سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری:
آزمون استخدامی آموزش و پرورش قطعا تا پایان امسال برگزار میشود؛ پرداخت 20 درصد باقی مانده اضافهتدریس معلمان همراه با حقوق آبان
۶ هزار سرایدار به زودی به مدارس معرفی میشوند
تهران (پانا) - سخنگوی وزارت آموزش و پرورش خبر داد امسال برای نخستینبار در تاریخ آموزش و پرورش، چه قبل و چه بعد از انقلاب، فایل اضافه تدریس معلمان همراه با حقوق در همان ماه مهر پرداخت شد. باقیمانده فایل حقالتدریس شامل ۲۰ درصد، همراه با حقوق آبانماه پرداخت خواهد شد.
علی فرهادی، در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه در مدرسه دارالفنون، با بیان این نکته که معلم، پرستار روح و روان دانشآموزان است، اظهار داشت: معلم در عین پرستاری، پرورش میدهد، تربیت میکند و آموزش میدهد. این افراد، بینام و در سکوت، در ۱۲۲ هزار مدرسه دولتی و غیردولتی، گمنام اما خوشنام، در حال تکثیر دانایی و رشد و تقویت میهنمان هستند.
پرداخت اضافهتدریس معلمان همراه با حقوق مهرماه برای اولین بار در تاریخ آموزشوپرورش
وی ادامه داد: امسال برای نخستین بار در تاریخ آموزش و پرورش، چه قبل و چه بعد از انقلاب، فایل اضافه تدریس معلمان همراه با حقوق در همان ماه مهر پرداخت شد. این اقدام، کار کوچکی نیست، زیرا علاوه بر تأمین منابع مالی آن که کار دشواری بود، ایجاد این فایل بهموقع و همراه با حقوق مهر به دست آموزش و پرورش، بینظیر بوده و پیش از این سابقه نداشته است.
فرهادی افزود: در ۲۰ شهریور سال گذشته، که افتخار پیدا کردم در این سمت خدمت کنم، حقالتدریس اسفند ۱۴۰۱ پرداخت نشده بود، اما در مهر ۱۴۰۳ شاهد بودیم که حدود ۸۰ درصد فایل حقالتدریس آماده بود و پرداخت شد و ۲۰ درصد باقیمانده نیز در آبان پرداخت خواهد شد.
وی با بیان اینکه اگر آموزش و پرورش در حوزه پشتیبانی و پرسنلی نظم نداشته باشد، ممکن است در حوزه تعلیم و تربیت دچار چالش شود، گفت: در سه سال گذشته، علیرغم افزایش جمعیت دانشآموزان، کادر اداری و آموزشی ما روند کاهشی داشته است. در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰، جمع کل پرسنل اعم از آموزشی و اجرایی ۹۶۲ هزار و ۵۹۷ نفر بوده است. از این تعداد، حدود ۳۶ هزار و ۵۰ نفر اداری بودند. اما همین عدد برای سال تحصیلی بعد از آن (۱۴۰۲-۱۴۰۱) به ۹۷۶ هزار رسیده و در سال بعدی (۱۴۰۳-۱۴۰۲) به ۹۶۵ هزار و ۹۲۶ نفر کاهش یافته است. بنابراین این عدد نسبت به ۱۲ سال پیش که ما قریب به ۴ میلیون دانشآموز نسبت به حال حاضر کمتر داشتیم، باز هم کمتر است.
وی با اشاره به افزایش بهرهوری آموزش و پرورش، گفت: ما بیشترین پرسنل را در دوره ابتدایی داریم و سپس در دوره متوسطه اول و دوم، بیشترین تمرکز و زحمت حوزه آموزش و پرورش در بخش ابتدایی متمرکز است، زیرا اعتقاد داریم پوشش ۱۰۰ درصد تحصیلی در این دوره بسیار مهم است.
تعداد معلمان و کادر آموزشی در دوره ابتدایی نسبت به دو سال پیش ۹ هزار افزایش داشته است
فرهادی در این باره گفت: تعداد نیروهای خدماتی ما نسبت به سال ۱۴۰۰-۱۴۰۱ حدود ۳ هزار نفر کاهش یافته است، یعنی به جد نیاز به جذب نیروی سرایدار داریم. تعداد نیروهای اداری نسبت به دو سال پیش، ۴ هزار نفر کاهش داشته است. همچنین تعداد نیروهای متوسطه دوم نسبت به دو سال پیش ۴ هزار و نیروهای متوسطه اول نیز ۲ هزار کاهش یافته است. اما تعداد معلمان و کادر آموزشی در دوره ابتدایی نسبت به دو سال پیش ۹ هزار افزایش داشته است که نشان از برنامهریزی درست در این زمینه دارد.
