقهمند هستم. در حال حاضر، به رشتههای کامپیوتر و مکانیک علاقه دارم و رباتیک در شکلگیری این چشمانداز، نقش بسزایی داشته است.»
ارزش تجاری ایدهها
شهیم درباره قیمت تمام شده اختراع خود گفت: «در طرح عینک مخصوص نابینایان، تلاش کردیم از قطعات سبک و ارزان قیمت استفاده کنیم. در زمینه رباتیک نیز با وجود تحریمها، تمام تلاشمان را کردیم تا قطعات مورد نیاز را با کمترین هزینه تهیه کنیم. متاسفانه، در این مسیر هیچگونه حمایت مالی از سوی ارگانهای دولتی صورت نگرفت و تمامی هزینهها با کمک خانواده تامین شد.»
این نوجوان سمپادی در پایان گفت: «از استادان عزیزم، جناب آقای شیخاحمدی، جناب آقای نوید زینبی و جناب آقای مسعود طهماسبی که همواره حامی ما بودند، تشکر و قدردانی میکنم. همچنین از خانوادهام نیز سپاسگزارم که در تمام این مسیر، پشتیبان و همراه من بودهاند.»
ارسال دیدگاه