وزیر آموزش و پرورش در نشست هم‌اندیشی و مشترک با شهردار و استاندار تهران تاکید کرد:

ضرورت ایجاد قرارگاهی به‌منظور تسریع در نهضت محرومیت‌زدایی و مدرسه‌سازی

تهران (پانا) - نشست هم اندیشی و مشترک وزیر آموزش و پرورش با شهردار، استاندار تهران و دیگر مسئولان ذی‌ربط با موضوع نهضت محرومیت‌زدایی از فضاهای آموزشی شهر تهران در محل وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

کد مطلب: ۱۵۱۷۲۸۰
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت ایجاد قرارگاهی به‌منظور تسریع در نهضت محرومیت‌زدایی و مدرسه‌سازی

به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، در  این نشست با بیان این‌که در این جلسه از سوی شهردار و استاندار محترم ۱۳ پیشنهاد مطرح شد، تصریح کرد: ضروری است برای پیگیری و گزارش میزان پیشرفت طرح‌ها و اقدامات، این جلسات به صورت مستمر و ماهانه برگزار شود.

وزیر آموزش و پرورش بر ضرورت ایجاد قرارگاهی به منظور تسریع در نهضت محرومیت‌زدایی و مدرسه‌سازی تأکید کرد و گفت: با توجه به این که استاندار تهران در سطوح کلان، توانایی برگزاری جلسات مختص قرارگاه را دارند، شایسته که مسئولیت قرارگاه با ایشان باشد.

وی ادامه داد: باید ذیل این قرارگاه، کارگروه‌هایی ایجاد شود تا با تصمیم‌سازی در کارگروه به اقدامات سرعت دهند.

کاظمی افزود: مهم‌ترین مأموریت این قرارگاه تهیه نقشه راه و تدوین برنامه ۵ ساله در چارچوب برنامه هفتم مبتنی بر دو شاخص سرانه و برچیدن کلاس‌هایی با تراکم بالای ۳۵ نفر است و با این کار تراکم کلاس‌ها استاندارد خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد شایسته است این اقدام به صورت طرحی  به دولت جهت تصویب ارائه شود.

کاظمی ادامه داد: از شهرداری تهران نیز انتظار می‌رود تا در ساخت، بهسازی، مقام سازی مدارس و مولدسازی و... درکنار نظام تعلیم و تربیت باشند. 

وی پیشنهاد داد در شهرداری تهران، کارگروهی با موارد مطرح شده تشکیل شود تا با بررسی ظرفیت‌های این نهاد، طرح‌هایی در راستای عملکرد بهتر و سازنده در اختیار قرارگاه مدرسه‌سازی قرار گیرد.  

کاظمی بر مرتفع ساختن مشکلات در این مسیر تأکید کرد و گفت: جهت تغییر الگوی ساخت مدرسه، اتمام پروژه‌های نیمه تمام با کمک خیرین و دستگاه ها و...‌نیازمند ایجاد کارگروهی هستیم تا با احصای تکالیف، در روند اجرا تسهیل صورت گیرد.

علیرضا زاکانی هم در این نشست گفت: جهت تسریع امور باید با اولویت موضوع محرومیت زدایی در شهر و استان تهران، انجام دهیم.

وی ادامه داد: در شهرداری تهران برای انجام چنین اقداماتی قرارگاه‌هایی ایجاد و از همه ذی‌نفعان برای تسهیل امور دعوت می‌شود. 

زاکانی افزود: برای بهبود، تسریع در بهبود و افزایش فضای‌های آموزشی، نیز نیازمند قرارگاه هستیم.

وی ادامه داد: برای انجام این مهم باید نقشه جامعی از وضعیت انسانی شهر تهران و آینده آن داشته باشیم تا بر این اساس اهداف، برنامه‌ریزی و مأموریت‌ها تعریف شود.

زاکانی بر احصای ظرفیت‌های مختلف در شهر و استان تهران تأکید کرد و گفت: با آگاهی از ظرفیت‌های موجود، نیازها نیز شناسایی و مرتفع خواهند شد. 

شهردار تهران ادامه داد: در این مسیر از ظرفیت قرارگاه خاتم نیز می‌توان بهره بسیاری گرفت.

وی حضور فعالانه خیرین را در نهضت مدرسه سازی بسیار ارزشمند دانست و گفت: خیرین ظرفیت بالایی در متن جامعه هستند که بی‌چشمداشت در خدمت نظام تعلیم و تربیت خیرانه فعالیت می‌کنند.

شهردار تهران تأکید کرد که شهرداری تهران ضمن آمادگی برای انجام این مهم، برای به مقصد رسیدن این اهداف نیازمند نقشه راهی مشترک با دستگاه‌های مربوطه است.

تأکید دولت بر استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود برای تسریع در نهضت مدرسه سازی

محمدصادق معتمدیان، استاندار تهران هم، گفت: در جلسات دولت برلزوم استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود برای تسریع در نهضت مدرسه سازی تأکید شده است.

وی با اشاره به سهم اندک شهر تهران از فضاهای آموزشی بیان کرد: برای این‌که در شهر تهران به متوسط سرانه آموزشی برسیم، باید ۱۳ هزار کلاس درس احداث کنیم. 

استاندار تهران افزود: میانگین مطلوب ۴.۸متر مربع است اما این سرانه در شهر تهران ۵مترمربع است.

معتمدیان از ورود سالانه ۲۰۰ هزار نفر به جمعیت تهران خبر داد و گفت: در کنار سایر مسائل، افزایش جمعیت در پایتخت نیز به مشکلات تأمین سرانه فضای آموزشی دامن می‌زند. 

وی با تأکید بر این‌که برای رفع این مشکل ظرفیت‌های دولتی به تنهایی پاسخگو نیست، افزود: باید از ظرفیت خیرین، صندوق توسعه ملی، مجلس شورای اسلامی، برای افزایش بودجه و منابع و باقی ظرفیت‌ها استفاده کرد. 

استاندار تهران بر طبقاتی کردن مدارس تأکید کرد و گفت: باید برخی استانداردها تغییر یابد تا سرانه آموزشی افزایش یابد.

وی ادامه داد: بر اساس تکالیف قانونی، اعتبارات ملی و استانی، صندوق توسعه مسکن، وزارت راه و شهرسازی از دیگر موقعیت‌هایی است که بر اساس قانون موظفند به این نهضت کمک کنند. 

استاندار تهران افزود:۴۰ درصد فعالیت‌های اقتصادی در تهران صورت می‌گیرد ولی به همان اندازه، مسئولیت‌های اجتماعی در خصوص سرانه‌های آموزشی وجود ندارد. 

معتمدیان ادامه داد: ۳۹ درصد مدارس کشور در وضعیت نامناسبی هستند که برای بهبود شرایط باید ظرفیت‌های مختلف به کمک ما بیایند.

وی تأکید کرد بر اساس مصوبه قانونی، شهرداری‌ها موظف‌اند۳ درصد از سهم عوارض که شامل صدور پروانه ساختمانی، تراکم و.... است را به حساب آموزش و پرورش واریز کنند و این اعتبار باید صرف احداث و ساخت مدرسه شود.

استاندار تهران بیان کرد: ما آمادگی داریم در نهضت مدرسه‌سازی که یک تکلیف قانونی و اجتماعی است حضور داشته و به مردم خدمت کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار