مدرسه باید به تنوع فرهنگی دانش‌آموزان احترام بگذارد/ احترام به تنوع دانش‌آموزان باید به یک استاندارد رفتاری تبدیل شود

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت معلم و مربی باید همه دانش‌آموزان را ارزشمند بدانند و مدرسه به تنوع فرهنگی آنان احترام بگذارد، زیرا سرنوشت هر کودکی مهم است و موفقیت او، موفقیت همه است. هر کودکی ممکن است آینده کشور و حتی جهان را تحت تأثیر قرار دهد.

کد مطلب: ۱۵۲۶۰۸۲
لینک کوتاه کپی شد
مدرسه باید به تنوع فرهنگی دانش‌آموزان احترام بگذارد/ احترام به تنوع دانش‌آموزان باید به یک استاندارد رفتاری تبدیل شود

رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش و استاد دانشگاه تهران، در بیستمین همایش سالانه «انجمن مطالعات برنامۀ درسی ایران» با عنوان «برنامۀ درسی و عدالت» به ضرورت توجه به تنوع دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: «تا زمانی که خلق دانش جمعی به رسمیت شناخته نشود و نظام آموزشی به ظرفیت‌های متنوع دانش‌آموزان توجه نکند و نتواند مشارکت فعال خانواده‌ها را در برنامۀ درسی محقق سازد، نمی‌توان به برنامۀ درسی عادلانه و منصفانه‌ای دست یافت.»

احترام به تنوع دانش‌آموزان باید به یک استاندارد رفتاری تبدیل شود

حکیم‌زاده با تأکید بر اینکه احترام به تنوع دانش‌آموزان در مدارس باید به یک استاندارد رفتاری تبدیل شود، اظهار داشت: «عدم توجه به فرصت‌های برابر برای همه دانش‌آموزان و جداسازی آنان، همان‌گونه که به دانش‌آموزان خانواده‌های کمتربرخوردار آسیب می‌زند، به دانش‌آموزان خانواده‌های برخوردار نیز آسیب می‌رساند.»

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه شرط تحقق عدالت در برنامه درسی، ملاک قرار دادن دانش‌آموز به عنوان یادگیرنده است، خاطرنشان کرد: «ساختار خانواده دانش‌آموزان، مهاجر بودن آنان، قومیت، نژاد، مذهب، زبان و منطقه جغرافیایی در شرایط یادگیری دانش‌آموزان تفاوت ایجاد می‌کند. از این رو، برنامۀ درسی می‌تواند در جهت پوشش شکاف‌های ایجاد شده ناشی از برخی سیاست‌ها، نقش مؤثری ایفا کند.»

هر کودکی ممکن است آینده کشور و حتی جهان را تحت تأثیر قرار دهد

حکیم‌زاده در پایان بر لزوم توجه به سه اصل مهم در رویکرد فراگیر در طراحی برنامۀ درسی شامل چرایی یادگیری (انگیزش)، چیستی یادگیری (محتوا) و چگونگی یادگیری (تعیین اهداف، استراتژی‌ها و مهارت‌ها) تأکید کرد و گفت: «هرچند ممکن است در محتوای کتاب‌های درسی ما شاهد رویکرد چندفرهنگی قوی نباشیم، اما نگاه و رویکرد معلمان و مدیران در محیط مدرسه و کلاس بسیار مهم است. معلم و مربی باید همه دانش‌آموزان را ارزشمند بدانند و مدرسه به تنوع فرهنگی آنان احترام بگذارد، زیرا سرنوشت هر کودکی مهم است و موفقیت او، موفقیت همه است. هر کودکی ممکن است آینده کشور و حتی جهان را تحت تأثیر قرار دهد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار