معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با پانا خبر داد:
فعالیت بیش از ۳۰۰ مدرسه با یک یا دو دانشآموز در کشور
آموزشوپرورش تمام توان خود را برای ایجاد مدرسه و اختصاص معلم بهکار گرفته است/ نهادهای مختلف باید در کنار آموزش و پرورش بایستند تا به نتیجه مطلوب دست یابد
تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزشوپرورش تمام توان خود را برای اختصاص معلم و ایجاد مدرسه، بهکار گرفته است، گفت امیدواریم که همکاری دستگاههای بیرونی گسترش پیدا کند و شاهد باشیم که کودکان واجبالتعلیم در کلاسهای درس حاضر بوده و خارج از کلاسها نباشد.
رضوان حکیمزاده در گفتوگو با پانا درباره برنامه انسداد مبادی بیسوادی گفت: «برنامه انسداد مبادی بیسوادی مربوط به دوره یا معاونت خاصی نیست. یکی از ماموریتهای اصلی وزارت آموزشوپرورش ایجاد فرصتهای دسترسی برابر برای همه فرزندان این کشور است. بنابراین چون یکی از ماموریتهای اصلی است، در گذشته هم بوده است. برنامه انسداد مبادی بیسوادی با این عنوان تقریباً از ۱۰ سال قبل شروع شده است.»
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: «در دوره اولی که من مسئولیت داشتم، این برنامه ادامه پیدا کرد. در دوره بعد هم این برنامه ادامه پیدا کرد و در حال حاضر نیز در دستورکار وزارت آموزش و پرورش و یکی از برنامههای اصلی وزارت است.»
وی افزود: «جزو شاخصهای عملکردی اصلی وزارتخانه این است که وزارت آموزشوپرورش بتواند تعداد کودکان را در مدرسه افزایش و بازماندگان از تحصیل را کاهش دهد. آقای وزیر هم در دیداری که از معاونت آموزش ابتدایی داشتند تاکید کردند که مهمترین ماموریت وزارتخانه این است که ما فرصت حضور همه کودکان را در مدرسه فراهم کنیم و ما نیز پیگیر این مسئله هستیم.»
حکیمزاده افزود: «البته ما تعدادی همکاریهای درون سازمانی داریم که خوشبختانه به خوبی در حال پیگیری است. همچنین به تعدادی همکاریهای برونسازمانی نیاز داریم. سازمان ثبت احوال و معاونت پیشگیری از جرم قوه قضائیه بهعنوان اهرم قانونی که میتواند اشخاصی که مانع حضور کودکان شدند را شناسایی و در واقع پیگیری کند، در کنار ما میتواند کمک خوبی باشد.»
معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت: «امسال برنامههای خوبی نیز با این نهادها داشتیم و خوشبختانه کارگروه انسداد مبادی بیسوادی را مجدداً فعال کردیم. شخص آقای وزیر هم از نزدیک این برنامهها را رصد میکند و ما نیز این برنامهها را در دستورکار داریم.»
تا جایی که به آموزش و پرورش مربوط میشد پیگیری کردیم
وی در ادامه افزود: «در هر حال ممکن است برنامههای ما آنطور که ما انتظار داریم، اتفاق نیافتد. عدم حضور کودکان در مدرسه یکسری دلایل آموزشی و یکسری دلایل بیارتباط به آموزشوپرورش دارد. این مشکلات تا آنجا که به وظایف آموزش و پرورش مربوط میشود، ایجاد مدرسه و در نظر گرفتن معلم دو وظیفه اساسی است که باید انجام بدهد.»
حکیمزاده در ادامه افزود: «درحال حاضر بیش از ۳۰۰ مدرسه داریم که یک یا دو دانشآموز دارند و یک معلم برای یک دانشآموز محروم اختصاص یافته است.»
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: «زمانی که کودکان به دلیل فقر اقتصادی، ممانعت خانوادهها و... امکان حضور در مدرسه را ندارند، نهادهای ذیربط باید حتماً از این دانشآموزان حمایت کنند. زمانی که خانوادهها مانع تحصیل دانشآموزانشان میشوند، قوه قضائیه این اهرم را دارد که مطابق قانون والدین را موظف کند تا بر طبق قوانین مصوب که به عنوان جرمانگاری تلقی شده، فرزندانشان را به مدرسه بفرستند.»
وی افزود: «اگر نهادهای مختلف در کنار آموزشوپرورش باشند ما میتوانیم به نتیجه مطلوب برسیم. چراکه آموزشوپرورش بهصورت خاص هیچ بودجه جداگانهای برای هزینه در این کار ندارد. بسیاری از زمانها مدیران مدارس به هزینه خودشان و با کمک خیرین لوازم اولیه را برای این گروه فراهم میکنند.»
حکیمزاده گفت: «آموزشوپرورش تمام توان خود را برای آن چیزی که به ماموریت آموزش و پرورش مربوط میشود که اختصاص معلم و ایجاد مدرسه است، بهکار گرفته است. امیدواریم که همکاری دستگاههای بیرونی گسترش پیدا کند و بتوانیم شاهد باشیم که کودکانی واجبالتعلیم طبق قوانین مصوب و طبق وظیفه اصلی وزارت آموزش و پرورش در کلاسهای درس حاضر بوده و خارج از کلاسها نباشد.»
ارسال دیدگاه