رئیس کمیسیون مدرسهیاری جامعه خیرین مدرسهساز در گفتوگو با پانا خبر داد:
۱۷ منطقه سیستانوبلوچستان در پایینترین رتبه شاخصهای بیستگانه آموزشی
تهران (پانا) - رئیس کمیسیون مدرسهیاری جامعه خیرین مدرسهساز، از رتبهبندی ۴۹ استان و شهرستان براساس شاخصهای ۲۰ گانه آموزشی خبر داد و اعلام کرد که استان سیستان و بلوچستان در این ارزیابی در پایینترین رتبه قرار دارد، در حالی که برخی شهرستانهای این استان از جایگاه بهتری برخوردارند.
مهدی نوید ادهم در گفتوگو با پانا درباره فعالیتهای جامعه خیرین مدرسهساز برای مناطق محروم گفت: «شاخصهای ۲۰گانه آموزشی در وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۹ برای اولین بار مشخص شد. براساس این شاخصها، استانها و شهرستانها رتبهبندی شدهاند و استانهای برتر و ضعیفتر از نظر آموزشی مشخص شدند.»
وی افزود: «امسال نیز این شاخصها در استانهای مختلف بررسی شده و استانها بر طبق این ۲۰ شاخص رتبهبندی شدهاند. ۴۹ استان و شهرستان در سال جاری بر اساس این شاخصها رتبهبندی شدهاند. جامعه خیرین مدرسهساز برای بهبود کیفیت مناطق پایین در رتبهبندی به این مسئله ورود پیدا کرده است.»
۱۷ منطقه در سیستان و بلوچستان در بین شهرستانهای پایین در رتبهبندی
رئیس کمیسیون مدرسهیاری جامعه خیرین مدرسهساز در ادامه گفت: «استان سیستان و بلوچستان در این دادهنمای آماری در پایینترین رتبه قرار دارد. البته برخی از شهرستانهای استان سیستان و بلوچستان در این رتبهبندی از جایگاه خوبی بهرهمند هستند اما شهرستانهای دیگری در این استان از جایگاه پایین بهرهمند هستند. ۱۷ منطقه در سیستان و بلوچستان در این سنجش از مناطق پایین در شاخصهای بیستگانه به حساب میآید.»
ادهم در ادامه افزود: «استان آذربایجان غربی نیز در این رتبهبندی از جایگاه خوبی بهره نبرده است. هرمزگان نیز دیگر استانی است که با کسب رتبه ۲۶ در بین استانها در وضعیت نامناسبی قرار دارد.»
رئیس کمیسیون مدرسهیاری در جامعه خیرین مدرسهساز گفت: «شهرستانهایی که بر اساس این شاخصهای آموزشی سنجیده شدند، پراکنده هستند. به سبب این پراکندگی حتی در استانهای برخوردار مانند تهران و خراسانرضوی، همدان و... نیز ممکن است مناطقی با رتبههای پایین وجود داشته باشد. در این استانها دو یا سه منطقه در بین استانهای پایین در ردهبندی قرار گرفتهاند.»
شاخصهای بیستگانه آموزش و پرورش عبارتند از:
- درصد پذیرش ظاهری جمعیت ۶ ساله (به تفکیک جنس) دسترسی
- درصد نرخ انتقال از یک دوره تحصیلی به دوره تحصیلی بعدی در یک سال تحصیلی (به تفکیک دروه تحصیلی، جنس)
- درصد اشتغال به تحصیل ظاهری (تفکیک دوره جنس) پوشش تحصیلی
- درصد درصد پوشش کودکان واجبالتعلیم
- درصد دانشآموزان غیردولتی از کل دانشآموزان
- نسبت اتلاف (به تفکیک دورههای تحصیلی، جنس) کارآیی درونی نظام آموزش و پرورش
- درصد نرخ ماندگاری از پایه اول به سایر پایههای تحصیلی (به تفکیک دورههای تحصیلی، جنس)
- درصد سهم سرانه دانشآموزی از کل اعتبارات جاری آموزش و پرورش مالی
- درصد سهم هزینههای غیرپرسنلی به کل هزینههای جاری
- درصد سهم هزینههای آموزشی به کل هزینههای جاری
- درصد نسبت واحدهایی که به صورت قیمت تمامشده اداره میشود به کل واحدها
- درصد نرخ بیسوادی ( ۱۰ ساله و بالاتر) سوادآموزی
- درصد نرخ انتقال از یک دوره به دوره بعدی (به تفکیک دورههای مقدماتی- تکمیلی- پنجم بزرگسالان و کل محاسبات میشوند)
- درصد نسبت سوادآموز به آموزشیار
- نفر تراکم کلاسهای فیزیکی (مترمربع سرانه نمازخانه در مدارس، مترمربع سرانه کتابخانه، مترمربع سرانه آزمایشگاه، مترمربع سرانه سالن ورزشی)
-
درصد نسبت تعداد مدارسی که به صورت مدرسهمحوری اداره میشود به کل مدارس بهرهوری
-
درصد ضریب اشتغال واقعی و ظاهری معلمان در هر گروه درسی
-
درصد نسبت معلمان مرتبط (واجد شرایط) به کل معلمان
-
میانگین سطح تحصیلات معلمان به تفکیک دوره (درصد نسبت دانشآموزش به معلم، درصد نسبت معلمانی که به امر تدریس اشتغال دارند به کل پرسنل، درصد نسبت معلم به کلاس دایر، سال متوسط زمان مدیریت در مدارس، درصد ترکیب کارکنان به تفکیک اصلی - نظارت و کیفیت بخشی - اداری و پشتیبانی، درصد نسبت کارکنان آموزشی به کل کارکنان)
-
درصد نسبت مشارکتهای مردمی به بودجه آموزش و پرورش در مدارس مشارکت (درصد تعداد کلاسهای تحویلی خیرین به کلاسهای تحویلی دولتی آن سال، درصد نسبت مدارس غیردولتی به مدارس دولتی)
ارسال دیدگاه