همراه با اختراعات دانشآموزی/ ۳
دانشآموز سمپادی از یک تراژدی به اختراعی برای نجات جانها رسید
تهران (پانا) - پژوهشگر نوجوان سمپادی از الهام خود برای ساخت دستگاهی مکانیکی و چالشهای پیشرو خبرداد.
در دنیایی که نوآوری موتور پیشرفت است، جوانان با ایدههای خلاقانه خود، آینده را میسازند. مانی باریسی، یکی از همین جوانان آیندهساز است که با اختراع دستگاه پیشرفته تشخیص نشت گاز، توانسته است در دومین نمایشگاه دستاوردهای سمپاد بدرخشد. در این گزارش، با این نوجوان مبتکر همراه میشویم تا از نزدیک با داستان موفقیت او و چالشهایی که در این مسیر پشت سر گذاشته است، آشنا شویم.
مانی باریسی در ابتدا با یادآوری یک حادثه تلخ به پانا گفت: «یک روز جلوی تلویزیون نشسته بودم و در حال تماشای شبکه خبر بودم که خبری درباره گازگرفتگی پخش شد. بعدازظهر بود که والدینم به خانه آمدند و خبر بدی دادند؛ یکی از اقوام در اثر گاز گرفتگی جان خود و فرزندانش را از دست داده بودند. از آن زمان به فکر ساخت دستگاهی افتادم که در زمینه نشتی گاز و خطرات آن به افراد کمک کند.»
این پژوهشگر نوجوان سمپادی آن سالها پایه نهم بوده که به فکر ساخت یک دستگاه مکانیکی افتاده است. او میگوید «من به زمینههای اختراع و برنامهنویسی علاقه داشتم و در جشنواره خوارزمی چندین بار در سطح کشور مقام آورده بودم. این فکر پس از آن حادثه در ذهنم شکل گرفت تا دستگاهی پیشرفته با امکان تولید انبوه اختراع کنم.»
وی درباره سازوکار سامانهای که طراحی کرده است، گفت: «دستگاه بهصورت سری به خطوط دستگاههای سیالات گازی متصل میشود. یک بخش مرکزی دارد که اطلاعات تمامی دستگاهها را به آن ارسال میکند و از آنجا میتوانیم تمام دستگاهها و سیالات گازی را مدیریت کنیم. به زبان سادهتر، ما شلنگ گاز را به دستگاه وصل میکنیم تا گاز از آن طریق وارد شود و در صورت نشتی در مسیر لوله گاز، دستگاه بهطور خودکار جریان گاز را قطع میکند.»
به گفته باریسی دستگاهی که او ساخته است نسبت به دستگاههای قبلی که با سنسور کار میکنند، هزنیه پایینتری دارد و تقریباً یک دهم هزینه موارد مشابه است. چرا که به صورت مکانیکی عمل میکند و به جز بخش هشداردهنده دستگاه و بخش سیمکارتخور، سایر بخشها هزینه چندانی ندارد.
این نوجوان مخترع در مورد چالشهایی که در مسیر اختراع با آنها مواجه شده، گفت: «در هر کاری شکست وجود دارد و در زمانهایی که با مشکلاتی مواجه میشدیم، با تکرار و آزمایشهای مختلف سعی میکردیم مشکل را پیدا و حل کنیم. بازههای زمانی بسیاری بر روی این پروژه زمان گذاشتم و هر بار که فکر میکردیم پروژه تمام شده است، با توجه به انتقادات و پیشنهادات داوران در جشنوارههای مختلف، دستگاه را بهروز میکردیم.»
از ایده تا اختراع: داستان پشتکار و اراده
او در این گفتوگو از غلبه به احساس ناامیدیهای خود میگوید. باریسی میگوید «وقتی در جشنوارهای نتوانستم به موقع حاضر شوم و نتوانستم به خوبی توضیح دهم، احساس ناامیدی کردم. اما بعد از چند ماه دوباره به کارم ادامه دادم. در یکی از این جشنوارهها جایزه نفر اول و دوم ثبت اختراع بود اما من موفق به کسب آن نشدم. پس از آن نسبت به پروژه احساس ناامیدی داشتم، اما بعد از مدتی باز هم کار را شروع کردم و اینبار موفق به ثبت اختراع شدم.»
باریسی به اهمیت علاقه و پشتکار در موفقیتهایش اشاره کرد و گفت: «علاقه و پشتکار دو عامل اصلی برای موفقیت من در درس و کار پژوهشی بهصورت همزمان بودند. من به رشته تجربی علاقه داشتم و علت انتخاب رشته تجربی برای من این بود که رشته تجربی پولسازتر است. باید از تمامی رشتهها حمایت شود و به دانشآموزان اجازه داده شود تا براساس علاقه و مهارتهای خود انتخاب کنند.»
با هزینهای یک دهم دستگاههای مشابه، این اختراع میتواند جان افراد را در برابر خطرات ناشی از نشتی گاز نجات دهد
این مخترع نوجوان سمپادی همچنین به کمبود فعالیتهای تحقیقاتی در سطح مدارس اشاره کرد و گفت: «شاید در سطح دانشگاه، فعالیتهای تحقیقاتی و پژوهشی مفید است، اما متأسفانه در سطح مدرسه، فعالیتهای تحقیقاتی و پروژه اختراعاتی به من کمکی برای فهم یا تسریع آموزش نکرد. برای حل این مشکل باید در این زمینه اقداماتی از سوی مسئولان صورت پذیرد.»
ارسال دیدگاه