سامانه سپام با حضور وزیر آموزش و پرورش و نمایندگان مجلس رونمایی شد؛
کاظمی: درخواستهای نمایندگان، مطالبات و خواستههای مردم است و باید دقیق و درست پاسخ داده شود
تهران (پانا) - آیین رونمایی از "سامانه سپام" صبح امروز با حضور وزیر آموزش و پرورش، معاونان وزیر و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.
علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش در آیین رونمایی از سامانه سپام «سامانه پیگیری امور مجلس» گفت: به اعتقاد من، تعامل و ارتباطات با نمایندگان محترم مجلس در مجموعه دولت، باید سامان پیدا کند و به سمتی حرکت کنیم که کاملا قابلیت دسترسی داشته باشیم و دائما بتوانیم خواستههای نمایندگان که خواستهها و مطالبات مردم است را در یک فضای مشخص، رصد و پیگیری، گزارشگیری کنیم و در دستگاههای دولت گزارش دهیم. از این طریق اتفاقات خیلی خوبی خواهد افتاد و بسیاری از دغدغههای نمایندگان برطرف میشود.
کاظمی ادامه داد: آموزش و پرورش پرمخاطبترین، پرمسئلهترین و پرچالشترین دستگاه دولت است و بیشترین مراجعات به نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی را هم افراد مرتبط با این دستگاه دارند و نمایندگان محترم هم براساس وظیفهای که دارند، این امور را پیگیری میکنند. اینها را ما هم در این چرخه مدیریتی کلان، گاهی اوقات نمیتوانیم نظارت دقیق داشته باشیم و به صورت مدام گزارش بگیریم.
وزیر آموزش و پرورش، افزود: مجلس شورای اسلامی، ظرفیتها و اقدامات خوبی را در حوزههای تخصصی آموزش و پرورش انجام میدهد و بسیاری از همکاران ما ممکن است که اطلاعی از آن نداشته باشند. در بحث پاسخگویی به نامههای نمایندگان، هر نامهای که وجود دارد، مهم این است که پاسخ و واکنش دقیق و درستی به این نامهها نشان داده شود. این واقعاً دغدغه ما است.
علیرضا کاظمی درخصوص "سامانه سپام" بیان کرد: سامانه خوبی طراحی شده است و این سامانه مخففِ "سامانه پیگیری امور مجلس" است که بخشهای مختلفی دارد.
پاسخ وزارت آموزش و پرورش به ۶۸۰۰ نامه نمایندگان مجلس دوازدهم
قاسم احمدی لاشکی، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش نیز در رابطه با پیگیریهای نامههای درخواستی، اظهار کرد: بعید است دستگاهی به اندازه آموزش و پرورش مکاتبات داشته باشد. در همین مجلس دوازدهم ۷۷۵۷ نامه از سوی نمایندگان عزیز دریافت شد و تا به امروز، نزدیک به ۶۸۰۰ نامه را پاسخ دادهایم، یعنی تقریبا ۸۹ درصد، پاسخ داده شده است و باقی نامهها را هم در حال پیگیری هستیم.
بیشترین نامهها مربوط به کدام بخش است؟
احمدی لاشکی ادامه داد: بیشترین فراوانی مکاتبات هم این موضوعاتی است که مطرح میکنم؛ مرکز منابع انسانی و امور اداری ۳۰ درصد است. علت آن هم استخدامهای جدید، جذب ماده ۲۸، جذب تعهد دبیری، موضوعات نهضتیها، موضوعات مربوط به حق التدریسیها، پیشدبستانیها، طرح معلمان قرآنی و جابجاییها و نقل و انتقالات است. بعد از آن هم معاونت برنامهریزی و توسعه منابع است که موضوعات و مشکلاتی را دارند؛ خانه معلم، باشگاه رفاهی، سرانه آموزشی که مجموعا ۱۹ درصد است. سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ۱۸ درصد نامهها را به خود اختصاص داده است و امور استانها ۶ درصد است. دانشگاه فرهنگیان ۷ درصد، معاونتهای پرورشی، تربیت بدنی و آموزش متوسطه که تقریبا با هم هستند، ۲ درصد است. موضوعات متفرقه ۱۲ درصد است. دبیرخانه هیئت مرکزی گزینش هم ۲ درصد است.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش، همچنین گفت: با پیگیری جدی آقای دکتر علیرضا کاظمی، در طی این دو ماه، چیزی حدود ۱۵ هزار پرونده استخدامی کد ۱۹ بازنگری شد و حدود ۷۰۰۰ نفر پذیرفته شدند. دیوان عدالت اداری به همین منظور یک نامه تقدیر، تجلیل و تشکر خطاب به وزارت آموزش و پرورش صادر کرد.
منادی سفیدان: تمام این اقدامات برای رضایت مردم است
علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در آیین گفت: اگر همه دستگاهها امور را ساماندهی کنند، ما نامه مینویسیم و پاسخگویی ما هم سرعت پیدا میکند و نهایتش این است که مردم رضایت داشته باشند. اکنون به هر حال با وجود هوش مصنوعی، میطلبد که این کارها افزایش و پاسخگویی هم سرعت پیدا کند. با حضور آقای دکتر کاظمی به عنوان وزیر، با توجه به سوابقی که داشتند، برای ما بسیار امیدبخش است که انشاءالله بتوانند، این مسائل را استفاده کنند و چون ایشان از خود آموزش و پرورش هستند، بهتر میتوانند این مسائل را درک کنند.
احمدی: بسیاری از مشکلات جامعه ناشی از کمتوجهی به آموزش و پرورش است
محمدرضا احمدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه اعتقاد ما بر این است که اگر مشکلات آموزش حل شود، بیشتر مشکلات کشور حل خواهد شد، بیان کرد: الحمدالله در کمیسیون آموزشی، در دوره یازدهم و چه در دوره دوازدهم تمام قد برای برطرف کردن مشکل آموزش، تلاش میکنند. اگر ما هر چقدر برای آموزش و پرورش هزینهای بخواهیم بگذاریم، بخواهیم وقت و بودجهای بگذاریم، حتما نتیجه آن را در کف جامعه خواهیم دید.
وی افزود: بسیاری از مشکلاتی که در جامعه ایجاد میشود، به دلیل این است که ما به مسأله آموزش آنطور که باید توجه نمیکنیم. واقعا مدارس ما مشکلات بسیار زیادی، چه در زیرساخت، چه فضای آموزشی، چه در امکانات آموزشی و حتی در محتوای آموزشی دارند و به نظرم بعضی از محتواهای آموزشی هم بسیار قدیمی و سنتی هستند و باید بهروز کنیم.
عبداللهی: همه ما مدیون معلمان هستیم، همه باید با این دید به آموزش و پرورش نگاه کنند
محمدصادق عبداللهی مدیر گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی هم در این آیین گفت: کار بسیار خوب و جالبی بود و بنده واقعا لذت بردم از این نرمافزاری که طراحی شده است و همچنین همه چیز شفاف و روشن است و کار را آسان کرد. ای کاش تمامی وزارتها، این کار را میکردند که نمایندگان دسترسیشان آسان شود. ما امروز مدیون شما معلمان و اساتید محترم هستیم که در این جایگاهها قرار گرفتیم، باید با همین دیدگاه هم به مجموعه آموزش و پرورش نگاه کنیم که انشاءالله آموزش و پرورش بتواند با آرامش و آسودگی به موضوعات و مشکلات فرهنگیان و قشر دانشآموز بپردازد که انشاءالله یک روند خوبی را در دستور کار قرار بدهد.
ارسال دیدگاه