۶۲ مدرسه در کشور بهعنوان مدارس ماندگار فعالیت میکنند
تهران (پانا) - معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش مدارس ماندگار را شناسنامه و گنجینه ماندگار نظام تعلیم و تربیت دانست و گفت ۶۲ مدرسه در کشور به عنوان مدارس ماندگار فعالیت میکنند.
موسیالرضا کفاش معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به نقش و کارکردهای مدارس ماندگار اظهار کرد: ۶۲ مدرسه در کشور به عنوان مدارس ماندگار وجود دارد که دانشآموزان در آن مشغول تحصیل هستند و به شیوه هیئتامنایی اداره میشوند. این مدارس دارای شرایط لازم برای تبدیل شدن به مدارس ماندگار را داشتهاند.
کفاش با بیان اینکه در آموزش و پرورش مدارسی که از قدمت و فرهنگ تاریخی برخوردار هستند باید به عنوان مدارس الگو معرفی شوند گفت: آییننامهای تحت عنوان «مدارس ماندگار» بعد از بازنگریها، در سال ۱۴۰۱ به تصویب رسید؛ براساس آن مدارس دولتی که دارای مفاد و شرایط لحاظ شده در این آییننامه باشند با مجوز کمیسیون معین شورای آموزش و پرورش به عنوان مدارس ماندگار شناخته میشوند.
وی به شیوه اداره این مدارس که به صورت هیئتامنایی است، اشاره و درباره شاخصهای انتخاب این مدارس افزود: مدارسی که بنای ساختمان آن حداقل ۷۵ سال قدمت و دایر باشد یعنی به فعالیت خودش ادامه دهد، فضای مناسب مطابق با شاخصهای برنامه زیرنظام تامین فضا، تجهیزات، فناوری و استانداردهای سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس از جمله سرانه فضای آموزشی، پرورشی، ورزشی، اداری و سرانه فضای سبز داشته باشد، به عنوان مدارس ماندگار انتخاب میشوند.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش با بیان اینکه درحال حاضر ۶۲ مدرسه ماندگار در سطح کشور وجود دارد ادامه داد: این مدارس باید یک هنر معماری، بومی، منطقهای داشته و دارای یک قدمت تاریخی باشند. همچنین رویدادهای مهم فرهنگی، تاریخی، سیاسی و اجتماعی در این مدارس اتفاق افتاده باشد مانند دبیرستان علوی در خیابان ایران که حضرت امام (ره) در این مدرسه حضور پیدا کرد.
کفاش گفت : این مدارس زمانیکه به عنوان مدارس ماندگار اعلام میشوند باید از سازمان نوسازی، مجوز استحکام بنا را داشته باشند، قرار است دانشآموزان در این مدارس تحصیل کنند و نباید خطری آنها را تهدید کند.
وی با بیان اینکه مدارس ماندگار باید دارای عملکرد موفق آموزشی، تربیتی باشند و خدمات ویژه به دانشآموزان و معلمان و جامعه محلی ارائه کنند، همچنین کمیت و کیفیت در برنامهها و فعالیتهای حال و آینده داشته باشند افزود: فرم الفی پیشبینی شده که در آن هرکدام از شاخصهای درنظر گرفته شده در آن امتیازاتی دارد و بر مبنای شرایط در فرم، امتیاز دریافت میکنند.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش ادامه داد: چهرههای ماندگار و شخصیتهای موفق شاغل در مدرسه، حضور دانشآموختگان برجسته در سطح بینالمللی، ملی و استانی، موفقیت در فعالیتهای داخلی و خارجی در پنج سال اخیر، میانگین معدل قبولی دانشآموزان، درصد قبولی و پذیرش در فارغالتحصیلان مدارس در دانشگاهها همگی امتیازات لحاظ شده در فرم الف در نظر گرفته شده برای این مدارس است در فرم ب نیز به ویژگیهای خاص و منحصر به فرد مدرسه از نظر طراحی و معماری مثل گچکاری، کاشیکاری، نقاشی، آجرکاری، ارائه خدمات ویژه مدرسه به دانشآموزان و معلمان و مردم محل، کمیت و کیفیت ملزومات وسایل و تجهیزات آموزشی و پرورشی مدرسه، برنامههای مدرسه برای ارتقاء و بهبود کیفی، موقعیت جغرافیایی مدرسه از نظر دسترسی به خیابان اصلی لحاظ میشود.
وی با بیان اینکه مدارس دوره ابتدایی و دوره اول متوسطه حداقل ۶۵ امتیاز و مدارس دوره دوم متوسطه باید حداقل ۷۵ امتیاز از مجموع ۱۰۰ امتیاز را کسب کنند افزود: پروندهها در کمیسیون معین مطرح و خود مدیر مدرسه برای پاسخگویی به سوالات حضور پیدا میکند تا در نهایت با کسب حد نصاب امتیاز به عنوان مدارس ماندگار معرفی شوند.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش با اشاره به این موضوع که باید به این مدارس بهطور ویژه توجه شود ادامه داد: اعتبارات دولت در قالب بخشی از سرانه هزینه تمام شده به این مدارس پرداخت میشود، مسئولیت حفظ و نگهداشت و مرمت و بازسازی این مدارس بر عهده سازمان نوسازی است و هرگونه تغییر در بافت اصلی و هویت تاریخی مدرسه که تاثیرگذار باشد، ممنوع است.
کفاش ضمن بیان اینکه برخی از این مدارس ماندگار به ثبت وزارت میراث فرهنگی و گردشگری رسیدهاند گفت: منابع انسانی این مدارس به پیشنهاد مدیر از سوی اداره آموزش و پرورش منطقه تخصیص داده میشود و اختیاراتی به مدیر داده شده تا منابع انسانی را انتخاب کند.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پایان تاکید کرد: مدارس ماندگار شناسنامه و گنجینه ماندگار نظام تعلیم و تربیت هستند.
ارسال دیدگاه