نسبت دانشآموز به معلم
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: در مقطع ابتدایی نسبت دانشآموزان به گروه معلمان ۲۸.۲۷ صدم درصد است. در متوسطه اول نسبت دانشآموز به معلمان ۲۵.۹ دهم درصد و در متوسطه دوم ۱۶.۹ دهم درصد است، یعنی بیشترین تراکم و بیشترین نیرو در ابتدایی است.
نسبت دانشآموز به مدیر
وی نسبت دانشآموز به مدیر را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: در ابتدایی به ازای ۲۳۲ نفر یک مدیر داریم. این عدد در متوسطه اول ۲۴۰ و در متوسطه دوم هر ۱۸۴ دانشآموز یک مدیر دارند.
نسبت دانشآموز به معاون آموزشی
وی افزود: در ابتدایی به ازای هر ۳۰۴ دانشآموز یک معاون آموزشی داریم، در متوسطه اول به ازای هر ۳۱۶ دانشآموز یک معاون و در متوسطه دوم به ازای هر ۲۰۹ دانشآموز یک معاون آموزشی داریم.
نسبت دانشآموز به معاون اجرایی
فرهادی گفت: ما به ازای ۸۸۷ دانشآموز ابتدایی یک معاون اجرایی داریم، در متوسطه اول به ازای ۵۳۴ دانشآموز یک معاون اجرایی و در متوسطه دوم به ازای ۲۶۵ دانشآموز یک معاون اجرایی داریم.
نسبت دانشآموز به معاون پرورشی
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: در ابتدایی به ازای ۵۹۷ دانشآموز یک معاون پرورشی داریم. در متوسطه اول به ازای ۵۲۰ دانشآموز یک معاون پرورشی و در متوسطه دوم به ازای ۴۸۸ نفر یک معاون پرورشی داریم.
۵۲۹۷۳ مدرسه جمعیت دانشآموزان آن کمتر از ۱۰۰ دانشآموز است
فرهادی با بیان اینکه نگاه دولت جمهوری اسلامی ایران و نظام مقدس اسلامی به تعلیم و تربیت، نگاهی عمیق و جدی است، گفت: در ابتدایی ۴۱۳ مدرسه داریم که یک معلم دارند. همچنین ۵۲۸۶ مدرسه داریم که از دو تا ۵ دانشآموز دارند و ۵۶۹۶ مدرسه داریم که از ۶ تا ۱۰ دانشآموز دارند. ۴۱۹۶ مدرسه داریم که از ۱۱ تا ۱۵ دانشآموز، ۳۷۱۵ مدرسه از ۱۶ تا ۲۰ دانشآموز و ۳۱۸۸ مدرسه هم از ۲۱ تا ۲۵ دانشآموز دارند. همچنین ۳۲۵۴ مدرسه از ۲۶ تا ۳۰ نفر دانشآموز و ۱۱ هزار و ۴۳۶ مدرسه از ۳۰ تا ۵۰ دانشآموز دارند. ۸۴۸۶ مدرسه هم از ۵۱ تا ۷۵ دانشآموز دارند و نهایتاً ۷۳۳۰ مدرسه از ۷۶ تا ۱۰۰ دانشآموز و ۹ هزار و ۸۷۷ مدرسه از ۱۰۱ تا ۱۵۰ دانشآموز دارند. در مجموع، ۵۲۹۷۳ مدرسه داریم که جمعیت دانشآموزان آن کمتر از ۱۰۰ دانشآموز است.
وی گفت: همه اینها برای ایجاد عدالت آموزشی و فراهم کردن دسترسی آموزشی برای تمام ایران است تا هیچ کودکی بدون دسترسی به آموزش نماند و آموزش و پرورش در این زمینه به خوبی عمل کرده است.
فرهادی افزود: ۳۶۲۴۸ مدرسه از ۱۵۰ دانشآموز بالاتر دارند. ما این آمار را براساس سامانههای خود تهیه کردهایم. تأکید وزیر نیز بر این است که آمار باید شفاف و دقیق در اختیار مدیران و تصمیمگیران قرار بگیرد. ما بر اساس همین سامانهها با سازمان برنامه و سازمان اداری و خزانهداری مذاکره میکنیم.
وی همچنین گفت: دستگاه مهمی مانند آموزش و پرورش که بیش از ۴۴ درصد دولت را تشکیل میدهد، باید آمارش دقیق، متقن و قابلتشکیک باشد. برنامهریزی در آموزش و پرورش مانند یک نقاشی مینیاتوری است که باید به جزئیات آن توجه شود. ما ۸۷ هزار و ۸۵۲ مدرسه عادی، ۷۶۲ مدرسه استعدادهای درخشان و ۷۱۲۲ مدرسه عشایری داریم.
نسبت دانشآموز به مراقب سلامت و مشاور در مقاطع مختلف تحصیلی
فرهادی ادامه داد: در دوره ابتدایی به ازای ۱۴۰۰ دانشآموز یک مراقب سلامت و در متوسطه اول و دوم به ازای هر ۶ هزار دانشآموز یک مراقب سلامت داریم. در دوره متوسطه اول و دوم بیشتر به مشاور نیاز داریم تا مراقب سلامت. در متوسطه اول به ازای ۳۷۶ دانشآموز یک مشاور و در متوسطه دوم به ازای ۷۰۰ دانشآموز یک مشاور داریم و در ابتدایی به ازای هر ۵ هزار دانشآموز یک مشاور داریم.
امسال قریب به ۲۵۰۰ میلیارد سرانه در مدارس توزیع کردهایم
وی افزود: در بودجه سال گذشته کل سرانه سال گذشته ما ۲۴۶۰ میلیارد و امسال به ۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد رسیده است. سال گذشته در هفت ماهه اول کمتر از شاید ۵۰۰ میلیارد تومان دریافت و پرداخت کردیم. امسال قریب به ۲۵۰۰ میلیارد سرانه در مدارس توزیع کردهایم. اولویت ما مدارس شبانه روزی بوده است، ما ۴ هزار مدرسه شبانهروزی داریم که برای ما مهم است سرانه زودتر به دست این مدارس برسد.
وی گفت: ما سرانه را به مدارس عادی میدهیم. مدارسی که شهریه را دریافت میکنند سرانه کمتر میدهیم یا پرداخت نمیکنیم.
در ۷ ماهه امسال ۳۷۳ هزار معلم دوره آموزشی و توانمندسازی دیدند
فرهادی گفت: در ۷ ماهه امسال ۳۷۳ هزار معلم دوره آموزشی و توانمندسازی دیدند یعنی نزدیک به ۴۰ درصد معلمان ما در آموزشهای ضمن خدمت شرکت کردند.
آغاز ثبت آثار متقاضیان شرکت در پرسش مهر ریاستجمهوری
وی به پرسش مهر هم اشاره کرد و گفت: یکی از مصادیق پویایی مشارکت اجتماعی دانشآموزان پویش مهر است. ما باید دانشآموزانی مشارکتکننده و فعال و کنشگر داشته باشیم. در پرسش مهر از امروز دانشآموزان فرصت دارند تا ۱ بهمن به سایت معاونت پرورشی مراجعه و آثار خود ا ثیت کنند و در تیر ماه ۱۴۰۴ آثار برگزیده تقدیر خواهد شد.
فرهادی به بودجه سال آینده وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: در بودجه سال آینده تلاش کردیم یکی از متقنترین پیشنهادات را روی میز بگذاریم. آموزش و پرورش با توجه به بودجهای که دریافت میکند، یکی از بهرهورترین دستگاههای کشور است.
وی درباره راههای جذب نیرو برای سال آینده اظهار کرد: برای سال آینده دو نوع جذب داریم، یکی از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی و یکی هم از طریق ماده ۲۸ یعنی آزمون استخدامی. آزمون استخدامی حتما قبل از پایان سال برگزار خواهد شد.
۶ هزار نفر سرایدار بهزودی به مدارس میروند
وی گفت: در یک آزمونی که دولت امسال در ابتدای سال برگزار کرد ۶ هزار نفر سرایهدار پذیرفته شدند و اکنون در مرحله ارزیابی هستند و بهزودی به مدارس معرفی خواهند شد. با همکاری سازمان اداری و استخدامی هستیم تا به عدد قطعی برسیم و بتوانیم سرایهدار و نیروهای خدمتگذار را جذب کنیم. عدد کمبود قطعی ما ۴۷ هزار نفر است.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ما در نظام تعلیم و تربیت موظفیم زمینه حضور دانشآموزان را در مدرسه فراهم کنیم، گفت: ما سعی کردیم در دورترین نقاط هم مدرسه داشته باشیم. در نقطه صفر مرزی تا پایتخت پرچم مدرسه برافراشته است و این مجاهدت معلمان عزیز ماست. تلاش ما این بوده تا در دورترین نقاط برای تسهیل حضور دانشآموزان در مدرسه، تلاش کنیم. ما در آموزش و پرورش متکفل این هستیم تا میتوانیم برای بسط عدالت آموزشی زمینهها را فراهم کنیم. مسائلی هم وجود دارد که باید با همت بیشتر و با کمک نهادهای مختلف حل شود. حل همه این مسائل در چارچوب اختیارات آموزش و پرورش نیست و همه باید بکوشند حتی یک دانشآموز با سختی در مدرسه حضور پیدا نکند.
ثبتنام امسال در دوره ابتدایی بیش از ۹۹ درصد بود
فرهادی گفت: آمار بازماندگان از تحصیل ناظر بر موالید است. ما مناطقی را داریم که ثبتنام ما بیش از ۱۰۰ درصد موالید منطقه است و این بر اثر مهاجرت رخ داده است. ثبتنام امسال در دوره ابتدایی بیش از ۹۹ درصد بود. آموزش و پرورش پذیرای همه لازمالتعلیمان است. برخی از دانشآموزان ما در اواسط متوسطه دوم جذب کسب و کار میشوند و تمایلی بر ادامه تحصیل ندارند و این ناشی از عدم پذیرایی مدرسه از دانشآموزان نیست. نگاه ما در متوسطه دوم، به هنرستان است که باید ۵۰ درصد دانشآموزان این دوره طی برنامه هفتم توسعه باید به این سمت بروند.
فرهادی گفت: عواید ظرفیتهای مولدسازی ۱۰۰ درصد صرف مدرسهسازی خواهد شد. دولت اینگونه تصویب کرده است که کل این ظرفیت صرف ساخت یا تکمیل مدرسهها شود.
نتایج آخرین پیگیریهای آموزش و پرورش برای توزیع شیر در مدارس
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سوال پانا درباره توزیع شیر مدارس گفت: آموزش و پرورش متولی تعلیم و تربیت است اما زمینه خوبی برای خیلی از حوزههای دیگر از جمله تغذیه و بهداشت و سلامت است. ما سال گذشته به محض تامین اعتبار تلاش کردیم در گستردهترین حال ممکن و بالاترین ظرفیت شرکتهای تولیدکننده، یک اقدام خوبی پس از سالها انجام شد و امسال هم پیگیر هستیم و انشالله دستگاهها بتوانند به ما کمک کنند و این کار انجام شود. پیگیر تامین اعتبار آن هستیم و تلاش میکنیم تا در بودجه سالهای آتی تصویب کنیم.
فرهادی تاکید کرد: به محض ابلاغ اعتبار انشالله اطلاعرسانی خواهیم کرد. در برنامه هفتم نه به صورت تکلیفی بلکه به صورت توصیهای آمده است. با این حال ما پیگیر هستیم تا این کار انجام شود چون با سلامت دانشآموزان در ارتباط است. مکاتبات انجام شده، اعتبار پیشبینی و اعلام شده است و امیدوارم به زودی این کار محقق شود. حتی برای شیر مدارس در آموزش و پرورش، سامانه هم راهاندازی شده است. انشالله پاسخ درخواستهای ما بهزودی محقق شود.
طرح تاسیس سازمان رفاهی و اقتصادی فرهنگیان در کمیسیون مدیریت دولت
وی در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار پانا درباره تاسیس سازمان رفاهی و اقتصادی فرهنگیان گفت: طرح تاسیس سازمان رفاهی و اقتصادی فرهنگیان در کمیسیون مدیریت دولت مورد بررسی قرار گرفته است و پیگیر هستیم که انشالله بهزودی اطلاعرسانی خواهیم کرد.
جهش دو برابر منابع ایاب و ذهاب دانشآموزان استثنایی
فرهادی اضافه کرد: عدد و منابع ایاب و ذهاب دانشآموزان نسبت به سال گذشته جهش دو برابر داشته است. شرایط نسبت به سال گذشته بسیار مطلوب است. مهم افزایش جهشی اعتبارات بوده که انجام شد.
ارسال دیدگاه