معاون اداره امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور خبر داد:

‌دسترسی دانش‌آموزان ایرانی خارج از کشور به «شاد» در آینده نزدیک

۴ پروژه آموزشی در ۴ استان البرز، اصفهان، مشهد و سیستان‌و‌بلوچستان در حال احداث است

تهران (پانا) - معاون اداره امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور گفت درباره استفاده از شاد از لحاظ سرورها در خارج از کشور دچار چالش هستیم که در حال رفع این مانع هستیم تا دانش‌آموزان و معلمان خارج از کشور هم بتوانند از این پلتفرم استفاده کنند.

کد مطلب: ۱۵۱۲۹۶۸
لینک کوتاه کپی شد
‌دسترسی دانش‌آموزان ایرانی خارج از کشور به «شاد» در آینده نزدیک

لیلا رضایی درباره ‌امکان شکل‌گیری رویدادهای آموزشی مشترک میان مدارس بین‌الملل و مدارس دولتی کشور اظهار کرد: ‌در این خصوص بخش پژوهش مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور مسئول برگزاری رویدادها و همایش‌هاست که هدف مرکز از برگزاری این رویدادها، جشنواره‌ها و المپیادها همانند المپیاد فیزیک و جشنواره علم پویا و الفتا، ارتباط، تعامل و هم‌افزایی با مدارس داخل ایران به ویژه مدارس بین‌الملل و مدارس دولتی و مدارس داخل و خارج از کشور در راستای افزایش توانمندی، خلاقیت و نوآوری معلمان و دانش‌آموزان در جهت ارتقای کیفیت آموزش است.

«شاد» بین‌المللی می‌شود

وی به هداف از راه‌اندازی پلتفرم شاد به‌صورت بین‌المللی و توضیح اینکه، این ‌‌پروژه از چه زمانی قابل اجراست، اشاره کرد و افزود: پلتفرم شاد چند سالی است که فعالیت خود را آغاز کرده، به‌ویژه وقتی که کرونا فراگیر شد و این پلتفرم با توجه به الزام برگزاری کلاس‌ها به شکل مجازی قوت گرفت و هم‌اکنون بالغ بر ۹۵ درصد فرهنگیان اعم از معلمان، مدیران و دانش‌آموزان از این پلتفرم استفاده می‌کنند؛ با توجه به این‌که ما معلمان و دانش‌آموزانی داریم که خارج از کشور هستند و ضروری است‌ با توجه به برگزاری رویدادهای علمی، همایش‌ها ‌یا بحث آموزش به این پلتفرم دسترسی داشته باشند، هدف از راه‌اندازی این پلتفرم در خارج از کشور و در سطح بین‌المللی این است که معلمان و دانش‌آموزان خارج از کشور از این پلتفرم که به لحاظ فرهنگی و امنیتی ایمن است و همچنین از لحاظ زبانی که فارسی است و بومی‌سازی شده است استفاده کنند، اما از لحاظ سرورها در خارج از کشور دچار چالش هستیم که در حال رفع این مانع هستیم تا دانش‌آموزان و معلمان خارج از کشور هم بتوانند از این پلتفرم استفاده کنند و با یکدیگر ارتباط داشته باشند و بتوانند به اخبار و اطلاع‌رسانی‌های داخلی نیز دسترسی داشته باشند.

معاون اداره امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور به موضوع تفاهم‌نامه‌های ‌میان ایران و دیگر کشورها نیز اشاره کرد و گفت: اهدافی که در تفاهم‌نامه‌ها دنبال می‌شود، دانش‌افزایی و مهارت‌افزایی دانش‌آموزان نخبه المپیادی در تبادلات آموزشی ایران با سایر کشورهاست، همچنین هر‌گونه تبادلات آموزشی میان دو کشور و همچنین تجهیزات آموزشی و هر آنچه که در عناصر برنامه آموزشی است. هدف نهایی آن دانش‌افزایی و هم‌افزایی است تا دو کشور بتوانند از تجارب و منابع یکدیگر در جهت رشد علمی و فرهنگی استفاده کنند. همچنین راه‌اندازی مدارس با نظام آموزشی آن کشور در کشور ما ‌یا بالعکس به‌واسطه این تفاهم‌نامه‌ها طبق چهارچوب‌های قانونی کشورها انجام می‌شود. در واقع تفاهم‌نامه‌ها تسهیل‌کننده روابط میان دو کشور هستند.

جذب ۹۲ میلیارد اعتبار برای سال جاری/ ۴ پروژه آموزشی در دست ساخت است

رضایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه تمهیداتی در‌خصوص جذب اعتبار برای ساخت مدارس جدید اندیشیده شده است؟ گفت: در‌خصوص اعتبارات ما با سازمان‌های بین‌المللی نظیر یونیسف، NRC و یونسکو ارتباط خیلی خوبی داریم، به‌ویژه NRC که در ساخت مدارس به ما کمک می‌کند. با توجه به محدودیت‌ها، اما ارتباطات و رایزنی‌های خوبی میان مرکز امور بین‌الملل با سازمان‌های بین‌المللی انجام شده که توانستیم اعتبارات خوبی را برای ساخت مدارس کسب کنیم و حدود ۹۲ میلیارد تومان برای امسال اعتبار بگیریم. در ۴ استان البرز، اصفهان، مشهد و سیستان و بلوچستان ۴ پروژه در دست ساخت است. در‌خصوص تجهیزات هم سال گذشته، لپ‌تاپ و سایر تجهیزات آموزشی تهیه شد و همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی نظیر آموزش مربیان پیش از دبستان برای دانش‌آموزان اتباع خارجی که بخش زیادی از اعتبارات آن از سازمان‌های بین‌المللی است، تأمین شده است.

وی به فعالیت‌های آیسسکو هم اشاره کرد و گفت: آیسسکو یک سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی مربوط به جهان اسلام است که تقریباً حدود ۵۴ کشور اسلامی عضو این سازمان هستند. هدف آن هم برقراری همکاری بین مسلمانان کشورها است که قبلاً مربوط به کشورهای اسلامی بود اما اخیراً گسترش پیدا کرده و جهان اسلام را شامل می‌شود، یعنی کشورهایی که کشور اسلامی نباشند اما مسلمان در آن کشورها باشد شامل آن کشور هم می‌شود. آیسسکو در هر کشوری یک کمیسیون ملی دارد. در کشور ما دفتر کمیسیون آیسسکو در مرکز امور بین‌الملل مستقر شده که دبیر این کمیسیون ملی رئیس مرکز، ‌دکتر طباطبایی هستند. هر مقوله‌ای که در زمینه علمی، آموزشی و فرهنگی بخواهد انجام شود، به علت حضور دبیرخانه در این مرکز، رایزنی با سایر معاونت‌ها و سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌ها که کارهای علمی، آموزشی و فرهنگی انجام می‌دهند توسط مرکز انجام می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار