اهمیت یادگیری اجتماعی در تربیت کودکان و نوجوانان
تهران (پانا) - معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش بر اهمیت یادگیری اجتماعی در تربیت کودکان و نوجوانان تأکید کرد.
صادق ستاریفرد در حاشیه افتتاحیه دومین نمایشگاه یاریگران زندگی در گفتوگو با پانا گفت: «یکی از موضوعات جدی که آموزش و پرورش و تمامی نهادهای تربیتی باید به آن توجه کنند، بحث یادگیری اجتماعی است. در این نمایشگاه، غرفههایی وجود دارد که دستگاههای مختلف، فرصتهای خود را به نمایش گذاشتهاند. هدف از این نمایشگاه، ارائه انفعالات و فرصتهای یادگیری اجتماعی برای کودکان است تا بتوانیم به واسطه این عناصر، مانع آسیبهای اجتماعی شویم.»
وی گفت: «شاید مهمترین عناصر شکلدهنده این فعالیتها، که تحت عنوان «یاریگران زندگی» شناخته میشوند، معلمان، مربیان و مادران هستند. کودکان امروز نیاز دارند که اوقات فراغت خود را به درستی پر کنند. به نظر میرسد که در این اوقات، یعنی در زمان بازی و تفریح، کودکان هم به خوبی تربیت میشوند و هم به یادگیری میپردازند.»
ستاریفرد افزود: «خوب است که ما بازیها و فعالیتهای فراغتی خود را به سمت فرصتهای تربیتی هدایت کنیم و آنها را در معرض دید علاقمندان، بهویژه مربیان، مدیران مدارس و معلمان قرار دهیم. این افراد میتوانند از نزدیک ببینند که چه فرصتهای خلاقانهای برای کودکان در ساعات آموزشی و غیرآموزشی پیشبینی شده است. همچنین، خانوادهها میتوانند در اوقاتی که کودکان در منزل هستند، به سرگرم کردن آنها بپردازند و از این فرصت سرگرمی برای تربیت هدفمند و نظاممند استفاده کنند.»
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: ««یاریگر زندگی» به معنای قرار دادن کودکان در مسیر درست زندگی و هدایت آنهاست. این امر به آنها کمک میکند تا ساعات مهم تربیت اجتماعی را یاد بگیرند. مسئله جامعهپذیری، احساس مسئولیت، عزت نفس و اعتماد به نفس دانشآموزان، همه با بازیهای خلاق و برخی از فعالیتهای رسمی قابل انتقال است.»
وی اضافه کرد: «به نظر میرسد این نمایشگاه ظرفیت مناسبی را ایجاد کرده است تا تمامی افرادی که متولی تربیت کودک و نوجوان هستند، از جمله پدر و مادر، مربیان، معلمان و مدیران مدارس، از نزدیک این فرصتها را مشاهده کنند و انشاءالله بتوانند این فرصتها را برای کودکان فراهم آورند.»
ارسال دیدگاه