وزیر آموزش و پرورش در آیین آغاز سال تحصیلی دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی:
نظام تعلیم و تربیت نیازمند معماری جدید است
به معلمان اختیار دهید تا فضای تعلیم و تربیت را از کلاس درس به محیطهای بزرگتری ببرند
تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش بهمناسبت آغاز سال تحصیلی دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی در این دانشگاه حضور یافت و با بیان اینکه نظام تعلیم و تربیت نیازمند معماری جدید است، گفت به معلمان اختیار دهید تا فضای تعلیم و تربیت را از کلاس درس به محیطهای بزرگتری ببرند.
به گزارش روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، علیرضا کاظمی پیش از ظهر امروز یکشنبه، ۶ آبان ۱۴۰۳ در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی، با حضور در سالن شهیدطهرانی مقدم این دانشگاه، ضمن تشکر از تلاشها و خدمات مدیران، کارکنان و اساتید این دانشگاه، گفت: جایگاه دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی و اهمیت آن بر هیچ کسی پوشیده نیست. شاید تاکنون کسی به اندازه مقام معظم رهبری درباره اهمیت این دانشگاه صحبت نکرده باشد؛ هر وقت بحث آموزش و پرورش به میان آمد و موضوع تربیت مطرح شد به این دو دانشگاه با دقت کامل و با همه ابعاد از منظر پژوهشی، علمی و مأموریت اصلی آن یعنی «تربیت معلم» حرفهای پرداختهاند.
وی ادامه داد: ما نیز به تأسی از رهبری و با اعتقاد راسخ به این موضوع؛ این دو دانشگاه را که جزو زیرساختهای اصلی نظام تعلیم و تربیت هستند در اولویت برنامههای خود قرار دادهایم.
وزیر آموزش پرورش اذعان داشت: از آنجا که مأموریت بزرگی بر دوش این دو دانشگاه گذاشته شده است و این دو باید مسیر رشد و توسعه کشور و مسیر شکلگیری اهداف فرهنگی، اجتماعی و ارزشهای یک نظام را طی کنند، هیچ کوتاهی در مورد این دو دانشگاه را نخواهیم پذیرفت.
وی ادامه داد: بارها گفتهام که در بخشهایی از نظام تعلیم و تربیت خود شخصاً ورود خواهم کرد، یکی از این بخشهای مهم، دو دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و دانشگاه فرهنگیان است.
کاظمی با تأکید بر اینکه ضرورت دارد که رؤسای این دو دانشگاه جلسات مستمر و مشترکی درخصوص پیشبرد اهداف نظام تعلیم و تربیت برگزار کنند، گفت: با ریلگذاری صحیح و با اولویتبندی، میتوان بخشی از مشکلات موجود این حوزه را مرتفع کرد.
وی بر لزوم استفاده از همه ظرفیتهای موجود بهمنظور توسعه و ارتقای این دو دانشگاه تأکید کرد و افزود: یکی از عقبافتادگیهای این دانشگاه، عدم توسعه آن در سراسر کشور است. باید از همه ظرفیتهای آموزش و پرورش در جهت توسعه این دانشگاه در سراسر استانها استفاده کرد.
وی با اشاره به اینکه دانشجویان این دو دانشگاه باید الگوی حوزههای دیگر باشند، تصریح کرد: تأثیرگذاری دانشجویان این دانشگاهها در بخشهای مختلف کشور مشهود است اما کافی نیست. انتظار میرود که دانشجومعلمان پس از آن که وارد عرصه نظام تعلیم و تربیت میشوند، با خلاقیت و نوآوری در روشها و رویکردها؛ گسستهایی که در نظام تعلیم و تربیت مشاهده میشود را پر کنند.
کاظمی مهمترین چالش آموزش و پرورش را فاصلهای که میان نیازهای موجود و شرایط موجود وجود دارد دانست و گفت: در کنار این مهم؛ فاصلهای که بین فناوریها و تغییرات پی در پی که بین فضای اطلاعاتی دنیا و دانش معلمان وجود دارد قابل توجه است و هیچگونه انطباقی باهم ندارد.
وی افزود: با بررسی این مؤلفهها درمییابیم که فاصلهها عمیق شده است و باید برای رفع آن ریلگذاری نظام تعلیم و تربیت را دستکاری کنیم.
به گفته کاظمی؛ اساسیترین عامل عدم موفقیت، عدم تغییر در ریلهای اصلی نظام تعلیم و تربیت است. بنابراین باید دو کار مهم انجام دهیم تا به اهداف تعلیم و تربیت دست پیدا کنیم و بخشی از این شکافهای فناورانه را پر کنیم و گرنه هر تغییراتی در منابع انسانی و امکانات ایجاد کنیم، کافی نخواهد بود.
وزیر آموزش و پرورش افزود: نظام تعلیم و تربیت نیازمند معماری جدید است و باید میان ساختار نظام تعلیم و تربیت یعنی میان رشتهها، مقاطع و چیدمان انطباق لازم با فضای واقعی جامعه بوجود آوریم.
وی ادامه داد که در معماری کنونی نه میتوان استعدادی را کشف کرد نه میتوان میان مهارتها و آموزشهای عمومی، تفکیکی قایل شد و این شاخهشاخهشدن کار آموزش و پرورش نیست بلکه این کار حوزههای تخصصی و دانشگاهی است. باید یک بازنگری و بازبینی مجدد انجام شود تا با لشکر بیکاران و نیرویهای فارغالتحصیلی که فاقد هیچ مهارتی هستند، مواجه نشویم.
کاظمی با تأکید بر اینکه برنامه درسی داخل مدرسه، پاشنه آشیل آموزش و پرورش در تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت و سند تحول بنیادین است، تصریح کرد: هر کسی با هر بودجه و امکانات کمی و کیفی بخواهد تحولی در این نظام ایجاد کند، میسر نخواهد شد مگر آنکه برنامه درسی که بر فضای مدرسه بهعنوان کانون تحولات حاکم بر جامعه است را تغییر دهد.
ارسال دیدگاه