وزیر آموزش و پرورش:

مدرسه، آیینه تمام نمای آینده کشور است

تهران (پانا)- وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه فضای تعلیم و تربیت کشور فضای بسیار مهم زیربنایی و حساسی است، گفت: همه‌ ما باور داریم که زیرساخت و قطار توسعه کشور از این ایستگاه حرکت می‌کند.

کد مطلب: ۱۵۱۲۴۰۵
لینک کوتاه کپی شد
مدرسه، آیینه تمام نمای آینده کشور است

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش صبح امروز در چهل و نهمین نشست سراسری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در مشهد مقدس، با اشاره به اینکه فضای تعلیم و تربیت کشور فضای بسیار مهم زیربنایی و حساسی است، گفت:همه‌ ما باور داریم که زیرساخت و قطار توسعه کشور از این ایستگاه حرکت می‌کند و ایستگاه پایانی هم همین جاست و به عبارت دیگر آیینه‌ تمام نمای آینده‌ کشور «مدرسه‌» است و «معلمان» بالاترین فرصت برای توسعه کشور هستند؛ یعنی اگر بخواهیم آینده‌ جامعه را ببینیم باید مدرسه را ببینیم. 

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر این که آموزش و پرورش از چند مساله‌ اساسی و کلان رنج می‌برد بیان کرد: کوچک‌انگاری یکی از مسائل مهمی است که آموزش و پرورش از آن رنج می‌برد؛ زیرا آموزش و پرورش با تمام اثرگذاری‌هایی که در توسعه کشور دارد، در اولویت دولت‌ها قرار نگرفته است.

وی ادامه داد: جالب آنکه همگان از این نهاد مقدس، توقعات و مطالبات فرهنگی و اجتماعی دارند البته درست هم هست. اما زمانی این توقع مورد توجه واقع می‌شود که میان امکانات و مقدورات رابطه معناداری وجود داشته باشد.

کاظمی با اشاره بر این که بسیاری از این نابسامانی‌‌ها ناشی از کوچک انگاری نظام تعلیم و تربیت است، گفت: غفلت‌های زیادی در این سال‌ها صورت گرفته است که شامل، غفلت از منابع انسانی، تأمین و تربیت معلم، امکانات و استانداردهای لازم که لازمه توسعه کشور است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این که آموزش و پرورش یک دستگاه فرا ملی است، افزود: این دستگاه مولد، مولد سرمایه‌های انسانی سایر دستگاه‌هاست. سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش بالاترین سرمایه‌گذاری‌ محسوب می‌شود. 

وی ادامه داد: مشکل بعدی ما ساده‌انگاری است؛ زیرا پیچیده‌ترین، وسیع‌ترین، پرحجم‌ترین، ظریفترین دستگاه، دستگاه تعلیم و تربیت است.

وی بی‌ثباتی مدیریتی را از دیگر آسیب‌های بزرگ این نهاد برشمرد و گفت: آموزش و پرورش در دو گذار؛ تغییر دولت‌ها و مجلس‌ آسیب می‌بیند زیرا در این گذارها؛ چرخه‌ بی ثباتی مدیریت به اوج می‌رسد و این اقدام حرکت آموزش پروش را صفر می‌کند. 

به گفته کاظمی؛ اگر معتقدیم که معلمان و نظام تعلیم و تربیت زیرساخت توسعه‌ کشور را جهت می‌دهند باید بدانیم که دانشگاهی مثل دانشگاه فرهنگیان، راهبران و افسران و معلمان این دستگاه را تربیت می‌کند. 

وی مهم ترین مأموریت دانشگاه فرهنگیان را تمرکز در حوزه‌ تربیتی و فرهنگی دانست و گفت: این امر نیاز اول جامعه‌ ماست. بنابراین مکلفیم و موظفیم باورها، ارزش‌ها، اعتقادات و مهارت‌های لازم را در وهله‌ی اول به نسل جدید منتقل کنیم.

کاظمی افزود: کارکردها در حوزه‌‌های فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی و اجتماعی کمرنگ شده‌اند و این امر سبب شده، امروز با آموزش زدگی در نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی مواجه شویم. 

وی در ادامه افزود: امروز تمام تمرکز دانش آموزان و معلمان بر این امر است که معدل‌ها ارتقاء پیدا کند. لذا شما حضور دانش آموزان را در فعالیت‌های اثر گذار فرهنگی و تربیتی کمتر مشاهده می‌کنید. مسئولیت شما عزیزان در دانشگاه فرهنگیان به مراتب سنگین‌تر از سایر دانشگاه‌ها است. شما می‌توانید فعالیت‌های آموزشی را متوازن با فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی بالا ببرید. 

به گفته وی، دانشگاه فرهنگیان می‌تواند اولین مکان برای مقابله با نفوذ اعتقادی دشمن و نفوذ در باورها، در اعتقادات، در نگرش‌ها در دیدگاه‌های سیاسی و در دیدگاه‌های جهانی باشد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: امروز اگر ما معلم باورمند نداشته باشیم، آموزه‌های فرهنگی و آرمان های انقلاب ترویج پیدا نمی‌کند. بخش مهمی از تغییر نگرش‌ها و تعمیق باورها به دستان معلمان رقم می خورد و شما بالاترین فرصت برای آموزش و پرورش و توسعه کشور هستید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار