پیام وزیر آموزش و پرورش بهمناسبت آغاز هفته نکوداشت پدافند غیرعامل؛
«مدرسه» نقشی حیاتی در آمادهسازی دانشآموزان برای آشنایی با راهکارهای مقابله و مواجهه با چالشها و تهدیدات آینده دارد
تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش بهمناسبت فرارسیدن هفته نکوداشت پدافند غیرعامل پیامی صادر کرد.
به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش؛ متن پیام علیرضا کاظمی به شرح زیر است:
«بسم الله الرحمن الرحیم
وَعَلَّمْنَاهُ صَنْعَةَ لَبُوسٍ لَکُمْ لِتُحْصِنَکُمْ مِنْ بَأْسِکُمْ فَهَلْ أَنْتُمْ شَاکِرُونَ (آیه ۸۰ سوره انبیاء)
«پدافند غیرعامل» یکی از سادهترین، کمهزینهترین و صلحآمیزترین روشهای دفاع یک ملت در مقابل دشمن و از مهمترین عوامل اقتدار یک کشور در حفظ و گسترش امنیت ملی و زمینهساز توسعه همهجانبه کشور است.
آغاز هفته نکوداشت پدافند غیرعامل با شعار «پدافند غیرعامل، تدبیر امروز، امنیت فردا» فرصت مغتنمی است برای تبیین و تشریح جایگاه پدافند غیرعامل در حفظ و گسترش امنیت کشور و یادکرد نمادینی برای تأکید بر لزوم توجه به موضوع حیاتی پدافند غیرعامل در تأمین و ارتقای امنیت و اعتلای توسعه پایدار کشور در تمامی سطوح و ابعاد است.
موضوع پدافند غیرعامل، یک اصل همیشگی و ضروری برای کشور است که نقش مهم آموزش و پرورش را بیش از پیش در نهادینهسازی این مهم در ساختار و بافتار نهاد تعلیم و تربیت و ضمیر پرورش یافتگان آن در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، نمایان میسازد؛ بطوری که شناسایی مشکلات و چالشهای موجود و آسیب شناسی برنامههای در حال انجام و اتخاذ رویکردهای علمی و پژوهشی با موضوع پدافند غیرعامل در سیاستگذاریها و برنامهریزیها و بازنگری، بازآرایی و بازآفرینی زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری علمی و آموزشی کنونی و تمهید استلزامات مورد نیاز نیز خود از ضروریات تحقق رویکرد پیشگیرانه و تدابیر هوشمندانه نهفته در موضوع پدافند غیرعامل در ارکان آموزش و پرورش است که هرگونه بیتوجهی و سهلانگاری در اصول و راهبردهای آن، تهدید جبرانناپذیری بر امنیت ملی و آینده کشور خواهد بود.
از این روی نظام آموزشی کشور بهعنوان یکی از ارکان اساسی جامعه و محوریترین بخش تربیت نسلهای آینده، وظایف سنگینی در آموزش و تعمیق درک دانشآموزان از موضوع پدافند غیرعامل و نقش آن در امنیت و استقلال کشور داشته و میتواند به درستی شعار «مدرسه قوی، ایران قوی» را محقق نماید.
چرا که «مدرسه» به عنوان اولین محیط اجتماعیشدن و مسئولیتپذیر شدن دانشآموزان، نقشی حیاتی در آمادهسازی آنان برای آشنایی با راهکارهای مقابله و مواجهه با چالشها و تهدیدات آینده داشته و آنها را در برابر تهدیداتی نظیر حملات سایبری و اطلاعاتی و تهدیدات طبیعی و فیزیکی، مصون داشته و آنان را به شهروندانی آگاه و مسئول برای آینده کشور تبدیل نماید.
بدیهی است تعمیق و توسعه اندیشههای راهبردی و دورنگرانه در ساحتهای فرهنگی، آموزشی، پرورشی و پژوهشی به منظور حفظ، حراست و صیانت از سرمایهها و دستاوردهای معنوی و مادی نظام مقدس جمهوری اسلامی و مدیریت بحران، خنثیسازی و مقابله با تهدیدات ترکیبی نوپدید در عرصههای حقیقی و مجازی از اهم وظایف نهاد تعلیم و تربیت در راستای عمل به اهداف بنیادین پدافند غیرعامل است.
ترسیم نقشه راه درون نهادی متناسبسازی شده و روزآمد و ملتزم و متعهد به مبانی، اصول و اهداف سازمان پدافند غیرعامل در راستای دستیابی به سطح قابل اتکا و مصونیتبخش در تمامی ساحتهای تعلیم و تربیت در برابر تهدیدات یاد شده و اعتنای عالمانه، هوشمندانه و مدبرانه به این امر در تربیت سرمایه انسانی کلان و کمنظیر، در بازه زمانی طولانی و در گستره جغرافیای وسیع، مبین مسئولیت خطیر وزارت آموزش و پرورش در این زمینه است.
امید است با اتکال به ذات اقدس باریتعالی و به پشتوانه اندیشههای متعالی و همیاری مخلصانه و متعهدانه همکاران ارزشمند، اولیای گرانقدر و دانشآموزان عزیز در انجام این تکلیف سترگ و وظیفه بزرگ، موفق و سربلند باشیم.»
ارسال دیدگاه