وزارت آموزش‌وپرورش چه برنامه‌هایی برای ارتقای کیفیت آموزشی دارد؟

تهران (پانا) - معاون وزیر آموزش‌وپرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی مهمترین اقدامات وزارت آموزش‌و‌پرورش برای تحول در برنامه درسی ملی و ارتقای کیفیت آموزشی را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۵۲۶۱۹۴
لینک کوتاه کپی شد
وزارت آموزش‌وپرورش چه برنامه‌هایی برای ارتقای کیفیت آموزشی دارد؟

حجت‌الاسلام والمسلمین علی لطیفی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه دولت ‌برای آموزش‌و‌پرورش دو برنامه شاخص شامل «ایجاد عدالت در فضاهای آموزشی» و «ارتقای کیفیت آموزشی» دارد؛ اظهار کرد: «واقعاً باید از رئیس‌جمهور تقدیر کرد، ‌آموزش‌و‌پرورش باید قدردان باشد و قدر این توجه را بداند.» 

ارائه برنامه‌های آموزش‌وپرورش برای ارتقای کیفیت آموزشی در سه سطح

وی ادامه داد: «کیفیت، ‌دغدغه ‌جدی ماست، در این زمینه در جلساتی که با رئیس‌جمهور برگزار شد، طبق آن چیزی که خود آقای رئیس‌جمهور دستور دارند، مقرر شد ‌در سه سطح کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت، برنامه‌ها از سوی آموزش و پرورش آماده شود. برنامه‌های ارتقای کیفیت آموزشی در این سه سطح در ‌جلسه قبل خدمت ایشان ارائه شد.»

تحول در برنامه درسی ملی؛ یکی از برنامه‌های میان‌مدت آموزش و پرورش

معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: «یکی از برنامه‌های بلندمدت، مساله برنامه درسی بود که به سمع و نظر رئیس‌جمهور رسید. ‌در حال حاضر بر روی چند برنامه کوتاه‌مدت متمرکز هستیم. برنامه‌های کوتاه‌مدت به‌معنای اقدام‌هایی که اکنون می‌تواند کمک کند تا ‌وضعیت کیفیت و عدالت آموزشی خصوصاً در مدارس دولتی عادی رشد پیدا ‌کند.»

توانمندسازی معلمان در زمینه اصلاح روش‌های یادگیری در کلاس درس؛ برنامه کوتاه‌مدتِ اولویت‌دارِ آموزش‌و‌پرورش برای ارتقای کیفیت

لطیفی گفت: «‌دو ‌برنامه از سوی معاونت‌های آموزشی ابتدایی و متوسطه طراحی شد ‌و الان برنامه کوتاه‌مدت ما به‌صورت خاص، ‌بر اجرایی‌کردن آن برنامه‌ها متمرکز است. برنامه‌ها هم بر‌اساس ‌مطالبه و انتظار ‌رئیس‌جمهور، ‌با حوزه توانمندسازی معلمان در زمینه اصلاح روش‌های یادگیری در کلاس درس مرتبط است.»

وی به برخی از تاکیدات مقامات دولتی مبنی بر اصلاح برنامه درسی، اشاره کرد و گفت: «فرمایش بزرگواران مبنی بر تغییر برنامه درسی را نباید به‌معنای خاص فقط کتاب درسی تعریف کرد. برنامه درسی در یک تعریف کلی عبارت است از نقشه آموزش و پرورش برای تربیت. حتی ‌وقتی ما ‌درباره معلم و برنامه‌های نگهداشت و تربیت معلم صحبت می‌کنیم، ‌به بخشی از این برنامه اشاره داریم. برنامه درسی است که مشخص می‌کند ما به چه معلمانی، با چه توانمندی‌هایی و با چه ویژگی‌هایی نیاز داریم. بنابراین فهم ما از برنامه درسی باید یک فهم خیلی گسترده باشد.»

