جزئیات پذیرش دانشجویان متعهد به خدمت در وزارت آموزشوپرورش؛ «24 سال تمام»، حداکثر سن مجاز برای ثبتنام در آزمون تربیت معلم
تهران (پانا) - رئیسجمهور پزشکیان مصوبه «نظامنامه سنجش و پذیرش دانشجوی متعهد خدمت به وزارت آموزش و پرورش» که در جلسه 20 شهریور 1403 شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده بود را برای اجرا ابلاغ کرد.
مسعود پزشکیان، رئیسجمهور در راستای اجرای بند الف ماده یک مصوبه «سیاستها و ضوابط کیفیتبخشی دانشگاه فرهنگیان» (مصوب جلسه ۸۷۹ مورخ ۲۲/۰۱/۱۴۰۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی) ناظر بر تدوین «نظام اختصاصی سنجش و پذیرش دانشجو- معلم در دانشگاه فرهنگیان» و بهمنظور تأمین و تربیت بخشی از نیروی انسانی در مشاغل آموزشی و پرورشی متناسب با مبانی و ارزشهای اسلامی و نیاز دورههای مختلف تحصیلی در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی از طریق آزمون اختصاصی، «نظامنامه سنجش و پذیرش دانشجوی متعهد خدمت به وزارت آموزش و پرورش» را ابلاغ کرد.
با استناد به ماده(۱) این مصوبه، آزمون اختصاصی تربیت معلم، توسط سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور بهصورت یکبار در سال و مستقل از آزمون سراسری برگزار میشود و داوطلبان دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی میتوانند در آن شرکت کنند.
این آزمون همراه با نوبت اول آزمون سراسری ورود به دانشگاهها و در قالب یک دفترچه ویژه آزمون اختصاصی تربیت معلم، علاوه بر دفترچههایی که به داوطلبان در هر یک از گروههای آزمایشی تحویل میشود، برگزار خواهد شد. ضرایب دروس این آزمون برای گروههای آزمایشی علوم ریاضی- فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبانهای خارجی (به جز دروس ویژه آزمون اختصاصی تربیت معلم) همانند ضرایب آزمون سراسری خواهد بود.
طبق آنچه در این مصوبه آمده است، ارزیابی شایستگی معلمی توسط وزارت آموزش و پرورش در طول سال یا در بازه زمانی اجرای آزمون اختصاصی تربیت معلم برگزار میشود، داوطلبان در دو بخش شایستگیهای عمومی و تخصصی مورد ارزیابی قرار میگیرند که در تبصره(۲) این مصوبه، برای تعدادی از رشتهها که در آزمون سراسری دارای آزمون عملی هستند، مانند علوم ورزشی و تعدادی از رشتههای هنر؛ ارزیابی عملی و مهارتی نیز در ارزیابی شایستگی معلمی توسط وزارت آموزش و پرورش انجام میشود.
در این مصوبه درخصوص سوابق تحصیلی آمده است: تعریف و ضرایب دروس و نمرهکل براساس مصوبه سیاستها و ضوابط سنجش و پذیرش دانشجو برای ورود به دانشگاه از دوره متوسطه و ماده واحده اصلاح و تکمیل آن (مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی) و مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو، لحاظ میشود.
همچنین در ماده(۲) مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ذکر شده است که آزمون اختصاصی تربیت معلم، زیرگروه ندارد و پذیرش دانشجو-معلم در این آزمون؛ همانند آزمون سراسری، بر مبنای گروه آزمایشی صورت میپذیرد. همچنین در تبصره(۱) این ماده گفته شده است که وزارت آموزش و پرورش مکلف است هرگونه تغییر درخصوص میزان تأثیر نمرات و امتیازات، مواد و ضرایب دفترچه ویژه آزمون اختصاصی تربیت معلم، زمان، روش پذیرش و شرایط و ضوابط مربوطه را یکسال پیش از برگزاری آزمون اختصاصی تربیت معلم تعیین و برای تصویب به ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کند.
میزان تأثیر نمرات و امتیازات در نتیجه نهایی سنجش و پذیرش دانشجو-معلم به شرح جدول زیر خواهد بود:
گزینش نهایی داوطلبان با معیارهای نمره آزمون سراسری و نمره آزمون اختصاصی تربیت معلم (با کسب حداقل تراز ۵۰۰۰ برای هر دو آزمون برای تمامی گروههای آزمون سراسری)، نمره سوابق تحصیلی، نمره ارزیابی شایستگی معلمی (با حداقل کسب ۵۰ درصد نمره ارزیابی شایستگی معلمی) انجام میپذیرد.
بخشی از سهم سوابق تحصیلی داوطلبان گروههای آزمایشی هنر و زبانهای خارجی که قابل تأمین نباشد، با نسبت برابر؛ بین میزان تأثیر نمرات و امتیازات آزمون اختصاصی تربیت معلم و آزمون سراسری توزیع میشود.
همچنین در این مصوبه آمده است: نمره کل سابقه تحصیلی که توسط وزارت آموزش و پرورش برای آزمون سراسری محاسبه میشود (با همان ضرایب دروس سوابق تحصیلی و سهم هر یک از پایههای دوره دوم متوسطه مصوب شورای سنجش و پذیرش دانشجو) با سهم ۵۰ درصد، در نمره کل نهایی گزینش دانشجو-معلم لحاظ شود.
مواد و ضرایب دفترچه ویژه آزمون اختصاصی تربیت معلم به شرح زیر خواهد بود:
همچنین تعداد سؤالات آزمون باید توسط کارگروه کارشناسی مشترک (وزارت آموزش و پرورش و سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور) در زمان ثبتنام آزمون اطلاعرسانی شود. لازم به ذکر است مدت زمان پاسخگویی به سؤالات این دفترچه از ۴۰ تا ۶۰ دقیقه تعیین میشود.
ملاک معرفی چند برابر ظرفیت برای مرحله ارزیابی شایستگی منحصراً نمره آزمون سراسری و آزمون اختصاصی تربیت معلم است
در ماده(۵) این مصوبه گفته شده است که با توجه به اینکه سوابق تحصیلی دانشآموزان هر سال تحصیلی در تیرماه سال پذیرش آماده خواهد شد، ملاک معرفی چند برابر ظرفیت برای مرحله ارزیابی شایستگی منحصراً نمره آزمون سراسری و آزمون اختصاصی تربیت معلم خواهد بود. هر گونه تغییر درخصوص روش اقدام برای سنوات بعدی، مشمول حکم مندرج در ماده ۲ و بر اساس مصوبه ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد بود.
همچنین در ماده(۶) مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده است؛ سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور حداکثر ۳۰ روز کاری پس از برگزاری آزمون اختصاصی تربیت معلم، به میزان سه برابر ظرفیت رشته-محلهای اعلامی، داوطلبان را جهت بررسی و ارزیابی شایستگی معلمی به وزارت آموزش و پرورش معرفی میکند و هر گونه تغییر درخصوص میزان معرفیشدگان چند برابر ظرفیت رشته-محلهای اعلامی برای سالهای بعد طبق درخواست وزارت آموزش و پرورش تعیین خواهد شد.
به داوطلبان آزمون اختصاصی تربیت معلم، کارنامه ملاک انتخاب رشته در آزمون سراسری داده نخواهد شد
در ماده (۷) این مصوبه با اشاره به فرآیند اعلام نتایج نهایی آزمون اختصاصی تربیت معلم در سنجش و پذیرش دانشجو-معلم گفته است: باید به نحوی برنامهریزی شود که قبل از انتخاب رشته داوطلبان آزمون سراسری، نتایج نهایی این آزمون اعلام شود. به داوطلبان آزمون اختصاصی تربیت معلم، کارنامه ملاک انتخاب رشته در آزمون سراسری داده نخواهد شد و امکان انتخاب رشته در آزمون سراسری ندارند.
شرایط پذیرفتهشدگان آزمون اختصاصی تربیت معلم در صورت انصراف
در ماده(۸) ذکر شده است که پذیرفتهشدگان آزمون اختصاصی تربیت معلم در صورت انصراف، مطابق با سازوکار اعلامی سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور؛ مجاز به انتخاب رشته در آزمون سراسری هستند. این دسته از داوطلبان مکلفاند در مهلت تعیینشده توسط سازمان؛ درخواست انصراف خود را به سازمان اعلام کنند.
در صورت عدم تکمیل ظرفیت پذیرش، تکمیل ظرفیت از میان داوطلبان نوبت اول آزمون سراسری
ماده(۹) این مصوبه گفته است که هر ساله درصورت عدم تکمیل ظرفیت پذیرش، مرحله تکمیل ظرفیت با رعایت ضوابط و مقررات مربوطه به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش و با هماهنگی سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور از میان داوطلبان نوبت اول آزمون سراسری که در آزمون اختصاصی تربیت معلم شرکت کردهاند، صورت خواهد گرفت.
همچنین در ماده (۱۰) مصوبه تاکید شده است که وزارت آموزش و پرورش در اجرای فرایند ارزیابی شایستگی معلمی؛ مجاز است از زمان تکمیل فرآیند ثبتنام و ابراز تمایل داوطلبان به شرکت در آزمون اختصاصی تربیت معلم، مرحله ارزیابی شایستگی معلمی را آغاز کرده و به تدریج نسبت به ارزیابی داوطلبان اقدام کند.
در ماده (۱۱) عنوان شده است که داوطلب در صورت عدم قبولی در آزمون پذیرش دانشجو-معلم در هر سال، نتایج ارزیابی وی در مرحله ارزیابی شایستگی معلمی، به غیر از ارزیابی گزینش، تا پایان زمان اعلام نتایج آزمون سال آتی معتبر است و با ابراز تمایل و رضایت رسمی داوطلب؛ نتایج مزبور برای آزمون سال آینده وی ملاک عمل و از تکرار ارزیابی معاف خواهد بود.
ماده (۱۲) ذکر کرده است که کلیه سهمیههای اعمالی در آزمون سراسری ورود به دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، نسبت به آزمون موضوع این نظامنامه، معتبر و حاکم خواهد بود.
طبق ماده (۱۳) مصوبه ابلاغی؛ شهر بومی داوطلب در داخل استان بومی است و آخرین سال تحصیل در هر شهری از استان بومی باشد، آن شهر به عنوان شهر بومی وی لحاظ میشود.
شرایط ماده (۱۳) به شرح ذیل است:
الف) اگر محل اخذ مدرک تحصیلی هر سه سال آخر دوره متوسطه در داخل کشور است؛ استان محل تحصیل سه سال آخر یکی باشد، این استان، استان بومی است. اگر استان محل تحصیل دو سال از سه سال آخر یکی باشد، استان محل تحصیل این دو سال، استان بومی است و اگر استان محل تحصیل هر سه سال آخر؛ متفاوت باشد، استان آخرین سال تحصیل، استان بومی است.
ب) اگر محل اخذ مدرک تحصیلی حداقل یک سال از سه سال آخر دوره متوسطه در خارج از کشور است؛ یک سال از سه سال آخر تحصیل داخل کشور و دو سال در خارج از کشور باشد، استان داخل کشور بهعنوان استان بومی لحاظ میشود. اگر دو سال از سه سال آخر تحصیل داخل کشور و یک سال در خارج از کشور باشد، آخرین استان داخل کشور بهعنوان استان بومی لحاظ میشود و اگر هر سه سال آخر تحصیل دوره متوسطه خارج از کشور باشد، استان و شهر تهران بهعنوان استان و شهر بومی لحاظ میشود.
توجه به ساحتهای ششگانه مرتبط با سند تحول بنیادین آموزشوپرورش
ماده (۱۴) تاکید کرده است که دانشجو-معلمان در طول دوران تحصیل؛ علاوه بر گذراندن دروس برنامه درسی مصوب، باید مطابق محتوای معماری طراحی کلان برنامه درسی تربیت معلم، تعدادی دروس تعلیم و تربیت و پودمانهای فرهنگی-تربیتی را براساس نظامنامه جامع فرهنگی تربیتی دانشجو-معلمان و با توجه به ساحتهای ششگانه مرتبط با سند تحول بنیادین آموزشوپرورش بگذرانند.
دانشجو-معلمان ورودی سال ۱۴۰۲ و پس از آن، ملزم به کسب «گواهینامه صلاحیت معلمی» با شرکت و قبولی در «آزمون جامع»
در ماده (۱۵) آمده است که دانشجو- معلمان ورودی سال ۱۴۰۲ و پس از آن، ملزم به کسب «گواهینامه صلاحیت معلمی» با شرکت و قبولی در «آزمون جامع» هستند و شرط هرگونه بهکارگیری در حرفه معلمی؛ دارابودن گواهینامه صلاحیت معلمی است.
حداکثر سن مجاز برای ثبتنام در آزمون اختصاصی تربیت معلم؛ ۲۴ سال تمام است
ماده (۱۶) مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه حداکثر سن مجاز برای ثبتنام در آزمون اختصاصی تربیت معلم؛ ۲۴ سال تمام (مبنا اول مهرماه هرسال تحصیلی) است، گفته است: این شرط برای متقاضیان ورود به دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ و پس از آن اعمال میشود.
در ماده (۱۷) آمده است؛ وزارت آموزش و پرورش مکلف است در صورت تقاضا، محل تحصیل یا محل خدمت زوجینی که هر دو نفر آنها از طریق آزمون اختصاصی تربیت معلم پذیرفته میشوند، متناسب با ظرفیت و نیاز آموزش و پرورش، یکسان نماید.
ماده(۱۸) این مصوبه تاکید کرده است که دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و همچنین دانشجویان دارای تعهد خدمت به دستگاههای اجرایی و بورسیه، مجاز به ثبتنام در آزمون اختصاصی تربیت معلم نیستند.
این نظامنامه در یک مقدمه و ۱۹ ماده و ۹ تبصره در جلسه۹۰۴ مورخ ۲۰/۰۶/۱۴۰۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و از تاریخ ابلاغ؛ جایگزین نظامنامه مصوب جلسه ۸۹۴ مورخ ۲۶/۱۰/۱۴۰۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی میشود.
ارسال دیدگاه