وزیر آموزش و پرورش:
برنامههای آموزش و پرورش باید با رویکرد مدرسه محوری تدوین شود
تهران (پانا)- وزیر آموزش و پرورش گفت: مدرسه کانون تحول است و برنامه درسی مدرسه نیز ریل تحول است و باید مورد بازبینی و بازمهندسی قرار گیرد.
علیرضا کاظمی در گردهمایی مشترک شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استانهای سراسر کشور، مدرسه را کانون تحول دانست و ضمن اشاره بر ضریب نفوذ برنامه های آموزشی، گفت: باید تمامی برنامههای آموزش و پرورش با رویکرد مدرسه محوری تدوین شود.
کاظمی، رویکرد اصلی آموزش و پرورش را عدالت محوری و توسعه عدالت آموزشی معرفی کرد و افزود: اولویت بخشی به پیش دبستانی و ابتدایی، مردمی سازی، مشارکت پذیری،کاهش بار اجرایی ادارات، یکپارچه سازی و پرهیز از موازی کاری، تقسیم کار، افزایش ضریب نفوذ برنامه های آموزشی و تربیتی و نتیجه محوری را از دیگر اهداف ما در این وزارتخانه است.
وی ادامه داد: هر اندازه فعالیتهای ما به درون مدرسه راه پیدا کند و ضریب نفود آن افزایش یابد به همان اندازه به اهداف اصلی خود دست پیدا خواهیم کرد.
کاظمی تصریح کرد: باید تمام برنامههای آموزش و پرورش با رویکرد مدرسه محوری تدوین شود تا اثربخشی آن مضاعف شود.
وی افزود: حاکمیت رویکرد تربیتی در فضای تعلیم و تربیت به جای رویکردهای حاشیهای باید در دستور کار قرار گیرد چرا که وظیفه اصلی ما تعلیم و تربیت است و باید اولین گفتمان ما در مدرسه و عرصه تعلیم و تربیت؛ اجرایی سازی سند تحول بنیادین و برنامههای فرهنگی باشد.
وی خطاب به مدیران کل آموزش و پرورش و اعضای شورای معاونان گفت: چالش زدایی و پرهیز از ایجاد چالش در آموزش و پرورش استانها، انسجام بخشی درونی و توسعه فرهنگ سازمانی، ساده زیستی و پرهیز از تجملات و اشرافی گری در سفرهای استانی و رفتارهای ساده زیستانه مردمی باید سرلوحه کارهایمان باشد.
کاظمی با اشاره به چالش نیروی انسانی تأکید کرد: باید مشکلات نیروی انسانی در بخشهای مختلف حل شود.
وی گفت: مسائل و مشکلات مربوط به منابع انسانی، رتبه بندی و آیین نامه ارتقای رتبه بندی، رتبه بندی جدیدالاستخدامها، جذب نیروهای نهضت سواد آموزی، مسائل معیشتی نیروهای خدماتی و خرید خدمت و ... باید در اولویت رسیدگی قرار گرفته و رفع شود.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: توجه به مسایل بازنشستگان، پرداخت به روز حق التدریس، مولد سازی و شناخت ظرفیت های استانی، مسایل رفاهی و معیشتی معلمان باید در اولویت مدیران قرار گیرد.
وی با تأکید بر این که اراده دولت وفاق و همدلی بر حذف کامل مدارس سنگی و کانکسی است گفت: باید سرانههای فضای آموزشی متعادل شود و تراکم دانش آموزی نیز کاهش یابد.
کاظمی بر توجه و اولویت قرار دادن مسایل فرهنگی و تربیتی در عرصه تعلیم و تربیت تأکید کرد و افزود: ضمن در اولویت قرار دادن مسائل آموزشی، فرهنگی، اردویی و نماز و قرآن، باید به مسائل فرهنگی نیز توجه ویژه ای کرد و این دو مکمل هم و جدایی ناپذیرند.
کاظمی با اشاره به ضرورت کیفیت بخشی به حوزه ابتدایی گفت: در دوره آموزش ابتدایی علاوه بر آموزش های عمومی ابتدایی از جمله سواد خواندن و نوشتن، باید به سواد ریاضی و علوم در کنار پرداختن به مهارتهای لازم، برنامهریزی شود.
وی به برنامه های بلندمدت در عرصه تعلیم و تربیت اشاره کرد و افزود: ما هیچ راهی نداریم جز این که سند تحول بنیادین آموز ش و پرورش را به طور کامل اجرایی کنیم. در این مسیر همزمان ۲۷ خوشه و ۱۴۷ پروژه طراحی شده است.
وی با تأکید بر ضرورت طراحی الگوی اجرایی این پروژه ها گفت: در کنار الگوسازی، نحوه اجرای پروژهها از اهمیت بالایی برخوردار است.
کاظمی با اشاره به اینکه مدرسه کانون تحول است، افزود: برنامه درسی مدرسه نیز ریل تحول است و باید مورد بازبینی و بازمهندسی قرار گیرد.
وی ادامه داد:برنامه درسی باید مهارت محور، خلاق و پویا مبتنی بر فناوری های جدید طراحی شود.
کاظمی با تأکید بر پیاده سازی برنامه توسعه هفتم، گفت: این برنامه در راستای سند تحول بنیادین است و برای برنامه ریزی در آموزش و پرورش نیازمند سه برنامه از جمله برنامه هفتم، برنامه ملی و سهم دستگاه ها و برنامه سالانه هستیم.
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر استمرار نهضت محرومیت زدایی افزود: افزایش سرانههای آموزشی، برنامهریزی برای مسائل و رفع آسیبهای اجتماعی در دستور کار مدیران قرار گیرد.
وی از هدفگذاری بر ۳۲ نقطه جهت کاهش آسیبهای اجتماعی خبرداد و گفت: توجه به رشد و ارتقای دانشگاه فرهنگیان که سرچشمه زایای نیروی انسانی برای آموزش و پرورش است از مهم ترین موضوعات عرصه تعلیم و تربیت محسوب میشود.
کاظمی بر جذب بازماندگان از تحصیل نیز اشاره کرد و گفت: بین بازمانده ازتحصیل و ترک تحصیل تفاوت وجود دارد. برخی به اشتباه اطلاعات غلط می دهند. امسال بالاترین پوشش تحصیلی را داشتهایم. جذب ما در دوره های ابتدایی نزدیک به صدردصد است و تلاش ما بر این است که حتی یک دانش آموز هم از تحصیل باز نماند.
کاظمی گفت: آموزش و پرورش ۵ هزار مدرسه زیر ۵ دانش آموز دارد و این بدان معناست که پوشش تحصیلی دانش آموزان برای آموزش و پرورش اهمیت بالایی دارد.
وی به ضرورت بازسازی و نوسازی روش های آموزشی اشاره کرد و افزود: باید روشهای نوین جهت ارتقای عرصه تعلیم و تربیت طراحی شود.
وی با تأکید بر ضرورت استاندارد سازی مدارس در آستانه فصل زمستان گفت: مدیران تدابیر لازم را در این زمینه اتخاذ کنند تا دانش آموزان با چالش سرما مواجه نشوند.
کاظمی گفت: هیچ اردویی برای دانش آموزان خارج از ضوابط اردویی برگزار نشود. اگر اردوی راهیان نور و راهیان پیشرفت مهم است، سلامت دانش آموزان از آن نیز مهمتر است.
ارسال دیدگاه