برنامه «‌راهنمای عمل برنامه درسی ملی در سطح مدرسه» در دست تدوین است

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: «‌‌تغییرات شروع شده است، اما بخشی از این تغییرات چیزی نیست که به‌صورت عمومی بازتاب داشته باشد. در اردیبهشت امسال با مدیران کل و معاونان آموزش ابتدایی کل کشور در اصفهان جلسه‌ای برگزار کردیم و ‌بخشی از این تغییرات که باید اتفاق بیافتد را ارائه دادیم. این تغییرات، طرحی بود که در سازمان پژوهش تحت عنوان «ارائه راهنمای عمل برنامه درسی ملی در سطح مدرسه» در حال پیگیری است.»

لطیفی تاکید کرد: «ما نیاز داریم که یک صورت‌بندی از برنامه درسی ملی به زبان مدرسه، برای مدرسه ارائه کنیم که در چارچوب آن برنامه، تمام فعالیت‌هایی که در مدرسه انجام می‌شود؛ تربیتی و آموزشی، یکپارچگی و انسجام مناسبی پیدا کند. ‌هر مدرسه‌ای بتواند متناسب با شرایط خود، در چهارچوب آن برنامه، برنامه خود را تنظیم کند. این چهارچوب در حال تدوین است.»

«نظام‌واره شایستگی‌های پایه و عمومی تحصیلی» در انتظار تصویب در شورای عالی آموزش‌و‌پرورش

وی تصریح کرد: «همپای ‌این تعدیل، ‌کارهای دیگری نیز در دست اقدام است. این کارها چیزی صرفا از جنس ابلاغ بخشنامه نیست، فرهنگ‌سازی می‌خواهد. بخش دیگری ‌از این تحول در برنامه درسی که سازمان پژوهش باید در زمینه «شایستگی‌های پایه» انجام می‌داده، انجام و با عنوان «نظام‌واره شایستگی‌های پایه و عمومی تحصیلی» تمام شده است. ‌در شورای عالی آموزش و پرورش هم مطرح شده و منتظر تصویب نهایی آن هستیم. شایستگی‌های پایه، آن بخش از مهارت‌ها و توانمندی‌هایی هستند که دانش‌آموزان به آن‌ها نیاز دارند و محتوای آموزشی باید متناسب با آن‌ها ‌تغییر کند.»

تدوین پیش‌نویس «اصلاح جدول عناوین دروس و توزیع زمان آموزش» برای دوره اول ابتدایی

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه به دیگر اقدامات این سازمان در زمینه تحول در برنامه درسی ملی اشاره کرد و گفت:‌ «کار دیگری که برای تغییر و تحول در برنامه درسی باید انجام شود «اصلاح جدول عناوین دروس و توزیع زمان آموزش» است که پیش‌نویس این اقدام برای دوره اول ابتدایی در سازمان پژوهش انجام شده و جهت تصویب به شورای عالی آموزش‌و‌پرورش ارسال خواهد شد.»

الگوی مدرسه تراز سند تحویل بنیادین آموزش‌و‌پرورش، بخشی از یک برنامه تحولی کلان

حجت‌الاسلام لطیفی در پایان با بیان اینکه اقدامات متعددی در دستورکار است که بخشی از آن‌ها در سازمان پژوهش و برخی دیگر هم در بخش‌های مختلف آموزش و پرورش در حال انجام است، گفت:‌ «آخرین مورد هم الگوی مدرسه تراز سند تحویل بنیادین آموزش و پرورش است که حدود دو - سه ماه اخیر ابلاغ شد. این اقدام هم ‌بخشی از همین تحول کلان است. این طرح قرار است امسال در ۱۰ درصد مدارس اجرایی شود و انشالله پس از آن عمومیت پیدا خواهد کرد. براساس این الگو، ‌مدرسه‌ها می‌توانند و باید برنامه‌های خودشان را بر‌اساس یک چهارچوب منسجم و منظم هماهنگ کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار