امضای تفاهمنامه همکاری مشترک بین سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و مرکز پژوهشهای مجلس
تهران (پانا) - تفاهمنامه همکاری مشترک بین سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و مرکز پژوهشهای مجلس، توسط رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و رئیس مرکز پژوهشهای مجلس، امضا شد.
به گزارش روابطعمومی و امور بینالملل سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، الهام یاوری در این نشست گفت: این همکاری فرصت خوبی است تا دانشآموزان در زمان انتخاب رشتههای دوره دبیرستان خود، با جذابیتهای علوم انسانی آشنا شوند.
وی افزود: این تفاهمنامه میتواند به دانشآموزان مقاطع بالاتر نیز کمک کند. این دسته از دانشآموزان هم با آشنایی با رشتههای علوم انسانی، میتوانند برای آینده و اشتغال خود تصمیمگیری بهتری داشته باشند.
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان کشور به مزیت رقابتی این تفاهمنامه برای دانشآموزان در تحلیل بهتر و بررسی جزییات در فضای تصمیمگیری اشاره کرد و گفت: پررنگتر شدن مسئله حکمرانی و ابزارهای تصمیمگیری در نظام حکمرانی در ذهن دانشآموزان از اهداف خوبی است که با اجرای این تفاهمنامه محقق میشود.
یاوری در ادامه گفت: خوب است که دانشآموزان بدانند که تصمیمات در حوزه حکمرانی تبعات متفاوتی در کوتاه مدت و بلندمدت دارد و این تبعات به راحتی قابل تخمین زدن نیست و اگر نگاه سیستماتیک نداشته باشیم، این تصمیمات ممکن است اشتباه باشد.
وی افزود: هدف سوم از این تفاهمنامه نیز میتواند این باشد که دانشآموزان با شیوههای نوین حکمرانی در ایران آشنا شوند. همچنین این نگاه که حکمرانی در ایران کمتر از دیگر کشورها پیشرفت کرده، نزد دانشآموزان اصلاح می شود.
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان افزود: ما به دنبال این هستیم که دانشآموزان را تشویق کنیم به سمت علوم حوزه حکمرانی تمایل پیدا کرده و در تصمیمگیری برای رشتههای دانشگاهی به رشتههای تحصیلی مرتبط با این حوزه نیز توجه داشته باشند.
یاوری همچنین گفت: هر سال یک یا دو نفر از دانشآموزان استعداد درخشان در کسوت نمایندگی خدمت میکنند، اما این آمار نسبت به حوزههای دیگری که این دانشآموزان فعالیت میکنند، بسیار اندک است.
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان افزود: بازدید دانشآموزان از مرکز پژوهشها و مجلس شورای اسلامی و ارتباط با نمایندگان مجلس، در تصمیمگیری آنان برای آینده اثرگذار است. تفاهمنامه همکاری بین ما و مرکز پژوهشها میتواند فرصت خوبی برای شکوفایی دانشآموزان برای شروع مسئولیتهای تمدنی باشد.
بابک نگاهداری در این آیین گفت: عمده صاحب نظران عرصه حکمرانی و دولت معتقد هستند که خاستگاه نظریههای دولت در تاریخ، ایران است. این صاحبنظران معتقد هستند که در ۳ هزار سال پیش از میلاد مسیح ایرانیها دولت را شکل دادند.
وی افزود: این غنای فرهنگی و تمدنی در طول تاریخ همواره به بازآفرییندگی تمدنی ما کمک کرده است. حتی بعد از ورود اسلام به ایران هم مشاهده میکنیم که عمده افراد تمدنساز در عرصه حکومت اسلامی، سیاستمداران ایرانی هستند.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس به رخوت حاکم در چند سده گذشته در عرصه تمدنی و حکمرانی در ایران اشاره کرد و گفت: ما باید با استفاده از غنای تمدنی خود در عرصه حکمرانی به بازآفرینی تمدنی دست بزنیم. این اقدام بدون استفاده از نیروی انسانی توانمند در عرصه حکمرانی ممکن نیست.
وی افزود: علوم حکمرانی پیچیده ترین علوم دنیا است. نخبگان ما کمتر وارد این عرصه شدند و بیشتر درحوزه فنی و بخش خصوصی متمرکز شدند. رویکرد ما به صحنه آوردن نخبگان کشور در عرصه بازآفرینی حمکرانی و توانمند سازی حکمرانی است.
وی به اقدامات مختلف مرکز پژوهشهای مجلس برای به کارگیری نخبگان در عرصه حکمرانی اشاره کرد و گفت: برای این امر مدرسه حکمرانی شهید مدرس را راهاندازی کردیم. همچنین دورههای مختلفی چون پارلمان دانشجویی، رویداد اقدام، رویداد نوآیند و رویدادهای دیگری برگزار کردیم که در مجموع ۶۰ رویداد است.
نگاهداری به همکاری مشترک با سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان برای راه اندازی پارلمان دانشآموزی اشاره کرد و افزود: بعد از پارلمان دانشجویی در حال حرکت به سمت لایههای دانشآموزی هستیم و این اقدام را برای حکمرانی کشور بسیار مهم میدانم.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس، برگزاری این نوع رویدادها را برای نخبگان، انگیزه بخش توصیف کرد و گفت: امیداور هستیم که این رویدادها به تزریق نخبگان جوان کشور به دستگاه اداری و حکمرانی کشور منجر شود و در نهایت تحول آفرین باشد.
ارسال دیدگاه