نمایندگان تشکل‌های فرهنگیان در دیدار با وزیر آموزش و پرورش چه گفتند؟

تهران (پانا) - نشست نمایندگان تشکل‌های فرهنگیان با وزیر آموزش و پرورش برگزار شد.

کد مطلب: ۱۵۲۳۰۲۹
لینک کوتاه کپی شد
نمایندگان تشکل‌های فرهنگیان در دیدار با وزیر آموزش و پرورش چه گفتند؟

محمد داوری، سخنگوی سازمان معلمان در این نشست به مطالبه فرهنگیان از صندوق ذخیره فرهنگیان اشاره کرد و گفت: مطالبه‌گری فرهنگیان از این صندوق استمرار دارد و ضرورت دارد تا به دغدغه‌های آن‌ها پرداخته شود. 

وی به بی‌توجهی به ارزش مالکانه در دوره‌های قبل که مرکز اعتراض معلمان بوده، اشاره کرد و گفت: بی‌توجهی در برخی دوره‌ها به توقف ارزش مالکانه هم رسید. بنابراین در دوره جدید توقع داریم تا مسائل این‌چنینی پیگیری و اعتمادسازی شکل بگیرد.

تصمیمات سازنده‌ای درباره ارزش مالکانه گرفته شود

داوری به چالش‌های این صندوق اشاره کرد و افزود: این دوره برای جامعه فرهنگیان با رویکرد انتظار و امید همراه است که امیدواریم به انتظارت پایان داده شود و امیدها متجلی شود.

وی ضمن تشریح چالش‌های موجود در صندوق ذخیره فرهنگیان به راهکارهایی اشاره کرد و گفت: شایسته است در دوره جدید در خصوص اصلاح اساسنامه و ارزش مالکانه و .... تصمیمات سازنده‌ای گرفته شود. 

سخنگوی سازمان معلمان بر مشارکت تشکل‌ها در نظام تعلیم و تربیت تاکید کرد و گفت: باید درهای مدارس را به روی تشکل‌ها و اساتید دانشگاهی باز بگذارید.

تأکید بر اجرای سند تحول در درون مدرسه

در ادامه، مصطفی پردلی، دبیرکل تشکل فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان، با اشاره به دغدغه رهبری در حوزه آسیب‌های اجتماعی، گفت: این آمادگی وجود دارد تا با توانمندسازی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان و نومعلمان به تعالی نظام تعلیم و تربیت در این زمینه کمک کنیم.

وی به موانع و مشکلات صدور کارت پایان خدمت نومعلمان که تعهد خدمت آن‌ها به پایان رسیده است اشاره کرد و گفت: رفع این موانع نیازمند رایزنی با سازمان نظام وظیفه است.

پردلی افزود: مشکل دیگر مربوط به تحصیلات تکمیلی فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان است که نومعلمان نمی‌توانند در مقطع ارشد و دکتری در رشته‌ای غیر از رشته کارشناسی ادامه تحصیل دهند.

تغییرات به‌هنگام و شایسته در این وزارتخانه ضرورت دارد

زهرا بوذری، عضو مجمع فرهنگیان ایران اسلامی، در ادامه این نشست با بیان اینکه آموزش و پرورش باید در راستای اهداف و سیاست‌های دولت چهاردهم حرکت کند، گفت: پرمخاطب‌ترین وزارتخانه دولت، آموزش و پرورش است. بنابراین با توجه به این جامعه بزرگ مخاطبان، تغییرات به‌هنگام و شایسته در این وزارتخانه ضرورت دارد و مطالبه این قشر است.

وی ضمن انتقاد از برخی رویه‌ها در خصوص گزینش معلمان، افزود: این رویه در گذشته، سبب قطع همکاری بسیاری از معلمان شده است.

عضو مجمع فرهنگیان ایران اسلامی بر ضرورت تغییرات مدیریتی در استان‌ها و شایسته‌سالاری تأکید کرد.

توسعه مدارس مهارتی جدی گرفته شود

در ادامه جلسه، صدیقه مرادی، قائم‌مقام دبیر کل و عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی معلمان، ضمن بیان نکات و دغدغه‌هایی از مسائل آموزش و پرورش، پیشنهاد کرد جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی، توسعه مدارس مهارتی در پیش گرفته شود.

وی بر تغییر محتوای کتب درسی، تغییر نگرش در دانشگاه فرهنگیان، گزینش‌های علمی به جای گزینش سلیقه‌ای و اجرای کامل رتبه‌بندی برای بازنشستگان ۱۴۰۰ تأکید کرد.

تشکل‌ها می‌توانند بازوان اجرایی و نظارتی حاکمیت باشند

یاسر سرگزی، عضو جمعیت معلمان و فرهیختگان، ضمن بیان اینکه تشکل‌ها هم فرصت هستند و هم تهدید، افزود: اگر به تشکل‌ها به عنوان بازوان اجرایی و نظارتی در حاکمیت نگاه شود، قطعاً در این مسیر، توسعه و رشد پدیدار خواهد شد.

وی در ادامه بر شایستگی و تخصص در انتصابات تأکید کرد.

حضور پزشکیان در شورای عالی، سبب رفع بسیاری از دغدغه‌های نظام تعلیم و تربیت خواهد شد

محمدعلی امیری، دبیرکل جامعه اسلامی فرهنگیان، نیز در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه انتصابات اخیر بخشی از خلأهای موجود در آموزش و پرورش را برطرف کرد، افزود: ظرفیت و پتانسیل‌های افراد منصوب‌شده در شناخت میدان که همان مدرسه است، قابل توجه است.

وی با بیان اینکه حضور دکتر پزشکیان در شورای عالی فرصت مهمی برای این وزارتخانه محسوب می‌شود، گفت: این اقدام، هنر بزرگی است زیرا سبب رفع دغدغه‌های بسیاری در نظام تعلیم و تربیت خواهد شد.

امیری کمبود نیروی انسانی و کمبود نیروهای متخصص در معاونت پرورشی را از دیگر چالش‌های این وزارتخانه برشمرد.

توسعه کیفی مدارس دولتی در دستور کار آموزش و پرورش باشد

مسلم میرزاپور، از اعضای جمعیت اسلامی فرهنگیان، در ادامه این نشست با تأکید بر ارتقای کیفیت مدارس دولتی، گفت: آموزش و پرورش باید تمام توان خود را در این زمینه به کار بگیرد.

وی ادامه داد: ضرورت دارد نسل جدید با رویکرد توانمندسازی و مهارتی برای آینده کشور هدایت و تربیت شوند.

میرزاپور با تأکید بر اجرای سند تحول بنیادین، افزود: اجرای سند تحول بنیادین باید در اولویت اقدامات آموزش و پرورش باشد.

وی به اهداف صندوق ذخیره فرهنگیان اشاره کرد و گفت: این صندوق باید در راستای اهدافی که از ابتدا تعریف شده بود، حرکت کند و صندوق حمایتی برای معلمان باشد.

تأکید بر شفاف‌سازی در صندوق ذخیره فرهنگیان

سید نصرالله فاضلی، از اعضای کانون تربیت اسلامی، به ارائه گزارشی از عملکرد و اقدامات دولت شهید رئیسی در حوزه آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: در دولت دکتر پزشکیان نیز نگاه مدیریتی ارزشمندی در پیش گرفته شده است.

وی با تأکید بر اینکه چشم‌انداز آموزش و پرورش را امام خمینی (ره) تعیین کرد، افزود: امام فرمودند که معلمی شغل انبیاء است و نباید از این چشم‌انداز دور بمانیم.

فاضلی بر رفاه معلمان تأکید کرد و گفت: بنا بود در همین زمینه سازمان رفاه معلمان ایجاد و در راستای حمایت از معلمان راه‌اندازی شود که ظاهراً به سرانجام نرسید.

وی خواستار شفاف‌سازی در صندوق فرهنگیان شد و گفت: نیازمند گزارش‌های دقیق و روزانه از این صندوق هستیم.

تأکید بر برقراری سنوات ارفاقی فرزندان شهید

فاطمه جهان آرا، عضو کانون فرهنگیان شاهد و ایثارگران، با تأکید بر اینکه این تشکل صنفی و غیرسیاسی است، اذعان کرد: باید به جایگاه فرزندان شهید و خانواده‌های آنان توجه کرد زیرا برخی از آن‌ها مهجور هستند.

وی ضمن تأکید بر دیدار وزیر با فرزندان شهدا، افزود: برقراری سنوات ارفاقی فرزندان شهید از دیگر مطالبات است.

جهان آرا با اشاره به اینکه در رتبه‌بندی نسبت ایثارگری نیامده است، خواستار رفع این مسئله و برطرف شدن دغدغه ایثارگران شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار