معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش خبر داد:
طرح گسترش آموزش زبان فارسی به کودکان ایرانیان مقیم خارج از کشور تهیه و اجرا میشود
تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت در جلسه هیئت وزیران مقرر شد طرح گسترش آموزش زبان فارسی به کودکان ایرانیان مقیم خارج از کشور (با اولویت کشورهایی که تعداد ایرانیان در آنها بیشتر است)، توسط وزارت آموزش و پرورش با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت امور خارجه تهیه و اجرا شود.
نشست «برررسی طرح گسترش آموزش زبان فارسی به کودکان ایرانیان مقیم خارج از کشور» با حضور معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش و نمایندگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت امور خارجه در سالن جلسات معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پروش برگزار شد.
در این نشست، رضوان حکیمزاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: در جلسه هیئت وزیران مقرر شد طرح گسترش آموزش زبان فارسی به کودکان ایرانیان مقیم خارج از کشور (با اولویت کشورهایی که تعداد ایرانیان در آنها بیشتر است)، توسط وزارت آموزش و پرورش با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت امور خارجه تهیه و اجرا شود.
وی افزود: این نامه توسط دبیر هیئت دولت به وزرای وزارت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت امور خارجه ابلاغ شده است و در این وزارتخانه با نظر وزیر، معاونت آموزش ابتدایی مسئولیت این موضوع را بر عهده گرفته است.
زبان فارسی مهمترین عنصر انسجامبخشی و هویتبخشی به جامعه است
حکیمزاده با بیان اینکه زبان فارسی مهمترین عنصر انسجامبخشی و هویتبخشی به جامعه به ویژه دانشآموزان است، اظهار داشت: در سرزمین پهناور ایران که گستردگی و تنوع قومیتی و فرهنگی بسیار بالایی دارد، زبان فارسی بهترین دلیل برای انسجام اجتماعی و بیان و تبیین غنای فرهنگی و هویتی کشور است. از این رو، طبق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، شکلگیری هویت و ایجاد تعلق در دانشآموزان نسبت به هویت ایرانی-اسلامی امری ضروری است که به عنوان یکی از مهمترین برنامههای وزارت آموزش و پرورش در دستورکار قرار گرفته است.
همه اقوام ایرانی سهامداران گسترش و غنای زبان فارسی هستند
وی ضمن تأکید بر پاسداشت بزرگان و مفاخر ادبیات و زبان فارسی، یادآور شد: استاد بزرگ دکتر شفیعی کدکنی اعتقاد دارند همه اقوام ایرانی سهامداران گسترش و غنای زبان فارسی هستند و این زبان متعلق به یک قومیت خاص نیست، بلکه متعلق به همۀ قومیتهای ایرانی است و هر کدام سهم بزرگی در غنا و گسترش آن داشته و دارند.
زبان فارسی مهمترین حلقۀ ارتباط بیننسلی است
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به لزوم توسعۀ زبان فارسی و نقش آن در تعلق خاطر دانشآموزان ایرانی ساکن در خارج از کشور، تصریح کرد: کودکان و دانشآموزان ایرانی در هر نقطهای از جهان که زندگی کنند و ساکن باشند، باید نسبت به هویت خود حس تعلق خاطر داشته باشند و این مهم جز با گسترش زبان و ادبیات فارسی میسر نخواهد شد. فراموش نکنیم که زبان فارسی مهمترین حلقۀ ارتباط بیننسلی است و باید به حلقۀ ارتباطی کودکان و دانشآموزان غیرمقیم به هویت ایرانی اسلامی نیز تبدیل شود.
حکیمزاده با اشاره به اینکه اغلب ایرانیهای مقیم خارج از کشور علاقهمند هستند فرزندانشان زبان فارسی را فرابگیرند، افزود: طراحی و اجرای برنامهای منسجم، دقیق، علمی و عملیاتی که منجر به فراگیری زبان فارسی به ویژه در کودکان و دانشآموزان ایرانی مقیم کشورهای دیگر شود، امری ضروری است؛ برنامهای که در آن همکاری و تعامل معلمان فعال در مدارس خارج از کشور نقش بسزایی داشته باشد.
وی اضافه کرد: برای نیل به مطلوب، علاوه بر همکاری بیندستگاهی بین وزارتخانههای مرتبط، استفاده از ظرفیت و تجارب مؤسساتی مانند بنیاد سعدی، مؤسسه دهخدا، سازمان پژوهش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اهمیت بالایی دارد.
مهارت زبانی زیربنای یادگیری دیگر مهارتهاست
حکیمزاده در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به ضرورت ایجاد کارگروه مشترک بین همۀ نهادهای ذیربط، ادامه داد: ارتقا مهارتهای سواد پایه دانشآموزان دورۀ ابتدایی به ویژه مهارتهای زبانی امری بسیار ضروری است، زیرا مبنای یادگیری مهارتهای ثانویه است.
ارسال دیدگاه