رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور خبر داد:

عبور تعهد خیرین مدرسه ساز از ۱۱ هزار میلیارد تومان در سال جاری

تهران (پانا) - رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور گفت: حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان تا پایان سال ۱۴۰۳ توسط رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور برای نوسازی مدارس هدف گذاری شده است که این میزان بیشترین تخصیص عمرانی در کشور خواهدبود.

کد مطلب: ۱۵۲۵۹۷۳
لینک کوتاه کپی شد
عبور تعهد خیرین مدرسه ساز از ۱۱ هزار میلیارد تومان در سال جاری

حمیدرضا خان محمدی معاون‌ وزیر آموزش و پرورش و رییس این سازمان؛ امروز شنبه ۲۴ آذرماه در گردهمایی معاونان فنی و اجرایی ادارات کل استان های سراسر کشور، با اشاره به اعتبارات سال گذشته، اظهار داشت: علیرغم مشکلات با تلاش همه ارکان سازمان جذب واقعی شکل گرفت این میزان تبدیل به پیشرفت پروژه شد.

وی با اشاره به لزوم شکل گیری نظام تامین مالی در پروژه ها گفت: ناترازی محصول بی‌برنامگی است، ۴۰ منطقه آموزشی زیر ۳ مترمربع سرانه دارند که آن نشانه عدم برنامه‌ریزی درست است.

 خان محمدی با بیان اینکه عدم برنامه‌ریزی مشکلات زیادی را در نظام آموزشی ایجاد می‌کند، تصریح کرد: آموزش و پرورش با کمبود ۱۰۰هزار معلم روبه رو است که این کمبود به دلیل نبود برنامه و پیش‌بینی هاست، یک علت آن وجود و ساخت مدارس کوچک است، در روستاهایی که با کاهش جمعیت مواجه بوده‌ایم مدارس سه کلاسه ساختیم که کارایی خود را ازدست داده‌اند.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با بیان اینکه حوزه‌های فنی و اجرایی استان‌ها قوی‌ترین، کاربردی‌ترین و مهمترین بخش‌ها در ساختار و پیشبرد طرح های این سازمان هستند، اظهار کرد: شما بازوان اصلی مدیران کل هستید و باید مدیران کل با همراهی شما از تمامی‌پروژه‌ها بازدید میدانی نموده و روی این پروژه‌ها تسلط کامل داشته‌باشند.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود : با مطالعه دقیق و توجه به اسناد بالادستی همچنین برش‌های استانی لازم است نقشه راه تهیه شود و این برنامه در استان و با توجه به شرایط آنجا بومی‌سازی شود، نمی‌توان نسخه واحدی برای تمام استان‌ها تهیه و اجرا کرد، پروژه‌ها باید بر این مدار بومی‌سازی و تعریف شوند.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در ادامه با اشاره به آغاز نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی با رویکرد مشارکت مردم محور گفت: این طرح که با ابتکار رییس‌جمهور شکل گرفته با دقت و حساسیت معاونان فنی و اجرایی دنبال شود، دکتر پزشکیان شخصا پیگیر موضوعات عدالت فضا و کیفیت بخشی آموزشی در حوزه آموزش و پرورش هستند که در طول تاریخ بی‌نظیر است.

وی ادامه داد: رئیس جمهور در بحث آموزش و پرورش نیز به زیرساخت نگاه ویژه دارند و در این مورد زیرساخت با اولویت مدارس سنگی، کانکسی سرانه اسناندارد و بالای ۳۵ دانش‌آموز است، همچنین مدارس عارضه‌ای و دارای سرانه پایین پروژه‌های نیمه‌تمام به لطف خدا و زحمت شما به نتایج خوبی خواهد رسید.

خان محمدی مدرسه‌سازی با رویکرد « کانون تربیت و پیشرفت محله » را یکی دیگر از موضوعات مورد توجه و بر اساس سند تحول بنیادین برشمرد و گفت:  بر اساس راهنمای عملی که در حال تصویب شورای عالی آموزش و پرورش است مدرسه باید دارای ویژگی‌هایی باشد تا به اهالی محله و یا روستا خدماتی ارائه دهد؛ از نماز خانه که محل برگزاری مراسم و مسجد باشد تا محوطه برای ورزش و برگزاری کلاس و.... مدارس بزرگ مقیاس، فضاهای جانبی، توجه به کارگاه و نمازخانه و....کالبد زمینه‌ساز تقویت نطام ‌آموزش‌وپرورش از جمله این موارد است. سند تحول به ساخت های مختلف تربیتی توجه دارد. همه این موارد در یک کالبد جمع شده‌است .

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور خطاب به معاونان فنی و اجرایی بیان داشت:شما مسئول کیفیت مدارس هستید، توجه کنید کیفیت باید در همه ابعاد فنی، سازه‌ای و معماری وجود داشته‌باشد.

وی بااشاره به توجه به آیین‌نامه و اجرای دقیق ضوابط گفت: در زلزله‌های اخیر پایداری خوب مدارس بیانگر عملکرد خوب شماست که مسئولیت خود را درست انجام داده‌اید. هیچ چیز نباید باعث افت کیفیت شود.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با تاکید بر تشکیل و راه‌اندازی شوراهای منطقه‌ای تاکید کرد: باید زمینه ارتباط بیشتر و اشتراک‌گذاری برای تبادل تجربیات در این زمینه افزایش یابد و در بهبود طراحی و ساخت تاثیرگذار باشد.

معاون وزیر آموزش افزود: یکی دیگر از موضوعات و دغدغه‌های مورد توجه، کاهش زمان اجرای پروژه و قیمت تمام شده آن است که در بعضی استان‌ها بیشتر از متوسط بوده‌است و معاونین به این موارد توجه کنند و پس از بررسی موارد راه‌حل‌هایی ارائه شود.

خان محمدی بر عبور کردن از روش‌های سنتی و استفاده از امکانات و فناوری‌‌های نوین و هوش مصنوعی در طراحی و ساخت و سازها تاکید کرد.

 معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه موارد مربوط به مدرسه‌سازی در برنامه هفتم توسعه باید حتما مطالعه و مرور شود، گفت: در اولویت‌های اجرایی و نقاط راهبردی برنامه هفتم باید دقت شود تا سرانه دانش آموزی به ۶.۱متر مربع برسد، استانداردسازی صددرصدی سیستم های گرمایشی مدارس، سرانه یک متر مربعی ورزشی، کاهش تراکم کلاس‌های درس به زیر ۳۵ نفر؛ ساخت و باز تخصیص ۱۰۰۰ هنرستان،  ساخت ۲۰۰ مجتمع بزرگ مقیاس از جمله مواردی است که طبق برنامه باید به آن ها برسیم.

ماده ۱۸ قانون شوراها، ماده ۱۳ ، سه درصد عوارض، مقاوم سازی با رویکردهای نوین اولویت است، توجه ویژه به توسعه هنرستان‌ها، اتمام طرح های نیمه تمام، نیازسنجی در خصوص پروژه های ورزشی، تشکیل شورای فنی در استان، صنعتی‌سازی، شناسنامه فنی و به روز‌آوری آمار و اطلاعات، سرانه دقیق در مناطق و نواحی،  توجه به معماری، از دیگر نکات مورد  تاکید رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در این جلسه بود.

براساس تاکید رئیس جمهور نهضت تحولی توسعه عدالت در فضاهای آموزشی کشور با رویکرد مشارکت مردم محور در اولویت دولت چهاردهم قرار گرفت . پیش بینی می شود در مرحله نخست تمامی مدارس سنگی ناایمن در سراسر کشور ساماندهی شوند.

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار