در گفت‌وگوی پانا با یک معلم بررسی شد؛

راهکارهای ارتقای کیفیت آموزشی؛ از بازنگری کتاب‌های درسی و ایجاد پایگاه‌های «یادگیری شبکه‌ای» تا تغییر ساختار آموزش‌وپرورش

تهران (پانا) - دبیر ریاضی دوره اول متوسطه در شهرستان شاهرود استان سمنان مهمترین راهکاری کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت ارتقای کیفیت آموزشی را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۵۲۷۲۳۹
لینک کوتاه کپی شد
راهکارهای ارتقای کیفیت آموزشی؛ از بازنگری کتاب‌های درسی و ایجاد پایگاه‌های «یادگیری شبکه‌ای» تا تغییر ساختار آموزش‌وپرورش

اکرم خسروگردی، در گفت‌وگو با پانا درباره چگونگی تحقق ارتقای کیفیت آموزشی، گفت: «ارتقای کیفیت آموزشی را باید از چندین بعد مورد بررسی قرار داد و این مهم متاثر از عوامل متعدد است؛ از جمله توجه به محیط یادگیری که در آن معلمان و دانش‌آموزان با انگیزه و رغبت به یاددهی و یادگیری بپردازند، توجه به ارتقای شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان، دسترسی به محتوای مناسب آموزشی و در درجه اول تحول در کتاب‌های درسی، امکان بهره‌گیری مناسب از فناوری‌های نوین آموزشی و روش‌های نوین تدریس؛ از جمله آموزش تلفیقی می‌تواند منجر به ارتقای کیفیت آموزشی شود.»

تراکم بالای دانش‌آموزان در کلاس درس، سبب افت تحصیلی می‌شود 

وی ادامه‌ داد: «مسلما تراکم بسیار بالای دانش‌آموزان در کلاس‌های درس، منجر به افت تحصیلی یادگیرندگان و کاهش رضایت معلمان از نحوه‌ تدریس خواهد شد. در چنین کلاسی عملا بسیاری از روش‌های موثر تدریس قابل اجرا و مدیریت نخواهد بود.»

خسروگردی به بهینه‌سازی فضای آموزشی اشاره کرد و گفت: «بهینه‌سازی فضای آموزشی و امکانات فیزیکی فضای آموزشگاه؛ مانند کارگاه، آزمایشگاه، سایت و فضای تفریحی مناسب، نقش مهمی در یاددهی و یادگیری ایجاد خواهد کرد.»

لزوم تشکیل پایگاه‌های یادگیری شبکه‌ای برای ایجاد اجتماعات یادگیری اثربخش دانش‌آموزان

مدرس دانشگاه فرهنگیان سمنان درباره راهکارهای ارتقای کیفیت آموزشی، افزود: «در برنامه کوتاه‌مدت، بازبینی برنامه درسی با توجه به ویژگی‌ها و خصوصیات نسل جدید دانش‌آموزان و توجه به نیازها و علایق آنان باعث می‌شود که دانش‌آموزان ارتباط بهتری با دروس پیدا کنند و حتی می‌توان برای ایجاد اجتماعات یادگیری متمرکز و اثربخش به ایجاد پایگاه‌های یادگیری شبکه‌ای نیز پرداخت. همچنین توجه توام به دانش و مهارت نیز باید مدنظر برنامه‌ریزان درسی قرار گیرد.»

لزوم تحول در ساختار نظام آموزش و پرورش از حالت متمرکز به نیمه متمرکز

اکرم خسروگردی ادامه داد: «در برنامه میان‌مدت می‌توان به ایجاد مدارس با رویکرد STEAM روی آورد و تعداد چنین مدارسی را افزایش داد و در برنامه بلندمدت نیز نیازمند تحول اساسی در ساختار نظام آموزش و پرورش از حالت متمرکز به نیمه متمرکز هستیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار